SCI Prophet 2000/2002 + Lotharek HXC

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Hallo allemaal,



Onlangs heb ik twee Lotharek floppy emulators gekocht en deze ingebouwd in een Ensoniq Mirage en een Sequential Circuit Prophet 2002. Omdat ik redelijk wat zoekwerk heb verricht leek het me zinvol relevante info en bestandjes hier te delen.
Op internet is alles wat je nodig hebt om deze combinatie werkend te krijgen te vinden maar een toch een korte samenvatting:

- Koop een Lotharek revision F (ongeveer 100,-).
- Schroef de shit (Lotharek) in de shit (Prophet).
- Koop bij de Blokker een SD kaart (8GB 6,- euro)
- Kopieer het HXCSDFE.CFG bestaand naar de SD kaart.
- Kopieer lege disk images naar de SD kaart.

Nu kan je met de Prophet zelf gemaakte samples opslaan op de SD kaart door met de Lotharek het lege image te selecteren (buitenste knopjes en daarna het middelste knopje).

Vette shit dus.

Nu de voetnoten met enige negatieve bijklank:

* Het is mij nog niet gelukt om van bestaande floppys (mijn eigen samples dus) images te maken terwijl ik wel weet hoe dit moet. Het lijkt erop dat al mijn floppy's kapot zijn, maar op de één of andere manier vind ik dat niet erg aannemelijk. Hier wordt dus nog aan gewerkt. (floppy images kan je maken met de bijgeleverde software + computer met ingebouwde diskdrive (let op: usb diskdrives werken niet!)).

* Ik heb nog geen bestaande floppy images van anderen op het internet gevonden om te kunnen testen of die images wel werken. Is hier misschien iemand met P2002+HXC+images die een image wil delen zodat ik kan testen?

Als laatste:
Hier zijn de HXCSDFE.CFG file en een Empty Disk Image (deze files heb ik niet zelf gemaakt maar gedownload).
 

Attachments

  • HXCSDFE.zip
    176 bytes · Bekeken: 222
  • Empty_Disk_000.zip
    291,7 KB · Bekeken: 193

Attachments

  • MirageP2002Lotharek.jpg
    MirageP2002Lotharek.jpg
    70,6 KB · Bekeken: 176
de afwerking kan nog wel wat beter :P
en waarom heb je voor de witte gekozen ipv de zwarte??

Godmiljaar meneer RSB ... moet jij niet in de politiek ofzo?
:P

Maar de afwerking moet nog gebeuren inderdaad.
Ik heb besloten geen sticker erop te plakken omdat ik het logo en layout van de stickers van Lotharek dramatisch slecht vindt.
Ofwel: zo is het lelijk, maar met sticker is het ook lelijk.
En zwart is ook lelijk.

Het plan is om er ooit een stuk plastic overheen te maken wat netjes op maat is gesneden met een CNC lasercutter inclusief juiste belettering.
Maar als ik een beetje graaf in mijn levensgeschiedenis schat ik de kans klein dat dat werkelijk gaat gebeuren... ;)
 
Nice! Is het m.b.t. je oude floppies misschien ook een optie om alles met de Prophet 2000/2002 editor (uit dit draadje) over te zetten via PC? Met de editor kun je eigenlijk alles in 1x over en weer dumpen, is wellicht handiger? Moet je uiteraard wel een Prophet ter beschikking hebben met een floppy station wat het nog doet. Als je wil kan ik de mijne (2000) wel ter beschikking stellen.

Hoewel ik de floppyvervanging erg interessant vind, vind ik het prijskaartje vrij fors. Zeker omdat je met die editor alles gewoon op je PC kunt zetten en backup-en. Ik gebruik de floppydrive dus eigenlijk nauwelijks meer en dan is die emulator best veel geld voor iets wat ik in principe niet veel gebruik.
 
Nice! Is het m.b.t. je oude floppies misschien ook een optie om alles met de Prophet 2000/2002 editor (uit dit draadje) over te zetten via PC? Met de editor kun je eigenlijk alles in 1x over en weer dumpen, is wellicht handiger? Moet je uiteraard wel een Prophet ter beschikking hebben met een floppy station wat het nog doet. Als je wil kan ik de mijne (2000) wel ter beschikking stellen.

Hoewel ik de floppyvervanging erg interessant vind, vind ik het prijskaartje vrij fors. Zeker omdat je met die editor alles gewoon op je PC kunt zetten en backup-en. Ik gebruik de floppydrive dus eigenlijk nauwelijks meer en dan is die emulator best veel geld voor iets wat ik in principe niet veel gebruik.

Mooie input.
De link naar dat draadje ga ik eens goed bestuderen..

