Prog Rock Topic

Soortgelijke ervaring (stoned iets afzetten) met King Crimsons

Leuk dat je Can zo voor het eerst hoorde. Bij mij ging dat door een tweedehands platenzaak waar de eigenaar nogal fan van deze band was. Dat kwam weer omdat ie dus helemaal gek van de Talking Heads was en deze sterk door Can beïnvloed waren.
 
Zo vind ik bijv de eerste band die gepost werd (porcupine tree) een mooi voorbeeld van latere progressieve muziek maar eigenlijk hou ik het meest van de muziek zoals ze maakten op de sky moves sideways.
Dit is wel 1 van mijn favoriete bands, bij het album stupid dreams gingen ze een andere kant op, alles daarvoor was ongepolijst en dat heeft een pure sound, zoals sky moves sideways, echter wat ze daarna hebben gebracht vind ik kwalitatief beter in elkaar steken, mijn favo album is lightbulb sun, deze hangt een beetje tussen de 2 stijlen. Steven Wilson's solo werk is overigens ook erg mooi.

Zappa had zo zijn eigen ideeën over progrock (hij hoorde slechts de term progresive van een MTV-interviewer en besloot daar zijn mening over te geven)
Er is bijna niks progressievers dan Zappa denk ik, ik heb bij hem altijd dat sommige liedjes niet om aan te horen zijn en andere juist weer steengoed.

Nog een paar actuele bands die ik zeer waardeer, Evership is een vrij nieuwe band en erg goed:



The Paradox twin idem, hebben vorig jaar hun 2e album uit gebracht:

 
Deze zet ik nu op. Ik vind dit een fantastische productie!

Deze is inderdaad goed, kon ik nog niet. Duidelijke invloeden van de oude Genesis en een vleugje Yes.
Soortgelijke ervaring (stoned iets afzetten) met King Crimsons
Ik trok altijd alleen de court of the crimson king, de andere albums vaak geprobeerd maar op een of andere manier lust ik ze niet
Nog maar een onbekend Nederlands bandje midden jaren zeventig wat ook een beetje zich op de grensvlakken bewoog, lekker ook met oa Rhodes en dwarsfluit;
Klinkt ook goed, beetje Focus achtig, ook alleen instrumentaal.

En voor de liefhebbers van de lange tracks met alles erop en eraan;
Yeah Uriah Heep gaat er altijd in, de oude rockers!
 
Deze zet ik nu op. Ik vind dit een fantastische productie!
Wow, even het eerste nummer beluisterd en dit is echt top terwijl ik nog nooit van hem gehoord heb, ga het hele album de komende dagen beluisteren maar dan moet ik er even voor gaan zitten.
Zijn zang gaf me herinneringen aan Andy Pratt Andy Pratt alleen die zingt nog wat emotioneler en da's geen progrock.

Nog maar een een paar krautrockers;



 
Wow, even het eerste nummer beluisterd en dit is echt top terwijl ik nog nooit van hem gehoord heb, ga het hele album de komende dagen beluisteren maar dan moet ik er even voor gaan zitten.
Zijn zang gaf me herinneringen aan Andy Pratt Andy Pratt alleen die zingt nog wat emotioneler en da's geen progrock.

Nog maar een een paar krautrockers;




Beide goed! Je houdt volgens mij veel van de instrumentale tracks. Niks mis mee overigens.

Wie kent Discipline? met de excentrieke zanger en zijn bijzondere stem:

 
Je houdt volgens mij veel van de instrumentale tracks. Niks mis mee overigens.
Vroeger meer dan nu moet ik zeggen, toen ging ik er echt voor zitten/liggen en blowde ik dus dat helpt ook wel natuurlijk. ;)
Ik hou nog steeds van muziek natuurlijk maar ik ga er niet meer zo vaak voor zitten moet ik zeggen, nu zo af en toe als ik in de stemming ben en vroeger was platen draaien/kopen meer een vaste routine.
Samen met vrienden ook natuurlijk, bij elkaar op visite en dan het nieuwste beluisteren en ging ook veel naar concerten indertijd.
De beleving was vroeger ook anders in die zin dat ik echt een lp luisteraar was en ik heb m'n lp's een jaar of 15 terug verkocht inclusief m'n draaitafel.
Misschien heeft het ook wel met de leeftijd of de tijdgeest te maken, wie zal het zeggen, muziek was vroeger ook meer bijzonder denk ik.
Tegenwoordig klik je op YT of Spotify alles wat je wilt in één keer aan, vroeger moest je er meer je best voor doen..
Klink ook echt als een ouwe lul als ik dit zo lees :D maar zo zal het voor meer mensen zijn denk ik?
 
toen ging ik er echt voor zitten/liggen en blowde ik dus dat helpt ook wel natuurlijk. ;)
Ik hou nog steeds van muziek natuurlijk maar ik ga er niet meer zo vaak voor zitten moet ik zeggen, nu zo af en toe als ik in de stemming ben en vroeger was platen draaien/kopen meer een vaste routine.
Samen met vrienden ook natuurlijk, bij elkaar op visite en dan het nieuwste beluisteren en ging ook veel naar concerten indertijd.
Zelfde bij mij, vroeger was het meer genieten van de muziek, nu te veel afleiding en je hoeft alleen maar spotify aan te zetten om te luisteren wat je wilt, een plaat kopen was wel anders, die wou je dan ook grijs draaien. tja de goeie ouwe tijd... hoewel ik deze tijd ook wel waardeer. Toen ik blowde was het altijd pink floyd, pulse is mijn meest gedraaide plaat en dvd ooit, gelukkig blow ik inmiddels al zo'n 16 jaar niet meer, en zonder blowen klinkt het nog net zo goed.
 
Nou, van kindsaf altijd naar platenzaakjes (heb me het schompus geheitje voor een karweitje gewerkt voor een singletje) - dat hield op toen ik in 2002 ongeveer zelf bandjes organiseerde, kreeg ik zoveel gratis muziek ter promotie dat ik zelf amper nog wat kocht. En daarna stond bijna alles op youtube - spotify vind ik maar gedoe .
 
ik vond de eerste plaat van the Gathering toen ie net uitkwam echt geweldig


Ha! Leuk om te lezen! Hopelijk vind je mijn grunts ook wel te pruimen? Ik zou het zelf overigens niet snel in de prog categorie plaatsen, hooguit wat invloeden daarvan.
 
Ha! Leuk om te lezen! Hopelijk vind je mijn grunts ook wel te pruimen? Ik zou het zelf overigens niet snel in de prog categorie plaatsen, hooguit wat invloeden daarvan.
haha wat grappig zeg, SmartBits = Bart Smits? Ik zal dit album ook eens luisteren, ik heb ooit wel eens wat gehoord van the Gathering maar dat was geloof ik met Anneke van Giersbergen.
 
Ha! Leuk om te lezen! Hopelijk vind je mijn grunts ook wel te pruimen? Ik zou het zelf overigens niet snel in de prog categorie plaatsen, hooguit wat invloeden daarvan.
Hardcore Sprookjesrock :P
(leren kennen door deze uitzending.)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top