Hoe beginnen met studio?

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus weet niet of het is gezegd. Maar mijn advies is om gear tweedehands te kopen. Let erop dat alles werkt en het er goed uit ziet. Op deze manier kan je het uitproberen. Is het niets, dan verkoop je het weer. Is het wel iets dan hou je het.

Vaak bekijk ik veel Youtube filmpjes om erachter te komen of de klank van een synth vet is. Als dat het geval is dan schaf ik hem vaak tweedehands aan. Soms valt het tegen en dus verkoop je hem weer. Valt het niet tegen dan hou je hem 8)
 
ik zou dan kijken naar een tr707 uit gangen van de toms naar een pearl drX ...2mooie pads er bij en je kan nog lekker mee drummen ook , een microbrute voor de sh-101 bass sounds. een re20 van boss en een lead polysynth van zoiets als @juno1
inplaats van de pearl en 707 kan je ook een sampler nemen zoals de akai s900 met trigger in gangen
 
Laatst gewijzigd:
Lekker ja, je hardware studio beginnen met archaïsche tjak uit het Commodore 64 tijdperk. Tegen de tijd dat je set van floppy geladen is, is het alweer bedtijd! :D
 
Nou, Nap heeft best een punt, wat je zou moeten vermijden met hardware gewoon voor je eigen comfort en uitwisselbaarheid met je computer:
- zipdrives
- floppies
- opslagkaartjes anders dan SD en compactflash
- tape backup (das heeeel oud)
- SCSI (??)

-C-
 
Lekker ja, je hardware studio beginnen met archaïsche tjak uit het Commodore 64 tijdperk. Tegen de tijd dat je set van floppy geladen is, is het alweer bedtijd! :D

Ja je hebt gelijk ,beter gewoon ableton op random en aan zetten , mss is spotify ook geen slecht programma om muziek mee af te spelen . Gewoon doen wat goed voelt.
 
Nou ja, er zit van alles tussen natuurlijk ... Maar als je niet per se 100% op de vintage tour wil zou ik in eerste instantie kijken naar wat modernere spullen. Zeker als het om dingen als samplers of andere apparaten met opslagmedia gaat moet je als moderne gebruiker wel erg veel - en naar mijn idee onnodig - concessies doen. Zoals je handtekening zegt, je gaat toch ook niet expres moeilijk zuchten?
 
Nou ja, er zit van alles tussen natuurlijk ... Maar als je niet per se 100% op de vintage tour wil zou ik in eerste instantie kijken naar wat modernere spullen. Zeker als het om dingen als samplers of andere apparaten met opslagmedia gaat moet je als moderne gebruiker wel erg veel - en naar mijn idee onnodig - concessies doen. Zoals je handtekening zegt, je gaat toch ook niet expres moeilijk zuchten?

Het is dus een vraag die je niet kan stellen op een forum . Opzich is dat al jammer dat een suggestie al zo wordt benaderd .

mijn handtekening heeft te maken met de "denkwijzen" (wat er niet in zit komt er niet op een natuurlijke wijze uit) waarop muziek gemaakt wordt. Dat snap je zelf ook wel . niet met wat je hebt ;)
 
Laatst gewijzigd:
Forum is toch ook voor discussie? Punt van dit soort topics is dat iedereen toch altijd een lijst gaat maken van zijn eigen favoriete producten.
 
Ach ik heb van die momenten dat ik geheel vanzelf moeilijk ga zuchten.
Als ik de laatste posts in dit topic leest gebeurt dat bijvoorbeeld.

-C-
 
Ik kan die geluiden enzo wel grotendeels namaken met vst's, maar ik ben het vaak gwn echt beu geworden om met vst's te werken inderdaad... Grag zou ik iets willen dat inderdaad meer voor techno & house te maken is en dat ik ook gewoon kan gebruiken om eens lekker mee te spelen!

Tenslotte ben ik drummer dus ik vind dit allemaal leuk ;)

Bedankt voor de hulp iedereen, iemand nog goeie tips voor synths voor deze genres van muziek?

klinkt goed,
ik zou kijken (2e hands) voor de door jouw gewenste stijlen naar :
- roland tr-8
- korg radias
- virus ti desktop

de eerste 2 kan makkelijk voor minder dan 1000 euro, de virus ti is 2e hands iets onder de 1000 euro.

Belangrijk voor de stijlen die je wil spelen is dat ze meerdere voices tegelijk ondersteunen.
 
Lekker ja, je hardware studio beginnen met archaïsche tjak uit het Commodore 64 tijdperk. Tegen de tijd dat je set van floppy geladen is, is het alweer bedtijd! :D

Wat een gelul, werkt allemaal prima en meestal kun je upgraden naar een flash storage met diskette interface.
 
