Voorstellen

masterEkkie

Nieuwkomer
Lid sinds
7 Maart 2016
Berichten
14
Locatie
Almere
Je bent over de veertig en de oudste gaat op kamers. De rest van de puppies schuift door naar een grotere slaapkamer en in ene heeft paps weer een eigen klein kamertje om zich op een hobby te storten.


Tot de zomer van 2015 maakte ik mijn eigen nummers met enkel een laptop. Ik verzamelde op internet samples van films, synths, drumcomputers, noem maar op. Ik bouwde mijn eigen key collections van bepaalde synth-samples. Met sommige was ik weken bezig voordat ik alles in tune had.


Met mijn pijpelaatje wilde ik het anders doen. Ik wilde geen nummers maken, maar nummers spelen. Nee, zelfs dat niet. Ik wilde de puzzelstukken van een nummer ter beschikking hebben om in die variantie uren met hetzelfde nummer te spelen. De computer mag nu geen geluid meer maken, enkel alles aansturen.


Alles was nieuw en mijn eerste opzet was na wat overleg een basis van Aira, een dikke synth, Ableton en een controller. Een gloednieuwe ongebruikte laptop die ik voor school voor de kids had gekocht is geheel opnieuw opgezet met Windows 10 en draait enkel Ableton en drivers voor studio gear. Om zoveel mogelijk veelzijdigheid te hebben geef ik sindsdien veel uit aan apparaten uit het goedkopere segment. Kwalitatief misschien niet altijd je van het, maar altijd fun om mee te spelen en vooral mee te leren.


Op dit moment gebruik ik drie mixers. De Roland MX-1 waar ik mee begon en die de logische spil van al het Aira spul is en blijft. Later heb ik een Mackie ProFX16 V2 gekocht en daar heb ik sinds kort nog een Mackie 1604VLZ4 naast staan.


Om Ableton aan te sturen heb ik een Akai APC40 MKII. Briljant, maar nu ik meer apparaten aan moet sturen moet er eigenlijk een tweede naast. Om direct samples op een sampler te spelen/starten heb ik een Akai MPD232 controller gekocht.


Voor het geluid is de basis een Access Virus TI2. Mijn grote trots! Een Roland TR-8, Roland TB-3 en Roland VT-3 leven in mijn Aira wereldje. In de eerste maanden ben ik dit langzaam gaan aanvullen met goedkope speledingetjes. Een Novation Bass Station II, Korg Volca Keys, Korg Volca Bass en een Korg Volca Beats om alles wat voller en gevarieerder te maken. Uiteraard volgde al snel een M-Audio 4x4 MidiSport Anniversary om de Volca's vanuit Ableton aan te kunnen sturen. Om samples (met name fragmenten en effecten uit films en series) te kunnen gebruiken heb ik eerst de Korg Electribe 2 Sampler gekocht. Omdat deze niet snel genoeg tussen banken kon schakelen heb ik daar ter ondersteuning de Korg Volca Sample aan toegevoegd. Om ook synced echo en reverb (aan met name mijn effecten) toe te kunnen voegen heb ik een Lexicon MX400 en een 19" rack gekocht.


Toen werd de Roland System 500 aangekondigd en was ik als newb helemaal overdonderd door het concept. Het opende mijn ogen voor modulair en mijn volledige afwezigheid van kennis over VCO's, LFO's, envelopes en noem maar op. Ik heb nog veel te lezen, te leren en vooral te doen. De 500 Complete Set staat uiteraard in pre-order. In afwachting van de System 500 zijn de laatste centen zijn inmiddels uitgegevens aan een Korg SQ-1, een enorme doos vol zwarte patchkabels uit de VS en twee zwarte Tiptop Happy Ending kits uit de UK.


De Boutique reeks van Roland past natuurlijk prima in mijn low-budget setup, dus heb ik laatst nog snel de Roland JP-08, Roland JU-06 en Roland JX-03 gehaald voordat deze beperkt uitgegeven apparaatjes allemaal weg zijn. Met betrekking tot de studio is mijn volgende doel om uit te zoeken of patchbays een verstandige volgende stap/investering zijn.
 
Zo, even in een paar maanden van niks naar lichte overkill gegaan :D

(en ik dacht dat mijn gehobby in een jaar tijd al uit de klauwen was gelopen ..)
 
Eh ... durp. In het voorstellen staat dat ik de MX400 voornamelijk gebruik voor mijn effecten ... zucht ... zotheid, voor mijn samplers natuurlijk.
 
Back
Top