MPC fat pads

MPC topic zou ik zeker waarderen, al is mpc-forums.com de baas daarin.

MPC4000 is het hart van m'n studio :) - gaat nooit meer weg. Wat een ziek beest is dat, zoveel mogelijkheden heeft dat ding. Ik zou dan ook iedereen met een MPC2500 of MPC1000 aanraden JJOS aan te schaffen, gebaseerd op de MPC4000.

Ik vind wel de build van de Numark MPC's zeer teleurstellend en heb ze daarom de deur uit gedaan, echt jammer weer.
 
MPC topic zou ik zeker waarderen, al is mpc-forums.com de baas daarin.

MPC4000 is het hart van m'n studio :) - gaat nooit meer weg. Wat een ziek beest is dat, zoveel mogelijkheden heeft dat ding. Ik zou dan ook iedereen met een MPC2500 of MPC1000 aanraden JJOS aan te schaffen, gebaseerd op de MPC4000.

Ik vind wel de build van de Numark MPC's zeer teleurstellend en heb ze daarom de deur uit gedaan, echt jammer weer.
 
De Numark MPC's zijn toch de 500, 1000, 2500 en 5000?
Ik heb het idee dat mensen daar vrij enthousiast over zijn... op de 5000 na dan...
 
is het ook mogelijk om het via zon usb floppy drive erop te zetten? dus gewoon aansluiten op de pc?
 
De Numark MPC's zijn toch de 500, 1000, 2500 en 5000?
Ik heb het idee dat mensen daar vrij enthousiast over zijn... op de 5000 na dan...

Klopt. Dat kan zijn, functionaliteit is prima en vooral de 2500 met JJOS XL en groot scherm is sexy. Maar de build quality is echt armzalig, daar zijn de meeste veteranen het over eens.

Die oude zijn gebouwd als tanks en onverwoestbaar, die nieuwe ga je na 20 jaar niet meer zien zonder reparaties. Die van mij was na 3 jaar al brak. (pots stuk, miniswitches stuk..)

De 5000 is minder geliefd door de bugs in het OS, maar is even goed wel een beest! Heeft toch zijn fanbase.

Check de MPC forums, staat vol goeie info. Echt waardevol!
 
Ik heb toendertijd gewoon via usb-floppy zonder problemen die OS erop kunnen zetten in installeren in de PC. (Ook via een gebrande cd trouwens met de OS die werd ingelezen via CD SCSI drive)

Gewoon de OS downloaden via mpc-forums
 
Ik heb succesvol os 1.20 geinstaleerd op de mpc. Ik heb de CF kaart met de oude IDE kabel geconnect (echter zitten hier maar 2 kabels van de ene naar de andere kant). Verder als ik scroll door het load menu vind ik niet een ATAPI optie bij devices staan. Alleen floppy, SCSI 1 t/m 7 en F-ROM. Ik dacht misschien is het F-ROM maar data opslaan is niet gelukt. is er iemand die mij verder kan helpen?
 
ik heb zojuist os 1.20 geinstalleed (staat op mijn MPC gewoon v1.20 bij version info, niet v1.14c) en heb de IDE stroomkabel van de floppy (IDE met alleen zwart en rood) in de CF reader gedaan. Vervolgens de 40pins flat ribbon connector in die internal ATAPI/IDE output en de input van de CF reader, maar ook ik krijg geen ATAPI selectie-mogelijkheden bij save/load.

Die 40pins kabel van mij heeft een 'richting' doordat er soort verdikking zit in het midden dus hij past maar op één manier zowel in de MPC als in de CF-reader. Waarom zie ik hem dan niet? Tobias kon zijn kabel omdraaien, maar bij mij werkt dat dus niet..

p.s. ja de 1GB kaart zit ook in de CF reader.

Thanks!
 
de verdikking in het midden van de 40pins flatribbon heb ik eraf geschraapt met een mesje. heb alle kanten etc geprobeerd, helaas nog steeds alleen floppy, FROM en 7x SCSI met niks. Hoe weet ik uberhaupt of de CF cardreader wel aan is.. Er zit geen LEDje op en hij maakt ook geen geluid.. : (

Volgens mij heb ik echt alles goed zitten namelijk!
 
zojuist weer die OS geupdate. weet zeker dat hij de goede versie heeft. ik krijg gewoon geen ATAPI in mijn lijst. Alleen de hele tijd de melding ' no floppy drive'. hopelijk is het gewoon de 40pins kabel naar de CF card reader toe.. ga morgen wel opzoek naar een nieuwe. mocht iemand nog iedeen hebben..!
 
