Pioneer Toraiz SP-16 sampler/sequencer



http://www.musicradar.com/news/tech...plete-with-dave-smith-analogue-filters-636639

MUSIKMESSE 2016: Pioneer has revealed an impressive-looking new sampler and step sequencer, the TORAIZ SP-16, ahead of the Musikmesse show in Frankfurt.

It's built around 16 powerful sampler engines and, most excitingly, Dave Smith Instruments-created analogue filters based on the esteemed Prophet-6 synth. TORAIZ can be used as a stand-alone unit if required and quantized via Pro DJ Link.

Samples are loaded via USB or from internal memory, and patterns are then created, tweaked and triggered in the 16-step sequencer using a 7-inch colour touch-screen and multi-coloured performance pads.

Dave Smith himself comments, "When Pioneer DJ approached us about collaborating on one of their products, we were very excited. Given their expertise and deep knowledge of the DJ market, we knew that it was bound to be interesting."

"And when they asked us to adapt our filters from the Prophet-6, we immediately saw that it was going to be a great fit."

The TORAIZ SP-16 can be yours at a RRP of €1,599 from this summer. We'll bring you dollar and pound price points as soon as we have them. In the meantime, check the video above to see the unit in action or below to watch an interview with Dave Smith himself.

KEY FEATURES OF THE TORAIZ SP-16

- Create up to 256 patterns using the 16-step sequencer
- 7-inch full-colour touch screen with detailed sample information
- Multicoloured Performance Pads with Velocity Mode
- 16-track real-time playback engine
- Amp envelope and time stretching
- 8GB flash memory
- Dave Smith high-pass and low-pass filters
- Pro DJ Link and MIDI clock for synced one-shots and patterns
- Touch strip with Pitch Bend
- Comes with 2GB of Loopmasters sounds already on board
 
Last edited by a moderator:
Uit welk alternatief universum komt u?

Een erg select clubje van high skilled professionals die geen gear-fuckers zijn die flippen op lampjes maar wel de soms nutteloze ontwikkelingen van fabrikanten die enkel maar de kas moeten spijzen, zeer ernstig in vraag stellen. :beard:

Sexy ding hoor.
En dat bedoel ik dus. ;-)
 
Laatst gewijzigd:
Analoog filter enkel op de master is een gimmick, op de plaatjes afgaande hebben de aparte kanalen enkel een amp en geen filter env. Lekker filteren met je hele beat in één keer, dj!

Zoveel plaatjes zijn er nog niet van, best mogelijk dat er onder FX1: LPF (per kanaal, digitaal) dus een filter env zit.

Aangezien dat zowat alles wat er in dit draadje niet in zou zitten, er toch in blijkt te zitten, is de kans groot. :)

MIDI out zit er dus ook op volgens de Pioneer site, voor de duidelijkheid.
 
Ik hoop dat er in ieder geval nog wel nuttige digitale filters op de andere outputs zitten? Die klinken tegenwoordig natuurlijk ook al best prima, vroeger ook wel op E-mu's.

Op 1 van de screenshots van de Pioneer site lijkt het er dus heel erg op te wijzen dat er per kanaal een eigen amp en FX sectie (waaronder minstens een LPF valt) te vinden is. Dat zal dan digitaal zijn, maar zoals je zegt hoeft dat helemaal geen probleem te zijn.
 
Het zou de hoge prijs rechtvaardigen als ze alle 16 analoog zouden zijn :)

Analoog filter op de master blijft iets voor dj's, ofwel mensen die met full tracks werken om deze te blenden. Ik zou als muzikant geen moment weten waarop ik de hele beat in een DSI-filter zou willen gooien, veels te bot. En dat is dus een beetje mijn angst, dat er toch geen keus gemaakt wordt tussen dj's of producers als doelgroep, en dat het dus een soort DJM met beatsampler wordt. Maar ik zie graag het tegendeel!
 
Ik wacht het gewoon af. Meestal betekent dat dat ik dat hele ding vergeet en dat zegt me dat ik hem niet nodig had. Opgelost. :D
 
Op 1 van de screenshots van de Pioneer site lijkt het er dus heel erg op te wijzen dat er per kanaal een eigen amp en FX sectie (waaronder minstens een LPF valt) te vinden is. Dat zal dan digitaal zijn, maar zoals je zegt hoeft dat helemaal geen probleem te zijn.

Goed gespot!! En ze kunnen daar natuurlijk alles toevoegen wat ze maar willen. :)
toraiz-sp-16-top-trackmenu.jpg
 
Maar dan blijft dat filter op de master een beetje dj-spul. Op een drumsampler is dat redelijk onzinnig.
 
Het zou de hoge prijs rechtvaardigen als ze alle 16 analoog zouden zijn :)

Analoog filter op de master blijft iets voor dj's, ofwel mensen die met full tracks werken om deze te blenden. Ik zou als muzikant geen moment weten waarop ik de hele beat in een DSI-filter zou willen gooien, veels te bot. En dat is dus een beetje mijn angst, dat er toch geen keus gemaakt wordt tussen dj's of producers als doelgroep, en dat het dus een soort DJM met beatsampler wordt. Maar ik zie graag het tegendeel!

Je hebt twee soorten DJ's tegenwoordig:
- Producers die als DJ moeten optreden om droog brood te verdienen
- Cheerleaders

Dan is er ook nog een miniem percentage wat plaatjes mixt. Ik denk niet dat Pioneer op zo'n kleine doelgroep mikt en gewoon voor "jezus moet ik hier echt staan?..." producers mikt die het liefste gewoon autistisch achter een of andere apparaatje gaan staan in plaats van alleen met twee knoppen tracks strak te zetten en dan twee minute te gaan staan staren naar het publiek van "tja en nu....moet ik bewegen of zo?..."
 
Ik denk dat Pioneer vnl op bars cafe's en disco's mikt en een heel klein beetje thuis. Zeker voor het topsegment. Dan is dit echt een vreemde eend.
 
Overigens zijn de fx dezelfde als die in de DJM. Dat is leuk als dj(nou ja, dat schijnt) maar voor produktie komt het er bij mij niet in. Behoorlijk fx light.
 
Acceptabel op een dj mixer ding, maar toch niet op een drumsampler van 1600eu? Of sowieso op een studioapparaat? Heb een Xone DB4 en die fx klinken een stuk beter dan de DJM's, maar in de studio zou ik er weinig tot niets mee kunnen of willen. Veel te weinig mogelijkheden.
 
Het kan natuurlijk ook heel erg goed zijn dat er weliswaar maar 1 paar analoge filters is, maar je zelf kan kiezen welke kanalen daar wel en niet doorheen gaan. Dus dan zou je niet je hele track door het filter moeten persen.

Ik weet absoluut niet of dit het geval is, maar het lijkt me een goedkope en nuttige feature in een bak die zo te zien toch al sporen naar outputs kan aanwijzen.
 
ik ben ook wel benieuwd hoe handig je sequences kan editten met die touch screen... Een piano roll waarbij je je 'balkjes' kan slepen lijkt me wel handig..
 
Back
Top