Roland S330 + Gotek + HXC

@ MatthewLeBlom: Wederom :okdan:
Zou de Gotek ook werken als vervanger voor Double Density drive in een DSS1.. Heb daar momenteel een Amiga diskdrive in zitten (voor hoelang hij nog mee zal gaan...)
De S900 is ook zoiets draaide ook op DD floppen dachtik..
Zou mooi zijn voor deze apparaten als het met wat hulp toch weer operatief kunnen worden. :)

Ik denk dat dat allemaal wel werkt ja.
Van de S900 weet ik vrij zeker dat het werkt want ik meen me te herinneren dat ik gelezen heb dat het kan.
(en ja, wat je op internet leest is altijd waar hè :P )

Synthforum-lid Dre is bezig met het inbouwen van een Gotek + HXC software in zijn S900.
Misschien dat hij hier verslag van doet als het klaar is.
 
Ok :) Maar het werkt dus ook goed als vervanger voor DD drives.. :)
Heb ook een DSM1 maar die kan geen losse samples wegschrijven op disk en de DSS1 wel..
De DSM1 is wel HD trouwens en leest gewoon de floppen van een DSS1
Wil het op een manier wel compatible houden aangezien ik de losse samples wil kunnen laden met de DSM1 maar daar 'n Gotek in bouwen kan er dan ook nog wel bij :D
Moet alleen even wachten op een rustigere periode met vervangen en misschien doe ik dan meteen de Casio FZ10m erook bij, dat moet zeker lukken met jouw verslag wat je eerder postte :mega:
 
Ja je kan deze oplossing zeker gebruiken ter vervanging van DD drives.
Het is zelfs zo dat het Gotek typenummer wat ik gebruikt heb een HD emulator is (1.44).
Dat maakt dus niks uit want met de HXC software kan je de drive laten gedragen op de manier die het apparaat waar hij in zit wil.
 
Nogmaals:
Werkt dit ook voor de w30 ?
 
De W30 werkt iig wel met de HxC software dus een geflashte Gotek met HxC software zou het gewoon moeten doen.
 
Dank jullie wel
Het idee lijkt me geweldig , eindelijk van dat gefloppy af en up to date
Denk echter dat dit voor mij te lastig is zelf te realiseren , klinkt voor mij een beetje als abracadabra, helaas
 
Een HxC Lotharek model is ook te overwegen voor de W30, iets duurder (rond de 100 euro) en een mooi schermpje erbij en je hoeft niets te flashen en is gewoon in te bouwen, hetzelfde als een floppydrive. En mocht je problemen hebben is er een zeer behulpzaam HxC forum.
 
Ook succes met de S-50. En het werkt inderdaad veel beter dan de "image" versie van Gotek zelf. Gewoon stick erin en image selecteren. Niet eerst de Gotek resetten, dan image mode selecteren, dan inlezen in intern flash, dan S-50 weer resetten, etc.

En bonus: nu wel zwart.

attachment.php
 

Attachments

  • IMG_0971.jpg
    IMG_0971.jpg
    39,3 KB · Bekeken: 154
Allright, dank je! Had 'm al eerder gezien maar misschien had je een andere, betere, oplossing. :)
 
Matthew, bedankt voor deze thread en alle moeite die je hebt gestoken om de S-330 een nieuw leven te geven.

Even of topic!
154 er zijn gewoon redelijk betaalbare kastjes te koop om de het s-video signaal om te zetten naar VGA.

http://www.marktplaats.nl/a/compute...9924-hdv200-a-av-svideo-to-vga-convertor.html

http://link.marktplaats.nl/a1052219924

Ik heb deze gekocht en hij werkt prima, je krijgt dan gewoon een monochrome zwart met wit beeld, maar je kan nu wel elke standaard computer beeldscherm gebruiken; dus ook een compacte flatscreen monitor..

Als je de RGB output wilt gebruiken voor kleuren in het beeld dan moet je even zoeken naar:

www.Jammaboards.com en arcade video converter.

Ik heb via MP een model GBS-8200/GBS-8220 converter gevonden.
Dit is een printplaat met verschillende typen connectoren voor RGB input en standaard VGA output.
Je moet zelf nog wel een verloop kabel maken van de 8-pin DIN op de Roland naar de printplaat, maar bij de printplaat zit al wel een connector met alle kleuren bedrading waar je op kan doorverbinden.
 
Ik zie net op MP dat HLHV ook de kleuren versie te koop heeft voor ongeveer € 50,- exclusief porto.
Hier heb ik zelf ook de S-video converter gekocht voor ongeveer € 30,- exclusief porto.

