Roland S330 + Gotek + HXC

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Ben ik weer..

Deze keer met de melding dat een Gotek drive van 20,- met HXC software (10,-) ook prima werkt in een Roland S330:
- power connector kan op de Gotek geschoven worden op dezelfde manier zoals hij zat op de originele diskdrive.
- 34 pins flatcable ook (dus niet reverse oid, gewoon erop schuiven zoals hij zat).
- jumpers: slecht één jumper gebruiken op S0. Andere opties leeg laten.

Voor verdere beschrijvingen hoe je dit moet aanpakken:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=196434

Voor gebruik in de S330 kan dezelfde system file gebruikt worden: HXCSDFE.HFE als ik in die thread heb geupload.
Een lege disk image heb ik gemaakt door een S330 floppy met de gratis HXC software in te lezen en deze te exporteren naar een bestand met de naam DSKA0000.HFE.
Dit image kan je dan op de S330 formatteren zodat hij leeg is. (eerst ff het image selecteren op de Gotek en daarna op de S330 Disk>save>format>command>execute).
 
Nice! Scheelt weer een hoop geklooi met 1,44mb diskettes met tape afplakken, een windowsbak met sdisk in de cmd prompt etc etc :)
 
Jup...dat scheelt inderdaad.

En dan hebben we het nog niet eens over de mate waarin je diskettes moet omwisselen:
Ik blijf het namelijk fascinerend vinden dat je eerst de Utility disk moet laten als wilt samplen met de S330.
Je koopt dus een sampler, die zet je aan, en kan niet samplen!
Nee je moet , nadat je de OS disk hebt geladen, eerst nog een utiliy disk laden.
Want ja...sampling is toch echt een extra optie .. in een sampler.. :P
 
wow tof! Nu nog een manier om er een moderne flatscreen aan te hangen en ik ga weer zoeken naar een 330. Qua geluid echt één van de fijnste samplers ooit. 12bits sampling, filters van de jd800/990, 16bits sampleplayer, en supercomplexe envelopes en opties!
 
SF lid/moderator Debob attendeerde me op dit:

http://synpro.heimat.eu/m_rc100.htm

Ik heb daar nog niks mee gedaan behalve wat bekeken, maar dat zou zomaar een leuke manier van werken kunnen zijn.
Via die weg kan je je PC-monitor en -muis gebruiken omde S330 of S550 te bedienen.
 
wow tof! Nu nog een manier om er een moderne flatscreen aan te hangen en ik ga weer zoeken naar een 330. Qua geluid echt één van de fijnste samplers ooit. 12bits sampling, filters van de jd800/990, 16bits sampleplayer, en supercomplexe envelopes en opties!

Ben nooit echt fanatiek met de mijne aan de slag geweest omdat ik het gekloot met het OS laden vanaf disk en het gepiel met de knopjes een beetje moe was.. Maar wat een fijn geluid, complexe envelopes, vage loops met start en end points (prodigy - charlie, gaaf trucje!) met lfo er op en dat vette tvf filter :halleluja Voor 30 euro lijkt het me wel erg interessant om 'm te Gotek'en..

Je kunt toch gewoon je full hd 4k 72 inch tv er aan hangen, net als alle andere tv's met een s-video ingang. Wel in grijstinten. Als je kleur wil kun je een Amiga monitor er aan hangen, zijn vast wel stekkers te vinden die het naar s-video moduleren

Mijne heb ik gekocht bij de usedproducts van een etherpiraat die uit de lucht gehaald was. 4 diskettes er bij met zelfgemaakte jingles haha :D
 
@154:het is 12 bit geinterpoleerd, snap niet waar dat 16 bit verhaal vandaan komt
de jd800 is echt een klasse anders / beter, mag ze komen vergelijken als je wilt, ook technische gegevens zijn anders, andere generatie

heb zelf w30 ( =s330) en al jaren lol van , vroeg me af of de bovengenoemde oplossing ook daarvoor werkte ?
 
wow tof! Nu nog een manier om er een moderne flatscreen aan te hangen en ik ga weer zoeken naar een 330. Qua geluid echt één van de fijnste samplers ooit. 12bits sampling, filters van de jd800/990, 16bits sampleplayer, en supercomplexe envelopes en opties!

Ja die oude Roland samplers waren echt fijn, 12 bits sampling maar dan zonder vuige crunch meer alsof de sampletjes lekker waren ingestopt in een bedje met een kopje warme chocomel en ze het erg naar hun zin hadden.

Ik heb nog altijd mijn MKS100 maar dat is meer omdat ik die niet aan de straatstenen kwijt kan raken :biertje:
 
^ ik bied 5 euro!

Maar wat gaat er dan je administratie op z'n plek houden?
(oversized paperweight much?)

Die voorbeeld-track op je website is wel erg nice smackos. Vooral die 'bleep melody' is erg aanstekelijk (is dat nou een intern delay-effect, zit het in de sample, of externe effect?).
 
Dat zal wel een extern effect geweest zijn (Yamaha REX-50) zit geen delay in de MKS100
eigenlijk helemaal niets
Wel filters, maar die zijn niet realtime(!) Als je dus de cutoff veranderd gaat die iets van 5 minuten renderen :D

Een truukje om toch filter effecten te krijgen was het samplen van een basje/geluid met scherpe filter envelope in het begin en dan de attack tijd van de sample te veranderen (MOD tracker styloooo!)
 
Bij w30 reageert de filter wel real time
Bv via pedaal-> aftertouch->cutoff freq Workaround
Denk zet oude truukje hier maar weer eens neer
 
Aangezien het toch niet meer over de gotek hxc inbouw gaat (thanks voor de tip trouwens, van het weekend bestellen!) hier maar een nummer met dikke s330 demosoundbank choir (Ending2 sysdisk 2)

 
Aangezien de S330 aleen 720kb diskettes lust ipv 1,44mb vroeg ik me af welke versie van de gotek ik moet kiezen. Zal het uitmaken?