Vreemd, dat het niet werkt dan! Misschien dat ze de OS bij MPCforums hebben geupdate, als ik op mijn MPC de os check doe staat er echt 1.14c. (en ik weet zeker dat deze toen als 1.20 stond aangemerkt) Maar goed, dit zou eigenlijk ook geen probleem moeten zijn.... denk ik

Weet je zeker dat de zwart-rode (power) molex kabel goed zit? Zit de CF kaart erin voordat je de MPC aanzet?? Ik weet namelijk niet wat voor effect het heeft wanneer dit niet het geval is, behalve dat hij de kaart dan niet leest. Bij een S3000xl zou dan ook nog de welbekende scsi fuse springen namelijk.

Daarnaast mss dat als die molex kabel niet goed zit er kortsluiting ontstaat in de CFreader en deze dan niet meer werkt. Ik weet niet of dit bij jou ook het geval is geweest natuurlijk.
Het kan ook zijn dat je gewoon een fout model hebt gekregen..

Je zou idd nog een nieuwe IDE kabel kunnen checken. En anders als allerlaatst mss toch nog de OS naar 1.14c zetten. Je CF kaart is een Sandisk 1GB?
 
Vreemd, dat het niet werkt dan! Misschien dat ze de OS bij MPCforums hebben geupdate, als ik op mijn MPC de os check doe staat er echt 1.14c. (en ik weet zeker dat deze toen als 1.20 stond aangemerkt) Maar goed, dit zou eigenlijk ook geen probleem moeten zijn.... denk ik

Weet je zeker dat de zwart-rode (power) molex kabel goed zit? Zit de CF kaart erin voordat je de MPC aanzet?? Ik weet namelijk niet wat voor effect het heeft wanneer dit niet het geval is, behalve dat hij de kaart dan niet leest. Bij een S3000xl zou dan ook nog de welbekende scsi fuse springen namelijk.

Daarnaast mss dat als die molex kabel niet goed zit er kortsluiting ontstaat in de CFreader en deze dan niet meer werkt. Ik weet niet of dit bij jou ook het geval is geweest natuurlijk.
Het kan ook zijn dat je gewoon een fout model hebt gekregen..

Je zou idd nog een nieuwe IDE kabel kunnen checken. En anders als allerlaatst mss toch nog de OS naar 1.14c zetten. Je CF kaart is een Sandisk 1GB?

De kaart is een Transcend CF 1GB 80x kaart die erin zit. En die zwart-rode power molex zit er 100% goed in. als ik namelijk de originele floppydrive weer aansluit met zijn kabel dan pakt hij deze wel weer gewoon. Maar telkens als ik hem dan aan de CF reader hang is het een no-go.. ;{ De kaart zit er gewoon al in voordat ik hem aan doe idd dus dat kan het ook niet zijn.

Ik ga opzoek naar een nieuwe 40pins flat ribbon, als het dan nog niet werkt zal het wel aan de CF reader liggen of aan dat Transcend kaartje van 1GB (alhoewel me dat sterk lijkt). Moet deze worden geformateerd naar een specifiek formaak wellicht? Thanks voor je reactie!
 
Ok, ik zou ook zeker kijken naar een andere CF kaart inderdaad. 80x speed kan misschien wel te snel zijn namelijk. De MPC is sowieso al erg kieskeurig met kaartjes dus dat zou wel eens het probleem kunnen zijn.

Die ik altijd heb van Sandisk (ultra 2) zijn: Lezen 10mbps en schrijven 9mbps
 
de nachtmerrie is gebeurd.. ik heb mijn MPC gefried.

Nadat ik een nieuwe versie 1.2 had gedownload waarvan ik dacht ' deze moet het vast doen' wilde ik de floppy uit de floppydrive halen. De floppydrive, zat alleen nog losgeschroeft in de MPC. doordat ik duwde, duwde ik de floppydrive dieper de MPC in, waar hij terwijl hij dus nog aan stond ergens tegen aan kwam waar ook stroom doorheen ging.

kortsluiting. mega grote vonk, rook, alle stoppen doorgebrand van een stroomgroep in mijn studio.

hieronder de aftermatch. de MPC gaat niet meer aan, ook niet zonder de floppydrive erin.

iemand..? is het een zekering die kan worden vervangen in de MPC of is hij gone forever?
 
Dat is wel kut zeg :(

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of er een zekering in de mpc zelf zit. Dat soort info is zeker op mpc-forums.com te vinden.
Er is zo te zien wel een scsi fuse:
http://www.mpc-forums.com/viewtopic.php?f=1&t=161288

Echter het is de vraag of die bij jou is gesprongen. Ik zou eerder even goed inspecteren hoe het gebied rond de vonk eruit ziet. Zou kunnen dat daar iets kapot is gegaan.

