Versterker Plop.

Paulogic

Stamgast
Lid sinds
16 augustus 2014
Berichten
377
Locatie
Bambrugge (Erpe-Mere) België
Mijn Alesis Matica 500 heb ik zelf gehouden daar mijn kleine Aiwa versterker
het had begeven. Ik gebruik die om het geluid van mijn digibox (dig tv)
te versterken. Dit klinkt met JBL 1 luidsprekers beter dan wat er uit de speakers
van de TV komt.

Echter telkens als ik de versterker uitschakel, komt er een Plop in de luidsprekers.
Redelijk luid zelfs. Of ik nu versterker eerst of laatst uitschakel maakt geen verschil.

Is er een oplossing hiervoor? Toestelletje, schakelingetje,... aarding?

Alvast bedankt voor enige hulp.
 
Zoek eens naar een printje met uitschakel
Relais? Maar moet snel genoeg zijn.
 
plop_site.jpg


ik dach ff dat je het over zijn versterker had...

maar ik zou hem lekker laten ploppen, kan op zich geen kwaad.

:mega:
 
Ik vrees gewoon voor de luidsprekers. Die zijn nogal compact en licht tov die Matica.
Zo'n plop zal vast wel niet goed zijn voor de spoelen, vrees ik.
 
Uitschakelplop zou ik me geen zorgen om maken. Wat eerder zorgelijk is is een inschakelplop want dan is alles nog koud (daarvoor is het inschakelrelais ook) en kun je negatieve dc op de speakeruitgang hebben wat de spoelen inderdaad niet fijn vinden maar niet defect raken van een keer. Je ziet de woofers ook naar binnentrekken op dat moment
 
Ik had het bij een akai am2200 die zeker 15 jaar in een vochtige schuur had gelegen. Plopte uiteindelijk tot in de versterker 8~

:mega:
 
Het is enkel bij het uitschakelen en dan ook niet altijd.
Volume terugdraaien brengt geen soelaas.

Ik heb naar de print namelijk gekeken en geen probleem met de
schakelrelais. Bij inschakelen klikt die na een paar seconden aan en bij uitzetten
direct uit. En toch komt soms de plop en soms niet.

Ik denk een schakeldoosje voor luidsprekers (paar A/B) te kopen/maken,
dan is het probleem ook opgelost.
 
Volgens mij zijn dat 'defecte' elco's die ontladen. Mijn 40 jarige Bryston doet dat ook. Inclusief pffffiiieeww.
 
Nooit zomaar elco's vervangen. Ondanks wat de hifi lobby ook roept! Meten is weten en als de spanning en stroom in een circuit oke is (na 20 minuten nog eens meten) zie ik geen een en enkele reden zomaar elco's te vervangen.

Defecte elco's in bijvoorbeeld een versterker uitten zich eerder in een constant aanwezige buzz/ruis/toon dan in geplop en geknal bij uitschakelen.
 
Zet het volume uit voor je hem aan/ uit zet ?
 
Matica 900 wordt dadelijk opgehaald, en die doet het ook.
Ik vermoed een aardingsprobleem ofwel verkeerde input.
Het zijn Phono (mono) plugs maar via conversiestukken naar RCA.
De Digibox is namelijk enkel RCA. Misschien een kabel maken van RCA
naar XLR want dat zit ook op de versterker(s).
 
Het kan zijn dat het ontladingstraject van het detecterende circuit dat het relais aanstuurt niet meer goed is. Daar zit natuurlijk een consatortje dat in samenwerking met een weerstand een bepaalde vertraging creëert. Bij het uitschakelen moet er abrupt spanning wegvloeien. Afhankelijk hoe ingewikkeld ze dat circuit hebben ontworpen kan daar iets fout gaan.
 
Back
Top