Kan iemand me bevestigen dat dit gewoon gaat! (bij een 16 kanaals mengtafel)

Je hebt je PC waar u geluidjes uitkomen (DAW), die gaan via usb firewire of eenderwel ander gaatje naar u geluidskaart (bv. een 8 out) die 8 outs sluit ge allemaal adhv jacks aan op u pa tafel (8 nog vrij) op die andere 8 kan je anderen dingen zetten ne micro of ne synth die xlr uitheeft ofzo. Geluidjes die ge op u pc maakt laat je dan via die geluidskaart komen. wilt ge daar 1 van u externe randapperatuur effecten overgooien dan doet ge dat via een Insert.

En dan voor op tenemen pakt gegewoon uw complete main dus u totaal sound en die stopt ge terug in je pc via 2 kanalen op Stereo te hebben.

Dit zou ik willen weten ;)

Bedankt
Xypes
 
Het antwoord wat je niet wilt horen: Je moet kopen wat JIJ leuk vind en niet wat andere mensen leuk vinden.

Dit lijkt een ok antwoord op een al even eenvoudige vraag. En zo kan die 'standaard' vraag in kwestie beantwoord worden en we zijn er snel van af. En mag de thread dicht voor mijn part.

Ik zal me weer even populair maken en even zoveel mensen in het harnas jagen.
In werkelijkheid is het antwoord toch iets genuanceerder. Al even fout is meteen apparaten gaan aanwijzen.
Vaak vernoemen mensen apparaten vanuit een gepassioneerd en dus eigenlijk vertroebeld oogpunt. Ik geef je graag een lijstje met 1000 apparaten en al even doorslaggevende argumenten waarom wel of niet.
Bovenstaande leidt enkel tot waar vele creatievelingen al snel in vervallen.
Het kopen en verkopen van een hele reeks whatever toestellen met als gevolg dat ze eigenlijk nooit aan een deftige setup raken en alleen maar voortdurend geld kwijtspelen.
De verkoop van een apparaat moet vaak dienen voor de aankoop van het volgende mits wat opleg (studiomonitors zijn daar een heel goed voorbeeld van) Hadden we dan niet beter niets gekocht en meteen dat paar monitors die je echt wilde ? Tenzij kopen en verkopen je en geld verliezen hobby wordt...

Als je het een beetje ernstig wil aanpakken, dan begin je met het begin en zet je een aantal erg belangrijke aspecten op een rijtje.

- wat zijn je budgetten, ook in de toekomst
- wil je een bepaalde stijl muziek gaan maken, of denk je erg breed zodat de specifieke apparaten die je koopt ook breed inzetbaar zijn ?
- aankopen zijn eigenlijk investeringen in je hobby en die investeringen zijn bedoeld om creatief bezig te zijn, niet om eindeloos geld te blijven verliezen en niet steeds het gevoel te hebben dat je achterop hinkt als om het even welke fabrikant weer wat nieuws op de markt zet. (en dat gegeven is eerder een feit is bij vele liefhebbers - ik zie op elke AV beurs gepassioneerde gear-fuckers rondlopen - LOL)

Bepaald dus liever eerst wat je wil doen, hoeveel budget je daar op (lange) termijn wil aan besteden en vetrek vanuit het idee dat wat je koopt, ook liefst zo lang mogelijk wil bijhouden. En lang betekent in deze niet 6 maand, maar ettelijke jaren. Zonder dat je het gevoel krijgt dat het nieuwste je per defenitie ook vooruithelpt. Want dat is waar de industrie op mikt en aan dat idee laten ook heel veel mensen zich vangen. Met als leuk gevolg dat er 2dehands koopjes te doen zijn en dat muziekwinkles blijven draaien natuurlijk. (vooral tof voor alle collega's die zoals ik in de pro AV industrie werken)

Het jongste apparaat uit mijn set is ongeveer 5 jaar oud. Het oudste (monitors) 20 jaar.
Ik volg de nieuwste ontwikkelingen op de voet en heb nooit het gevoel bij om het even wat fabrikanten maken dat er een gat zit in mijn set omdat Acces intussen de Advanced Mega Turbo TI V2 / 128 stemmig met broodrooster optie heeft uitgebracht.
Mijn meest recente aankopen waren een JP08 en een System 1 die ik nieuw kocht, puur voor de lol en omdat mijn budget het toeliet. Om ze eens door en door te proberen en snel weer verkocht. Beide apparaten klonken erg goed maar waren op geen enkele manier een aanvulling van mijn huidige set. Maar dat wist ik ook al op voorhand. Maar ook heel erg uitzonderlijk dat ik zo iets doe. Beetje spielerei dus.
Mijn volgende 'investering' (lange termijn dus) is rond. De V-synth GT. Waarom specifiek dit apparaat ? Omdat dit na uren lezen en luisteren ik de bevestiging kreeg van mijn vooropgesteld doel : een echte sounddesigners tool en ik die draad na veel jaren ook weer wilde oppikken.

Zet dus gewoon de voor jou belangrijkste aspecten op een rijtje en laat je niet leiden door passioneel geblaat of verkoopspraatjes. Want dat zijn zo mogelijk de gevaarlijkste ingrediënten. En by the way, bovenstaande geldt ook voor software...
Verzin dus eer je begint. Tenzij kopen en verkopen je doel is en als even snel hobby wordt.
Succes !
 
Back
Top