Wat bedoel je precies met "terwijl hij dus nog aan stond ergens tegen aan kwam waar ook stroom doorheen ging"? Waar ging de floppy drive tegenaan? Daar zou ik in 1e instantie zoeken naar de oorzaak.
Het feit dat je stoppen eruit zijn geslagen zegt niks over of de MPC daardoor net niet gefied is, maar helpt iig wel met het minimaliseren van de schade. Echter, een vonk en rook voorspelt niet veel goeds...
 
MPC 2000XL - Compact flash card reader install.

MPC 2000XL - Compact flash card reader install.

MPC 2000XL - Compact flash card reader install. (GEEN MPC2000, ALLEEN XL)

*Dit is geen hotswap, dus je kunt niet van kaart verwisselen terwijl de MPC aanstaat.*

1. Check eerst de OS op je MPC. Geeft hij 1.14c aan zit je al goed.
Anders eerst de laatste OS 1.20 (geeft hij op de MPC als 1.14c aan) downloaden en installeren op de MPC. MPC Operating Systems - MPC OS Updates For Akai & JJOS
!!!!Check goed of de juiste OS ook daadwerkelijk is geinstalleerd , anders ben je straks alles 3x aan het openschroeven en overzetten.
------------------------------------

2.
Daarna koopt men:

1x Interface converter IDE to CF - €25
| Conrad.nl
9Iz6h4N.jpg


1x Compact Flash kaart, gebruik alleen goede kaarten van 1GB
(Sandisk, Transcend & Kingston werken hier goed)
Zoek op marktplaats!
1269431715.jpeg



1x 4 pin IDE powerkabel, molex to mini molex
(Zit al in de MPC als het goed is, door de aansluiting met de floppydrive)
Goedkoop te vinden bij je lokale PC-boer of kringloop winkel.
17XFPyR.jpg


1x IDE 40pin flat ribboncable, female to female
(Koop er een met de goede connectors waarbij alle vakjes open zijn, je hebt ze ook met 1 vakje dicht waardoor het niet past. Pak er ook 1 die zeker lang genoeg is)
Goedkoop te vinden bij je lokale PC-boer of kringloop winkel of anders hier.
https://www.amazon.com/2-54mm-40-Pin-Female-Ribbon-Cable/dp/B00Z5AVRDY

61A9jfN965L._SL1100_.jpg



3. Maak de MPC open, schroef de floppy of zipdrive van het frame en maak de kabels van de originele drive los. (Kijk eerst hoe deze vastzitten aangezien je t ook op deze manier weer aan moet sluiten op de CF-kaartlezer, en dan met name de voeding van de lezer!)

Het ene uiteinde van de flat ribbon cable moet je op de printplaat van de MPC in de IDE/ATAPI slot duwen. Dus niet waar de kabel origineel zat voor floppy of zipdrive.
(Er zitten er 3 langs elkaar, 1 floppy, 1 IDE/ATAPI en 1 voor de 8 outputs)

Nu zou de kaartlezer al moeten werken, check dit door in het Save/Load menu bij "Device" naar ATAPI te scrollen. (Vergeet niet eerst je CF-kaart in de lezer te stoppen)

Je kunt nog 2 gaatjes boren in het omhulsel van de CF-lezer zodat je deze vast kunt monteren aan het MPC frame. (zoals de floppy of zipdrive)
5 jaar na dit bericht eindelijk een keer de CF card reader gekocht bij de Conrad. Kwam deze post tegen en bedacht me dat ik sinds dat ik een MPC2500 heb de kaartlezer in de 2000xl niet meer heb gedaan.
Bleek ik niet goed opgelet te hebben, had een 50pins IDE kabel ipv 40. Gelukkig lag er onderin de kabeldoos nog een oude 40pins, veel te lang, maar goed.
Werkt het niet, grrrr. Beetje lopen kutten met die kabel, verdacht die ervan niet meer goed te werken, maar dat hielp niets.

Bleek het uiteindelijk de 2gb CF kaart te zijn. Een officiële 128mb akai kaart zag ie wel. Dus 2gb kaart gepartitioneerd naar 1gb, maar nee, de MPC lust deze kaart gewoon niet (Transcend 2GB UDMA 300x).
Gelukkig heb ik de akai kaart en een 2gb en 4gb kaart die wel in mijn andere MPC's kunnen worden gebruikt. Zoek nog wel een keer naar een andere 1GB kaart die wel past.
 
Back
Top