Goede 'spread' plugin

Plugins zijn een optie, maar de mooiste stereo effecten verkrijg je door een reeks stappen te nemen pas zodra je volledige 'song' af is. In top noch producties is niet enkel een kwestie van een chorusje op de track te zetten, maar hangt het resultaat af van een reeks te nemen stappen waarbij ook het afmixen van je totaalbeeld (alle traks dus) het eindresultaat (ook voor die bewuste aparte track gaat bepalen)
Want het kan best dat je effect X over je track giet en dat op zich best goed klinkt, maar straks in de totaalmix plots niet meer blijkt te kloppen.
Alle spreaders en chorusjes kunnen eel helpen maar finally it's the cook who makes it taste good.

Dus zodra je song klaar is en een eerste droge balans al goed zit, moet je beginnen denken aan het bewerken van de losse tracks, maar wel steeds in functie van het totaalbeeld !
Ik lees hier bijvoorbeeld iemand die schrijft : extreem pannen. Niet dus. Tracks dubbelen en vertragen. Niet dus. Reverb…niet dus. Tracks dubbelen en heel lichtjes deunen, niet dus. Het is een combinatie van al die ingrepen. Dubbelen en -1 tot max -3 cent detunen. Dan pannen 10-3 (nooit full L/R) en hier mee spelen. EQ op 1 kanaal en werkelijk uitfilteren. Erg lichte reverb met korte e.r. op onder ander kanaal. En dan werkelijk met deze tools gaan werken, tweaken, en telkens switchen tussen je totaalmix en solo functies. Kortom, als je een mooi stereobeeld wil, dan is dat geen kwestie van een of andere plugin of effect.
Er zijn soms wel instant oplossingen door een bewuste track snel door een plugje te halen, en soms zijn die ook meteen raak, maar meestal ook niet en is het een kwestie van een keer op YouTube te kijken, of boeken te lezen of les te nemen. Hangt er maar van af hoeveel aandacht je er aan wil besteden en hoe goed je wil zijn en als je oren ook nog meewillen, dan kan je resultaat ook zijn wat je wou.
 
Goede bijdrage sKeLeTvM!

Dank maareuh... ik was pas uit bed en had blaakbaar niet in de smiezen dat er een spelling corrector in het engels op stond met als gevolg een paar 'raare' woorden in m'n betoog...:D
Als ik wat meer tijd had dan had ik graag een paar voorbeelden uitgewerkt, maar helaas voor SF vertrek ik straks naar zonniger oorden. Ha ! :doei:
 
Het is een combinatie van al die ingrepen. Dubbelen en -1 tot max -3 cent detunen. Dan pannen 10-3 (nooit full L/R) en hier mee spelen.

Goeie tips Skeletvm!

Doe je dit dan met loopjes of met pitchshift? Hoe voorkom je anders dat een spoor uit t spoor gaat lopen? Of blijft dit minimaal?
 
Dank maareuh... ik was pas uit bed en had blaakbaar niet in de smiezen dat er een spelling corrector in het engels op stond met als gevolg een paar 'raare' woorden in m'n betoog...:D
Als ik wat meer tijd had dan had ik graag een paar voorbeelden uitgewerkt, maar helaas voor SF vertrek ik straks naar zonniger oorden. Ha ! :doei:

Ah heerlijk! Mocht je nog terugkomen en tijd/zin hebben om paar voorbeeld uit te werken, dan hoor ik het graag!
 
Voor hetzelfde doel, alleen niet met ambika heb ik een behringer cc300 chorus gekocht
Naar aanleiding van deze review waar ie op een juno tetest wordt

https://www.amazona.de/test-behring...space-d-cd400-vintage-delay-vd400-phaser-ph9/

Bevalt erg goed! Je moet er niet een te hard signaal insturen want dan kan ie gaan clippen (is ook weer een simpele mod voor), maar ik heb daar weinig last van gehad. Ook met geen van de chorus knopjes ingedrukt heb je stereo
 
Je kan ook Fabfilter ProQ gebruiken om subtiel bepaalde frequenties links te boosten/cutten en andere frequenties rechts weer te boosten/cutten. Geeft ook al een wat breder stereobeeld.
 
Voor stereobeel Chorus gebruik vaak standard snelle tapdelays voor,...of.. TAL Chorus. Is heel prettug. En gratis
 
PSP StereoPack. Is niet echt moeders mooiste maar als je weet waar je mee bezig bent is het top! :okdan:

Nu voor 35€ Bij Plug-in Boutique. Tijdens een promo kan je hem soms al scoren voor 20€ ofzo...

Als je er echt niks van kent koop je best zo'n one knob wonder van Waves ofzo. Ben je evenveel geld kwijt maar is wel leuker om naar te kijken... :D
 
Back
Top