Yamaha CS-30 (CS-5/CS-10/CS-15) Slider Caps

Lt_picard

Stamgast
Lid sinds
17 februari 2006
Berichten
221
Hey,

Weet iemand waar ik terecht kan voor Yamaha CS-30 slider caps.
Ik heb ééntje nodig voor een 2-standen schuifschakelaar. Zie foto hier beneden.
Bij VCO-1 ontbreekt de cap, bij VCO-2 is hij nog aanwezig.
Heb al rondgekeken op internet; syntaur, ebay,... maar nog niet gevonden.
Misschien iemand een tip?

Op de CS-5, CS-10 en CS-15 blijken ze ook te zitten.

Missing%20Slider%20Cap%20Yamaha%20CS-30.jpg
 
Hey,

Weet iemand waar ik terecht kan voor Yamaha CS-30 slider caps.
Ik heb ééntje nodig voor een 2-standen schuifschakelaar. Zie foto hier beneden.
Bij VCO-1 ontbreekt de cap, bij VCO-2 is hij nog aanwezig.
Heb al rondgekeken op internet; syntaur, ebay,... maar nog niet gevonden.
Misschien iemand een tip?

Op de CS-5, CS-10 en CS-15 blijken ze ook te zitten.

Missing%20Slider%20Cap%20Yamaha%20CS-30.jpg

Denk dat het moeiljk voor je gaat worden, soms zijn slider/pot of switch knopjes model of serie gebonden, dus niet echt gangbaar.
Als je geluk hebt heeft Yamaha misschien ergens in een stoffig magazijn nog iets liggen waar ze zelf het bestaan niet meer van weten, denk eerder dat je je speurtocht bij een reparateur moet voortzetten, die hebben nog wel eens een sloopsynth liggen die niet meer was te redden, moet dan inderdaad wel iets uit de monofone CS serie zijn.
Su6:okdan:
 
Digiloog's suggestie Yamaha zelf te benaderen is zeker het proberen waard.
Een tijdje (aantal jaren inmiddels) geleden heb ik met succes een element voor de CP70 nieuw bij Yamaha gekocht.
De prijs was niet absurd maar gewoon (vond ik) passend.

Ik heb dit wel via een muziekwinkel moeten doen want direct aan klanten verkopen deed Yamaha toen niet.
Wie weet heb je geluk.
 
PWM, alvast bedankt om te willen kijken.

Om de afmetingen te kunnen bepalen heb ik de synth geopend.
Hierbij heb ik vastgesteld dat de slider van de switch afgebroken is. Het afgebroken deel zat nog tussen de print en de behuizing.

Hier de foto van het VCO-board met een pijl waar de breuk is.
Rechts kan je de andere switch met slider zien die wel nog ok is.

VCO-board.JPG



Ingezoomd op de switch :

Switch%20Yamaha%20CS-30%202.jpg



Het afgebroken deel bovenzijde :

Switch%20Yamaha%20CS-30%203.jpg



Hier nog een foto van de onderzijde waar je kan zien dat de slider met 2 beentjes op de switch geklemd wordt. Het zijn de beentjes van de switch die afgebroken zijn.

Switch%20Yamaha%20CS-30%204.jpg



Beste wat ik kan doen is lijmen met secondenlijm.
Iemand die een goede lijm voor deze toepassing kan aanbevelen, of nog andere tips?
 
Gaatje in boren en iets op monteren?
Of zelfs een "nageltje' in smelten. (spijker voor de Nl-ers) Heb ooit een crappy mixer zo "bruikbare" faders gegeven
Kan je rustig zoeken naar een betere oplossing :)
 
In het filmpje van het onderhoud op een CS-15 dat ik op YouTube gevonden heb kan je op tijdstip 2:23 zien hoe de switches eruit horen te zien als ze niet afgebroken zijn :

https://www.youtube.com/watch?v=wGRcfflfpH0

Ondertussen heb ik in de technical manual volgende partnummers kunnen terugvinden voor de switch en de cap :

Ref. 74 – Part No. 40 10 00 KA 40 05 70 Slide Switch 2 contacts
Ref. 38 – Part No. 30 54 00 CB 80 52 30 Knob for Slide Switch

Nu nog zien of ze ergens te vinden zijn. Lijkt overigens zeer sterk op de 2 position slide switch van een polysix (foto switch + cap polysix). Zou de switch hetzelfde zijn? :

Polysix%202-step%20slide%20switch%20and%20cap.jpg


@PWM
Idd demonteren zou beter zijn om het risico te ontlopen de schakelaar helemaal vast lijmen. Maar tussen de switch en de cap zit een metalen plaat (zie foto hier boven). Als het gelijmd wordt moet de plaat er tussen zitten. Ik geval van lijmen heb ik inderdaad alle onderdelen, maar het is de bedoeling dat de cap verwijderd kan worden van de switch. Lijmen is definitief. Dus wil toch nog eerst andere opties overwegen.

Iemand die me aan een nieuwe switch met cap kan helpen?
 
Uiteraard is lijmen een 'last resort'. Verschrikkelijk spul, lijm

Valt nog wel mee, als je het juist doet.
Ik heb ooit bij een Korg MP500S en afgebroken knop/hendel van een tuimelschakekaar die was afgebroken ook gelijmt met gel secondenlijm, wel onder druk in een bankschroef 24 uur laten drogen en hij zat daarna echt muurvast, niet de schakelaar maar wel de hendel ;) zoals de bedoeling was.
 
Die van Korg passen ook,hebben enkel zo'n wit indictatie lijntje op de bovenkant.
 
Kijk eens op de switch van de Polysix of ie de benaming "ALPS 144Y" heeft.
Zoja,kan je die perfect gebruiken.
 
Probeer eens die 2 'beentjes' eruit te halen. Volgens mij is het idd geklemd dus niks vastgelijmd. Daarna is je slider cap weer zoals ie hoort. Moet je alleen een schakelaar vinden die je er onder kan plaatsen.
 
De schakelaar is in mijn link zonder het kapje.
ja maar ook niet met die 2 'beentjes' Die 2 'beentjes' zijn smaller dan wat je ziet op die dat plaatje. Dat is echt een standaard schakelaar en volgens mij gewoon te breed.
 
Back
Top