MIDI<->USB oplossing

Anton

liefhebber
Lid sinds
25 december 2004
Berichten
371
Wie weet er een handig apparaat om alle MIDI in/uit poorten van een paar synthesizers aan een PC te knopen?

Ik wil met de pc meerdere oude hardware synths aansturen en moet nu steeds midikabels omsteken voor mididata send/receive. Er zal toch wel iets bruikbaars bestaan met meerder MIDI in/out aansluitingen en een usb poort? Zoiets als een Roland A880 midi patchbay maar dan met een USB aansluiting en een stuk compacter?
 
Laat ik vooropstellen; deze vraag met alle respect, puur uit serieuze nieuwsgierigheid.

Maar hoezo heb je meerdere oude synthesizers, ben je al 12 jaar en driehonderd berichten op Synthforum verder, maar heb je nog nooit van een meer-kanaals midi-interface gehoord?
 
Haha! Ik ben bij de Roland A880 blijven hangen wat midi betreft. Toen alle losse zooi opgedoekt en een Motif gekocht. Daarna altijd synths met USB aansluiting gehad.

Nu ben ik de laatste tijd weer bezig met wat oude synths (zonder USB poort) te verzamelen zoals een D50, JV80 etc. en nu loop ik dus tegen dat probleem aan waar ik eerder nooit last van heb gehad.

Had eigenlijk het idee dat er na de A880 niks meer was gemaakt. (ook nooit meer naar gezocht).

Bedankt voor de linkjes, ga me er even verder in verdiepen.
 
Jonge broertje van de Roland a880, edirol um880, kan net als de Roland a880 midi patchen en daar bovenop dus ook als USB midi interface functioneren. Patchen werkt net als op de a880.

Alleen tweedehands te krijgen helaas, succes.

750-um880_img_front.jpg
 
er zijn tal van producten op de markt met werkende en actuele drivers en jij raadt iets aan die al jaren geen ondersteuning meer heeft. :?
Er zijn ook al jaren moderne synths op de markt hoor :
Ik wil met de pc meerdere oude hardware synths aansturen en moet nu steeds midikabels omsteken voor mididata send/receive.
De MT4 werkt nog steeds perfect op XP en W7.


[EDIT]Nog meer zelfs :
met een computertje van 37 Euro (Raspberry PI) en het gratis debian-OS werkt de MT4 ook prima.[/EDIT]
 
Laatst gewijzigd:
Er zijn ook al jaren moderne synths op de markt hoor :

De MT4 werkt nog steeds perfect op XP en W7.
dat boeit niet.
XP = antiek
Als je vandaag een nieuwe PC koopt draait deze Windows 10.
Daar mag je zoveel meningen over hebben uiteraard als je wil, maar het is nu eenmaal de realiteit :)

De MT4 is nog een toestel van voor de tijd dat er class compliant usb midi bestond en zelfs het usb protocol nog in zijn kinderschoenen stond. Een oud toestel als dit integreren in een hedendaagse setup is als niet-techneut vragen voor problemen.
Een hedendaagse midi interface is gewoon plug and play, meestal geen driver nodig.
Begrijp me niet verkeerd, ben grote fan van die emagic units en heb zelf een keten van AMT/Unitor toestellen, maar er is geen enkele reden om de MT4 te verkiezen boven modernere en even betaalbare alternatieven. In tegendeel: er zijn enkel maar nadelen mee verbonden.
Ik wilde dit toch even verduidelijken voordat de topicstarter een miskoop doet hieraan.
 
@Rvooh
Rot op man. Het is al jaar en dag dat jij jaagt op elk mogelijk foutief antwoord dat ik zou geven !

1) Midi is al helemaal antiek.
2) TS werkt zoals hij zelf aangeeft met oude toestellen en geeft verder ook aan dat hij er wel wat verstand van heeft.
3) XP werkt op veel pc's nog steeds perfect, vereist weinig van de hardware, bemoeit zich niet met alle instellingen en software waarvoor je nog geen updates betaald hebt.
4) Raspberry Pi is niet antiek, zelfs recenter dan vele pc's met W10.
5) W10 is vooral bedoeld om gebruikers te binden en voor alles verplicht te laten betalen. De privacy van elk gebruiker volledig te ondermijnen ofwel zijn W10 systeem onbruikbaar of zonder updates achter te laten.
6) W10 is modern, ja u ziet maar.

Ik ben geen verkoper (in tegenstelling tot...) ik bied mogelijkheden aan en verwacht dat (een) TS zelf verder nadenkt en kiest.
 
@Rvooh
Rot op man. Het is al jaar en dag dat jij jaagt op elk mogelijk foutief antwoord dat ik zou geven !

echt niet hoor, ik ging dezelfde reactie geven als het iemand anders geweest was.
het is misschien niet toevallig dat het ALWEER van jou kwam ;)
 
Bericht door een moderator:
ZUCHT! Mensen, kunnen we ons voor de verandering eens niet gedragen als diva's/pubers?
Het begint behoorlijk oud te worden, het komt de sfeer niet ten goede en de TS is er ook niet mee geholpen.....
 
Ik denk dat ik met 4x4 al een eind kom. Heb momenteel maar 3x in/out nodig. maar een beetje speling kan geen kwaad.

Heb de M-Audio Midisport 4x4 gezien maar ben niet zo'n liefhebber van M-Audio. Iemand ervaring met deze?

Thomann heeft ook nog een leuke MIditech 4x4 voor weinig. Is misschien ook wel goed genoeg.
 
Ik denk dat ik met 4x4 al een eind kom. Heb momenteel maar 3x in/out nodig. maar een beetje speling kan geen kwaad.

Heb de M-Audio Midisport 4x4 gezien maar ben niet zo'n liefhebber van M-Audio. Iemand ervaring met deze?
Heb ik ooit gehad, maar snel terug naar de winkel gebracht. Voor zover ik herinner kan die niet overweg met sysex.
(En rete zwaar bakie, wss opgevuld met rommel om reparties te belemmeren).

P.s. Tip : extra inputs is dikwijls verwarrend als je maar één of twee masterkeyboards zou gebruiken.
 
Back
Top