MarsMusica - TalkBox

MarsMusica

Award Winning Composer
Lid sinds
1 mei 2007
Berichten
4.802
5 dagen opnames maken en hier is ie:

'TalkBox'

een hele oude compositie (ik was 21 jaar) die alleen op papier bestond, bedacht als muziek om een zelfgemaakte talkbox te gebruiken, maar ik was nog een broekie en had geen geluids-spullen en wist nog van geen wanten

jaren later een midi-versie van gemaakt en nu ineens:
met echte basgitaar, elektrische en akoestische gitaren, orgel drawbar modules, synths, geluidsmodules, boventoonfluit, xylofoon, klokkenspel, toeters en bellen en nog meer

ik heb een nieuwe studio, een nieuwe manier van werken en opnemen aan te leren en dit was
het startschot en ik heb heel veel geleerd ineens

"Haa, ik lach bij 't horen van mijn gekheid in deez' mp3."
 

Attachments

  • talkbox .mp3
    2,5 MB · Bekeken: 120
Last edited by a moderator:
ik twijfel aan het volume (is via omwegen naar mp3 geconverteerd),
is het een beetje ok?
 
Hoor ik daar wat Steely Dan invloeden? ;)
Mist nog een beetje Fagen-achtige lyrics en vocals...
Dat fluitje is trouwens wel een beetje jarring... :D Het dwaalt af en toe een beetje af naar het clowneske... 8o)
 
Hoor ik daar wat Steely Dan invloeden? ;)
Mist nog een beetje Fagen-achtige lyrics en vocals...
Dat fluitje is trouwens wel een beetje jarring... :D Het dwaalt af en toe een beetje af naar het clowneske... 8o)

Steely Dan vind ik wel zeer ok, ik heb er wel veel naar geluisterd maar nooit echt
als invloed gezien

misschien de combi van pop, jazz en sarcasme?


het clowneske is keihard zo bedoeld om het nieuwe jaar positief in te luid en! :mexico:
 
Verwante definities voor "jarring":
making or causing a harsh and irritating sound
the jarring noise of the iron gate scraping on the sidewalk
ehm... :D
 
haha, ok!

mijn bedoeling met dit stuk is niet te irriteren maar eerder te relativeren,
maar het was vooral een project wat eind 2015 startte om gewoon mijn
nieuwe spullen en studio te leren kennen

leven is een grote flapdrol van illusies, een verzonnen luchtbel in ons hoofd,
dat is wat ik denk ik vooral wil zeggen met deze rare klanken
 
Zoals één van mijn meest favoriete bands ever ooit een (imho haar mooiste) track noemde:
 
zeer mooi!

ik zou dat soort muziek ook wel kunnen maken maar ik heb een
drang het muzikaal intellectuele op te zoeken
in de muziek
 
Jarring doe ik in elk van mijn platen, dus dat mag voor mij wel. Zeer origineel ook. Het is me wel iets té jazzy. Succes met de contest ! :)

'jarring' staat blijkbaar voor 'irritant' of 'vervelend'
voor mij is het meer de luchtige klank van amusement en humor
irritante muziek genoeg te vinden om me heen maar ik zal geen namen noemen! :mexico:

ik heb ook niet zo maar wat gekke geluiden over elkaar heen gegooid, elk klankje, ritme
en akkoordje is op een specifieke plek gezet en het ging me vooral om het opnemen en gebruiken van echte instrumenten in plaats van gesampelde xylofonen en dergelijke

het orgel solootje vind ik zelf ook wel wat te gladjes en jazzy klinken, dat gedeelte is in het origineel veel humoristischer maar wat ik zei: ik heb dit gemaakt om bepaalde opnameprocessen te onderzoeken in mijn studio, dit is zeker geen nummer wat ik in deze vorm op mijn volgende hit-CD zal zetten

het strak en mooi inspelen van gitaar en baspartijen ( en ook echte drums, maar die opnames zijn niet gelukt omdat ik te veel tijd kwijt was aan het aanleren van drums tunen en goed opnemen) was mijn doel en is en blijft lastig
een synth of keyboardpartij is wat dat betreft een makkie!
 
Jeetje, dit is echt weer totaal iets anders... Lekkere frisse jazzy sound, een echte muzikant hoor ik spelen. Knap en goed gemaakt.
 
Ligt het aan mij of hoor ik nou steeds een Star Trek riedeltje voorbij komen? 8D

zeker niet bewust (ik ben geen doorgewinterde Star Wars-fan) maar er zit wel wat in! :okdan:

het hoofdthema heeft van die typische Ridderlijke trompet geschal melodieen (het was ook eigenlijk voor blazers bedacht) :

"tetere-tet!"

er is ook een naam voor deze stijl, muziekklank en je hoort het vaak in de leadermuziek van oude Amerikaanse series zoals Dallas
ik zoek maar kan de naam niet meer vinden van die stijl/ kenmerk, ik hou dr wel van!tetere-tet


ik ben niet echt tevreden met die melodie, die is er pas veel later bij gekomen om de boel op te vullen en ik kon even niets beters verzinnen
 
Laatst gewijzigd:
het zit strak in elkaar en is mooi opgenomen :okdan:

dank! ik ben op die 2 punten ook redelijk tevreden en ga proberen nog een stapje verder te komen in opnamekwaliteit, dit is een ongemasterde droge mix

wat ik o.a. toegepast heb is het stevig bas spelen met zeer hard/dik plectrum,
je krijgt zo een klank met veel definitie en attack en instant compressie
echt geweldig! voortaan speel ik altijd met plectrum zolang ik geen wollige partij nodig heb
 
Jeetje, dit is echt weer totaal iets anders... Lekkere frisse jazzy sound, een echte muzikant hoor ik spelen. Knap en goed gemaakt.

dank!

ik heb een min of meer haat/liefde verhouding met jazz
het wordt me al gauw te pantoffel-pijp-baartje-bril jazz! 8>

toen ik me ooit vroeger lang geleden veel met jazz bezig hield mistte ik
steeds de rock pop en humor in de muziek en zonder kan ik niet leven, ik schreef nog maar kort muziek en dit is een van mijn pogingen geweest om hele rare jazz-rock-fusion te componeren

ik vind het in deze nieuwe uitvoering zelfs al een beetje te gladjes hier en daar! :r
 
Dit is echt weer zo'n MarsMusica nummer zoals ik van je gewend ben. Erg veel nootjes in nog geen 3 minuten op onnavolgbare akkoorden schema's. Knap hoor.

dank!

ik was nog een nitwit van 21 jaar toen ik de hoofdthema's met akkoorden bedacht en het bestond alleen op papier want ik kon het zelf voor het een grootste gedeelte niet zelf spelen

pas jaren en jaren later met de computer kon ik het noot voor noot invoeren! ja, ja!!schande!! :engel:

ik heb best een groot aantal composities liggen dat ik nog ga opnemen en daar zitten ook heel wat rustigere muziek tussen gelukkig! :)
 
EEN BELANGRIJKE MEDEDELING:

ik kom er net achter dat ik een upbeat gitaarpartijtje veel en veel te hard heb ingemixt!

nu klinkt het als een soort 'hoempapa' en dat was echt niet de bedoeling, helaas
 
Back
Top