Even zoeken op GBS-8200 en je hebt hem zo gevonden.
 
Ben ik weer..

Deze keer met de melding dat een Gotek drive van 20,- met HXC software (10,-) ook prima werkt in een Roland S330:
- power connector kan op de Gotek geschoven worden op dezelfde manier zoals hij zat op de originele diskdrive.
- 34 pins flatcable ook (dus niet reverse oid, gewoon erop schuiven zoals hij zat).
- jumpers: slecht één jumper gebruiken op S0. Andere opties leeg laten.

Voor verdere beschrijvingen hoe je dit moet aanpakken:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=196434

Voor gebruik in de S330 kan dezelfde system file gebruikt worden: HXCSDFE.HFE als ik in die thread heb geupload.
Een lege disk image heb ik gemaakt door een S330 floppy met de gratis HXC software in te lezen en deze te exporteren naar een bestand met de naam DSKA0000.HFE.
Dit image kan je dan op de S330 formatteren zodat hij leeg is. (eerst ff het image selecteren op de Gotek en daarna op de S330 Disk>save>format>command>execute).

Dear MatthewLeBlom,
I´m new here and I´m not very good at Dutch, therefore I write this in English.

I recently installed a Gotek usb HxC in my Roland S-330. I want to test if my installation is successful and I’m stuck on the boot-up screen with “Insert disk”.

My Roland S-330 does not have mouse and RC-100, so I am aware that I have to boot it with the (< + power <- Page 7) combo.

I think my issue is the HxCFloppyEmulator Software and here is what I have done until:
1. Formatted a 1 GB USB stick as FAT.
2. Open my HxCFloppyEmulator Software and click on “Floppy image” -> “Create Dos/AmigaDos Disk”
3. I choose “738 KB DSDD FAT12” as the OS file (downloaded here) is 720 KB, but a new created image of 720 kb is only 712 kb, then I’m forced to create a bigger disk image.
4. I drag and drop “S33s100a.out” onto the file-window, click on “Save/Export” and save as “DSKA0000.HFE”.
5. I place both “DSKA0000.HFE” and “HXCSDFE.CFG” on my USB stick.
6. I power-up my device, while holding the “left arrow”, but i´m still stuck on the “Insert disk” screen.

Can you advise on my missing knowledge here? :)
 
Hallo,


You can try these files.
Mind the fact that you'd rename the files to DSKA0001.hfe etc. when using on a Gotek/HXC combination.

when preparing the USB stick take these step in this particular order:
- format usb stick fat32
- copy the HXC system file (HXCSDFE.CFG) before dragging any other files on it.
- rename the S330 system file (System Disk 1.hfe) to DSKA0001.hfe
- copy this file to the usb stick

Now it should work fine.

I made a .zip in which the needed files are located.
 

Attachments

  • S330HXCfiles.zip
    805,5 KB · Bekeken: 155
Hallo,


You can try these files.
Mind the fact that you'd rename the files to DSKA0001.hfe etc. when using on a Gotek/HXC combination.

when preparing the USB stick take these step in this particular order:
- format usb stick fat32
- copy the HXC system file (HXCSDFE.CFG) before dragging any other files on it.
- rename the S330 system file (System Disk 1.hfe) to DSKA0001.hfe
- copy this file to the usb stick

Now it should work fine.

I made a .zip in which the needed files are located.

Hi thanks for the prompt reply.

Your package works without any problems.

I would also like to be available to use the HxCFloppyEmulator software on my own and I can see on the size of the (.hfe) file that you have done something different from me as your file is 1.91 mb and those I generated is 1.96 mb.

How did you generate the (.hfe) file? (what “File system type” did you choose and did you make any kind of additional settings in the software?)
 
I generated the S330 OS file by having the HXC software read a real floppy disk with a real diskdrive (non usb device).
The HXC emulator file I haven't created it myself but I downloaded the ready made file from the HXC website.
 
I generated the S330 OS file by having the HXC software read a real floppy disk with a real diskdrive (non usb device).
The HXC emulator file I haven't created it myself but I downloaded the ready made file from the HXC website.

Hi, no problem.

With the package you provided (Still thanks) I can confirm that my Gotek HxC installation was successful. Now I just want to learn how I can make the images for my USB stick with the HxCFloppyEmulator software. Both empty images, which I can “format” with my Roland S-330 and those I can download from here as .OUT format:
http://llamamusic.com/s50s550/unusual_samples.html
 
Back
Top