Thanks :)
 
Aangezien de S330 aleen 720kb diskettes lust ipv 1,44mb vroeg ik me af welke versie van de gotek ik moet kiezen. Zal het uitmaken?

Thanks :)

Volgens mij zijn al die Gotek drives hardwarematig hetzelfde (dit weet ik overigens niet zeker) en wordt in de firmware vastgelegd of hij een 720k of 1.44m emuleert.
Deze firmware is precies hetgeen je eruit gooit en vervang met die HXC flash procedure.
Dus ik denk dat het niets uitmaakt welke Gotek je koopt.

Voor de zekerheid een link naar de Gotek die ik in de s330 (en inmiddels ook in de Casio FZ10m, Oberheim DPX-1, Akai S950 en MPC60II) heb gebouwd:
http://www.ebay.com/itm/201079163321?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Typenummer voor als de Ebay advertentie is verwijderd: SFR1M44
 
Volgens mij zijn al die Gotek drives hardwarematig hetzelfde (dit weet ik overigens niet zeker) en wordt in de firmware vastgelegd of hij een 720k of 1.44m emuleert.
Deze firmware is precies hetgeen je eruit gooit en vervang met die HXC flash procedure.
Dus ik denk dat het niets uitmaakt welke Gotek je koopt.

Dat idee kreeg ik ook van de HxC documentatie. Allemaal hardwarematig identiek.

Binnenkort weet ik het 100% zeker want ik heb een zwarte "1.44MB" Gotek besteld en alle spullen klaarliggen om daar een HxC van te maken die in mijn S-50 moet. De S-50 snapt alleen 720kB in een exotisch format, dus in principe was alleen de 720kB Gotek met image support geschikt, maar die werkte niet echt lekker in de S-50, en was er ook niet in zwart. Dit is dus poging twee maar nu met HxC in een drive die officieel helemaal niet geschikt is.

[edit]
Ik zie nu in die eBay link dat jij ook een zwarte 1.44MB gebruikt, dus dat is al zeker dan.
 
Wat is het voordel van het Hxc software tegenover de standaard ondersteuning van 720kb en 1.44 mb met jumper ?
Dit zit er namelijk standaard op.
Dus even jumper verwisselen , en images erop zetten.
 
Wat is het voordel van het Hxc software tegenover de standaard ondersteuning van 720kb en 1.44 mb met jumper ?
Dit zit er namelijk standaard op.
Dus even jumper verwisselen , en images erop zetten.

Ik hoop zelf dat het beter werkt in de S-50. De standaard Gotek 720 (met non-FAT image support) geeft zodra je er power op zet "E16" en doet dan niks meer. Dan moet je hem tijdens power-on resetten, en dan gaat hij daarna wel werken, alleen het openen van de eerste disk-image door de S-50 kost ongeveer 2 minuten (dat is: langer dan het inlezen van een echte diskette). Puur omdat de drive niet helemaal reageert zoals de S-50 verwacht (en andersom).

Daarnaast is image-selectie op die firmware een drama, dat gaat veel minder makkelijk dan als je device gewoon FAT ondersteunt.

Ik hoop (en begreep) dat de HxC firmware dat een stuk prettiger doet.
 
Volgens mij bestaan er samplers waarvoor geen out-of-the-box geschikt type Gotek bestaat.
Dan ben je genoodzaakt HXC erop te zetten.
(volgens mij is de S950 zo'n voorbeeld).

Ik vind het prettig al alles op dezelfde manier bediend wordt dus heb ik er voor gekozen in de MPC60II ook een HXC variant te zetten. (in de MPC60II kan wel een out-of-the-box Gotek).

Ik heb geen ervaring met de verschillen in bediening, maar wat ik gelezen heb is dat je met de standaard Gotek alleen maar naar rechts kan scrollen en dat het linker knopje images per 10 stuks naar rechts laat schuiven.
Op zich ook wel handig als je heel veel images op de usb stick heb staan.
 
Ik heb geen ervaring met de verschillen in bediening, maar wat ik gelezen heb is dat je met de standaard Gotek alleen maar naar rechts kan scrollen en dat het linker knopje images per 10 stuks naar rechts laat schuiven.
Op zich ook wel handig als je heel veel images op de usb stick heb staan.

Als je de 2 knopjes tegelijk indrukt gaat ie in stappen van 100 :eureka:


Hij zit in mijn DPX1, maar heb ff geen tijd om uit te zoeken hoe en wat.
Er staat ook nog geen hxc-firmware op...
 
Dat zal wel een extern effect geweest zijn (Yamaha REX-50) zit geen delay in de MKS100
eigenlijk helemaal niets
Wel filters, maar die zijn niet realtime(!) Als je dus de cutoff veranderd gaat die iets van 5 minuten renderen :D

Een truukje om toch filter effecten te krijgen was het samplen van een basje/geluid met scherpe filter envelope in het begin en dan de attack tijd van de sample te veranderen (MOD tracker styloooo!)

In een Roland S10 (toets versie) zat wel een midi-delay.. en ook zo'n handige 'quick-disk' :D

@ MatthewLeBlom: Wederom :okdan:
Zou de Gotek ook werken als vervanger voor Double Density drive in een DSS1.. Heb daar momenteel een Amiga diskdrive in zitten (voor hoelang hij nog mee zal gaan...)
De S900 is ook zoiets draaide ook op DD floppen dachtik..
Zou mooi zijn voor deze apparaten als het met wat hulp toch weer operatief kunnen worden. :)
 
Back
Top