KORG volca fm - DIGITAL FM SYNTHESIZER

Korg volca FM is de minst interessantste in de saga. Waarschijnlijk omdat ik de Yamaha DX 7 altijd al een "belletjes en xylofoontjes" synth heb gevonden. Mijn insziens had (als korg persé toch een jaren 80 synth wou benaderen) men beter gekozen voor de Roland D-50 benadering(misschien komt dit nog). De meest leuke volca's zijn nog steeds de bass en de sample. De bass omdat die binnen een productie en mits een beetje fine tuning toch dicht tegen de 303 leunt en de sample, omdat die goed kan ingezet worden als drumbak en al,...
Vertaling: je vondt het niet leuk om een DX7 zelf te programmeren.
De geluiden die je uit een DX7 kan krijgen zijn véél gevarieerder dan wat je uit een Volca Bass kan krijgen (persoonlijke smaak even terzijde). ;)
 
Ik zou nog eerder zo'n oude DX-200 pakken als ik per se handzaam hardware FM zou willen hebben..
Probleem is dat de DX-200 vrij lastig te vinden is en mede daardoor inmiddels ook een meer dan aardig prijskaartje heeft.

Daarnaast vind ik de hele Volca reeks heerlijk simpel, intuitief en snel werken. En de klank van deze FM valt zeker niet tegen. Zal de Chorus wel zijn... interessante keuze van Korg, ik had eerder een delay oid verwacht.
 
Ik heb besloten om mn sy77 maar weer in te zetten voor de fm dingen. Minder makkelijk om te tweaken enzo, maar de bass in die bak is echt broekspijp wapperen! Dieper dan de moderne fm dingen..
 
Lekker gezellig is het hier zeg..

Het lijkt mij in ieder geval wel een erg leuke synth en met de bekende motion sequencing denk ik dat je hier erg leuke dingen mee kan doen die je wellicht niet op andere (lees duurdere/zeldzamere) fm bakken kan doen.

'Kan je beter x of y hebben/kopen' adviezen hier snap ik dan ook niet helemaal.. Volca FM is nog niet eens uit en dus gaat men meten met de lengte en portemonnee van de synthpielemuis?
 
Bericht door een moderator:
Ook hier worden duidelijk weer vriendjes gemaakt. Bijzonder dat de gemene deler opvallend vaak dezelfde is.....
Met reeds een berisping op zak zou ik willen adviseren eens een paar keer in en uit te ademen alvorens op verzenden te klikken. :beard:
 
Omdat ik aandroeg dat de SY77 (en ik denk ook de SY99) nogal wat dieper (qua freq) in het laag gaat, ben ik eens
benieuwd of die nieuwe Volca ook diep kan. Is er iemand die een leuk voorbeeld heeft? Kunnen we
vergelijken.. Toch wel interessant toch.
 
Ik vind de polyfonie eigenlijk wel jammer als hij monofoon was geweest had ik'm blind gelocht, nu moet ik eerst FF naar de winkel om'm te testen......
 



ik vond het korg demo filmpje echt bagger maar dit filmpje van cuckoo maakt weer veel goed.
 
Last edited by a moderator:
ik vond het korg demo filmpje echt bagger maar dit filmpje van cuckoo maakt weer veel goed.
kwestie van andere insteek... Korg laat 'm horen in een "affe" productie, cuckoo freakt met de presets en da's heel leuk en leerzaam voor ons maar voor de doorsnee consument toch net wat te ongepolijst qua presentatie. Ik zou zggen: bekijk beiden voor een compleet(er) beeld :)
 
Ik zie het wel zitten om deze aan mn SQ-1 te knopen met de sync kabel. Dan kan de SQ nog de clock voor de
TR-8 geven EN ook nog de 2x CV out van de SQ in in de 2x CV in van mn Driftbox..
 
sonicstate review

geen velocity sensitivity over midi, alleen als waarde aan een potmeter gemapped, dat is wel een heftige tegenvaller
 
Last edited by a moderator:
Back
Top