Wat is een goede sampler/drumcomputer/synth om mee te beginnen?

Mosely

Nieuwkomer
Lid sinds
14 oktober 2003
Berichten
8
Locatie
Nederland
Wat kan ik als beginnend producer het beste eerst aanschaffen. Maar ook weer niet iets dat ik over 4 maanden dan weer zou verkopen? Betaalbare goede apparaten? Iemand suggesties?
 
Re: Wat is een goede sampler/drumcomputer/synth om mee te beginnen?

Origineel geplaatst door Mosely
Wat kan ik als beginnend producer het beste eerst aanschaffen. Maar ook weer niet iets dat ik over 4 maanden dan weer zou verkopen? Betaalbare goede apparaten? Iemand suggesties?

de mc909 van flattron?
 
Misschien een Korg EA-1 en Korg ER-1. Weet je meteen hoe het je bevalt om meerdere synths aan elkaar te knopen.

Of inderdaad een groovebox. Een MC-505 of 909. Misschien zelfs een yamaha bakkie.
 
Nog nooit ?

Nog nooit ?

Als je nog nooit met synths en dergelijken gewerkt heb, zou ik inderdaad gaan voor iets groovebox-achtigs. Een combinatie van 2 (of 3!) electribes is leuk.. en betaalbaar. Een MC-307 of MC-505 kan natuurlijk ook.. en in het Yamaha kamp kom je al gauw bij een RM1-X uit.

Met geen van deze bakken zul je je een buil vallen.. maar het blijft een kwestie van smaak.
 
okee... ik begrijp best dat een groove-box voor beginners leuk kan werken, maar deze jongen vraagt om iets wattie niet na 4 maanden hoeft te gaan verkjopen omdat het ruk klinkt en hij "eruit" gegroeid is... al die grooveboxen vallen in mijn ogen in deze categorie... zelfs de electribes vind ik erg dun en plat klinken... er1 blijft leuk om mee te spelen trouwens, daar niet van...
als hij echt de hardware kant op wil, koop dan een fatsoenlijk klinkend instrument... bijvoorbeeld een emu xl-7 ofzo... belachelijk goedkoop voor wat daar in zit... koop er een 2e hands sampler bij... (ook tegen afbraakprijzen te verkrijgen, bijv. emu/akai/yamaha) en klaar ben je ... (okee... je hebt nog een mengpaneel/effecten/monitorspeakers etc nodig, maar goed...)
 
Origineel geplaatst door koediman
ja.. rs7000 lijkt me ook een mooi apparaat, maar daar wil je toch ook een synthmodule bij en dan kost het een heel stuk meer als de combinatie xl-7 + 2e-hands sampler... correct me if i'm wrong! ;)

Je komt toch ok al een end met de ingebouwde sounds, niet? Ik zou hem toch even checken ;)

:doei:
 
okee... zo zie je maar weer... ik weet dus niet genoeg van die rs af... daar zit dus ook een synth ingebouwd... toch wel cool dan... alleen hoop ik voor gebruikers van dat apparaat dat die synth wat beter is als degene in de rm1x... daar zakte echt m'n broek vanaf toen ik die vergeleek met de xl-7/mp-7 :)
 
Origineel geplaatst door koediman
okee... zo zie je maar weer... ik weet dus niet genoeg van die rs af... daar zit dus ook een synth ingebouwd... toch wel cool dan... alleen hoop ik voor gebruikers van dat apparaat dat die synth wat beter is als degene in de rm1x... daar zakte echt m'n broek vanaf toen ik die vergeleek met de xl-7/mp-7 :)

Hmm ... die synth in de RS7000 nijgt nogal sterk naar de MOTIF (let wel, ik zeg niet dat het een MOTIF is, maar je kan hem qua klanken toch goed vergelijken). Ik heb hem één maal gedemonstreerd gezien en was toch wel onder de indruk, ondanks ik normaal niet zo voor RS-en, MC's en MPC's te vinden ben (heb liever een keyboard onder m'n knoken :) ).

:doei:
 
Minst duur (500-1000 euro):
electribe 1R van Korg (250 euro), emu esi4000/esi2000 (300 euro), 2dehands synth van 200 euro.

Wat duurder (1000-1500 euro):
alles in 1 machien een Roland MC909 met 128 Mb sample-geheugen en 128 Mb smartmediacard (2dehands nu voor 1500 euro?), of inderdaad een computer met soft-stuff erop.

Duurder (3000 euro):
Losse sampler (emu E6400 turbo, akai S5000/S6000, eventueel Akai Z4/Z8), losse drumcomputer (machinedrum etc.), losse synth (alesis Ion).

Duurst (>10.000 euro):
Onder andere Emu E4platinum full option/MPC4000/Motif-7/VS2480/02R96/Nordlead-3/Andromeda/etc. etc.


;)
 
Een MC 909 ga je inderdaad veel plezier aan beleven! Een RS7K is ook tof natuurlijk maar de leer curve ligt toch wat hoger.
 
dat gezeur ook altijd om die 'grooveboxen'...
Een groovebox is ook gewoon maar een multitimbtale synth.. de duurdere klinken beter als de goedkopere. Daarbij krijg je nog een sequencer en een effectprocessor in dezelfde tabletop verpakking.

Zo!

Als je makkelijk wil produceren zou ik ervoor kiezen om voor een computer te gaan met iets als cubase of reason. Grafisch werkt het makkelijkst en het snelste...
 
Origineel geplaatst door Furious5
dat gezeur ook altijd om die 'grooveboxen'...
Een groovebox is ook gewoon maar een multitimbtale synth.. de duurdere klinken beter als de goedkopere. Daarbij krijg je nog een sequencer en een effectprocessor in dezelfde tabletop verpakking.

Zo!

Als je makkelijk wil produceren zou ik ervoor kiezen om voor een computer te gaan met iets als cubase of reason. Grafisch werkt het makkelijkst en het snelste...

hmm, als je makkelijk wil produceren kies dan geen computer.... Dan komt iets als een groovebox toch eerder in aanmerking. Electribes zijn mooie (eenvoudige dus makkelijk te leren) synthjes, die ook ná vier maanden echt nog wel interessant zijn. Overigens las ik hierboven dat een mc 909 te duur zou zijn en het alternatief dat vervolgens genoemd wordt is een pc :confused: iek schnapp nie . Een goede pc met geluidskaart en legale software is m.i. minstens zo duur zo niet duurder. Kortom: Als je net begint kies dan iets simpels doch effectiefs. Naar mijn mening vallen de electribes in die categorie. Doen!
 
Back
Top