De aanschaf van een emulator vind ik ook fors.
Maar ik heb het gedaan omdat je ergens moet beginnen in dit web van vage materie..(zo is mijn beleving althans).

Er bestaat de mogelijkheid om HXC software (dat is dezelfde als op de Lotharek drive draait) te flashen naar een Gotek drive (kost ongeveer 18,- + 10,- licentie).
Ik ben daar ook volop mee bezig maar dat is tot nu toe wel een hoop geploeter moet ik zeggen.
Nu is het wel zo dat ik deze Gotek+HXC in een Akai S950 en MPC60 wil bouwen...en met name de S950 schijnt niet de meest makkelijke machine te zijn w.b.t. dit soort wensen..
 
Vraagje

Waarom niet een naar floppy emulator die met USB werkt? 100 euro is wel erg prijzig. Die USB kan je al voor 18 dollar krijgen via eBay.
 
Vraagje

Waarom niet een naar floppy emulator die met USB werkt? 100 euro is wel erg prijzig. Die USB kan je al voor 18 dollar krijgen via eBay.

Dat is omdat die 18,- Chinese floppy emulatoren niet zolmaar de afwijkende disk-format van o.a. de Mirage en de P2002 ondersteunen.
Als je een hele handige harrie bent kan je misschien uit de voeten met een 18,- device.
Mocht dat het geval zijn dan hoor ik het graag, want ik heb nog twee samplers waarvan ik de diskdrives zou willen vervangen :D
 
Dat is omdat die 18,- Chinese floppy emulatoren niet zolmaar de afwijkende disk-format van o.a. de Mirage en de P2002 ondersteunen.
Als je een hele handige harrie bent kan je misschien uit de voeten met een 18,- device.
Mocht dat het geval zijn dan hoor ik het graag, want ik heb nog twee samplers waarvan ik de diskdrives zou willen vervangen :D

Ah duidelijk dank. Volgens mij zit er ook geen schermpje en menu op die goedkope. En dat heb je wel nodig. Maar ik vermoed dat die makers van jou emulator ook gewoon een OEM gebruiken. En evt zelf de software er voor schrijven. Ik ga eens rondkijken op ebay.
 
Mathew, je gebruikt toch wel een windows xp machine voor het lezen van je floppy ?
Ik meen dat dat namelijk wel een vereiste is.
 
probeer maar deze - gewoon de hfe op de kaartje zetten enne laden
 

Attachments

  • Tabla.zip
    694,6 KB · Bekeken: 183
Mathew, je gebruikt toch wel een windows xp machine voor het lezen van je floppy ?
Ik meen dat dat namelijk wel een vereiste is.

Ehh...nee.
Ik gebruik een Windows7 machine.
Zou dat het probleem zijn?
Het uitlezen van Mirage floppy's gaat goed op deze computer...

probeer maar deze - gewoon de hfe op de kaartje zetten enne laden

Dank je wel.
Ik heb dit image opgeslagen en ingeladen en dat werkte goed.
Afspelen lukte niet...maar dat kan goed liggen aan mij..(al weet ik niet wat er dan niet goed gaat)
 
Dus voor 20 dollar per drive en een progger van een paar euro en wat solderen en je bent klaar.

Cool dank!

+10,- licentie bootloader.
Ik heb naast twee Lotharek ook nog een Gotek geflashed naar HXC.
Het flashen ging goed.
Echter ben ik nu vastgelopen want het uitlezen van een USB stick lukt op de één of andere manier niet goed.
Het plan was deze Gotek in een S950 te bouwen, maar dat is dus nog niet succesvol gelukt.
Hier moet nog aan gewerkt worden..
Zodra ik succes heb zal ik hier (in een andere thread wellicht) melding van maken.
 
+10,- licentie bootloader.
Ik heb naast twee Lotharek ook nog een Gotek geflashed naar HXC.
Het flashen ging goed.
Echter ben ik nu vastgelopen want het uitlezen van een USB stick lukt op de één of andere manier niet goed.
Het plan was deze Gotek in een S950 te bouwen, maar dat is dus nog niet succesvol gelukt.
Hier moet nog aan gewerkt worden..
Zodra ik succes heb zal ik hier (in een andere thread wellicht) melding van maken.

Ah nice. Licentie kan je meerdere keren gebruiken neem ik aan?

En cool dat ie werkt op de s950
 
Het is de bedoeling dat de bootloader gebruikt wordt voor één Gotek.
Wil je twee Goteks flashen dan moet je twee licenties kopen.
Ik heb de bootloader wel meerdere malen gebruikt omdat het flashen niet in één keer goed ging.
Dus je kan lekker experimenteren met één licentie.
 
Back
Top