Stel voor 1000 euro een vintage studio samen ;)

Ik vind het grijpen naar een oude PC bak door iedereen opmerkelijk. Windows 95/98 moet je niet willen lijkt me.
Ik zou zeggen duikel een Bolletje iMac met simpele firewire interface. van rond 2000. LCD scherm hovert mooi moven je synth! Garageband daarop voelt nog steeds vrij fris en bruikbaar. En OSX 10.4.11 doet nauwelijks onder voor de laatste versies qua feel en stabiliteit.
Witte plank iMac kan ook, naar keus G5 model of eerste core model (2006, net 10 jaar). Die laatste is wel heel bruikbaar omdat ie nog OSX 10.7 kan draaien.
Mac 100
Interface 40
Synth: D50 voor zo'n 300-350
Versterker T-amp 30
Boxen, pak maar iets, 2 mooie bookshelves zou je voor bijna niks moeten kunnen vinden.
En dan heb je nog poen voor een pro DAW softwarepakket.

OSX 10.7 da's behoorlijk vintage ja :okdan:

Maar idd.. bij de genoemde criteria voldoet XP ook aan de voorwaarden.. 15 jaar oud inmiddels. en stukken stabieler dan 98 of 95.

Ik zou mijn 1000 euro (vintage :D) studio momenteel nog willen uitbreiden met een controller de ik voor 30 euro kocht. Hij werkt zelfs op windows 7, 8 en 10 via een trucje dus is future proove. :D Latency is ook prima.
integreert meer dan goed met Cubase ;mega: precies de juiste knoppen om je EQs en auxen te bedienen en daarbij alle arming/mute/solo en transport functies nogeens. :mega:

Werkt prima met Cubase 4 en is inmiddels alweer 10 jaar oud dus de Cubase 3sx (uit een eerdere samentelling in dit draadje) gaat eruit :)

Edit: Het ding was al in 2001 op de markt gekomen.. dus redelijk vintage al.
http://www.emusician.com/gear/1332/tascam-us-428-digital-audio-workstation/32254

En hieronder in actie op Mac samen met Cubase en nog wat Electribes :mega:

 
Windows 98SE op een oude PC kan behoorlijk stabiel zijn, eigenlijk crasht die van mij alleen bij bepaalde (MS-DOS) spelletjes of soms bij het afsluiten (driver issue). Windows 95 is inderdaad wat minder.

Anyway, een vintage studio voor minder dan 1000 Euro's is min of meer mijn huidige project (heb er eigenlijk het dubbele voor staan, maar dat is inclusief modern spul). Het helpt dat ik niet zo erg geinteresseerd ben in BOEM-BOEM-BOEM muziek en de meer gewilde klassieke synths, dus dan kan ik lekker onderdogs verzamelen die anderen toch niet kopen. Verder is het een kwestie van wachten totdat je geluk hebt en een goede deal weet te vinden. En van te voren uitzoeken wat de moeite waard is...

Tot nu toe heb ik zo'n 350 Euro uitgegeven aan het volgende: Kawai MAV-8 MIDI patchbay/Kawai K1r/Kawai MX-8SR x2/Kawai RV-4/Roland SC-88VL/Roland MIDI controller/errug geodkope monitoretjes (die waarschijnlijk prut zijn, maar ik heb een goede koptelefoon)/Yamaha PSR-21/Yamaha R100/Boss SE-70 (die kostte het meest...). Er staan nog wat synths op de lijst, en ook een drummachine of twee, maar dat is voor later...

Aan de PC kant ben ik goed toegerust: Windows 98SE PC met Ensoniq geluidskaart, Windows 98 PC met Yamaha onboard (FM) geluid, PowerBook G4 met Mac OS X 10.4.11...
 
Leuk, oude draad maar blijft actueel... Heb ook altijd naar zulke dingen gezocht.
Mijn lijstje opties (waarvan ik de meeste ook zelf heb of heb gehad).
Alpha juno of Korg DW6000/8000 (beetje zoeken)
Yamaha SY22 (wat had ik die graag gehad als eerste synth ipv mn veels te dure Kawai K4)
Roland TR505 met een of 2 Korg Volca's (niet vintage, maar klinken wel zo)
Boss BR1600

Ruim binnen de 1.000 euro :-)
 
Als je muziek wilt maken die klinkt alsof het uit de jaren 80/90 komt kan je het best met software werken die oude electronische instrumenten simuleert. Moet ook wel lukken onder de 1000 euro denk ik.

Maar als je een studio wilt die er uit ziet alsof het uit de jaren 80/90 komt. (veel bakjes met houten zijkantjes enzo). Dan moet je gewoon mazzel hebben op de 2e hands markt.

Ik zou voor de eerste optie kiezen.
 
Maar als je een studio wilt die er uit ziet alsof het uit de jaren 80/90 komt. (veel bakjes met houten zijkantjes enzo).

Houten zijkantjes is jaren 70. 80's/90's is het tijdperk Countach/Testarossa/Knight Rider/Renault 11 TXE: bonkig, hoekig, zwart, veel prints met circuits en diagrammen en ledlampjes.
 
Windows 98SE op een oude PC kan behoorlijk stabiel zijn, eigenlijk crasht die van mij alleen bij bepaalde (MS-DOS) spelletjes of soms bij het afsluiten (driver issue). Windows 95 is inderdaad wat minder.

Anyway, een vintage studio voor minder dan 1000 Euro's is min of meer mijn huidige project (heb er eigenlijk het dubbele voor staan, maar dat is inclusief modern spul). Het helpt dat ik niet zo erg geinteresseerd ben in BOEM-BOEM-BOEM muziek en de meer gewilde klassieke synths, dus dan kan ik lekker onderdogs verzamelen die anderen toch niet kopen. Verder is het een kwestie van wachten totdat je geluk hebt en een goede deal weet te vinden. En van te voren uitzoeken wat de moeite waard is...

Tot nu toe heb ik zo'n 350 Euro uitgegeven aan het volgende: Kawai MAV-8 MIDI patchbay/Kawai K1r/Kawai MX-8SR x2/Kawai RV-4/Roland SC-88VL/Roland MIDI controller/errug geodkope monitoretjes (die waarschijnlijk prut zijn, maar ik heb een goede koptelefoon)/Yamaha PSR-21/Yamaha R100/Boss SE-70 (die kostte het meest...). Er staan nog wat synths op de lijst, en ook een drummachine of twee, maar dat is voor later...

Aan de PC kant ben ik goed toegerust: Windows 98SE PC met Ensoniq geluidskaart, Windows 98 PC met Yamaha onboard (FM) geluid, PowerBook G4 met Mac OS X 10.4.11...

Welke Ensoniq geluidskaart is dat?
De 2 en 3opl fm synthese op geluidskaartjes is best cool om te gebruiken idd. en zijn voor erg weinig geld te vinden..
fm geluidjes liggen ook altijd wel lekker in de mix..maar een complete mix is wel behoorlijk cheasy.. :D



Ik heb zelf ooit voor de fun ns een mixje gemaakt met 3 verschillende oudere geluidskaarten:
Terratec EWS64XL + Korg Oasys PCI + Yamaha SW1000xg.
Het geheel had ik aangesloten op een Yamaha DS2416 mixer kaart voor wat extra fx en EQ en klonk zo ongeveer...
Alle kaarten draaide in een 98 PC.. en een DAW PC om de nootjes via midi aan te sturen.
Maar als je bereid bent wat oudere computers te gebruiken (die doorgaans door mensen toch weggegooid worden) kun je idd voor betrekkelijk weinig geld een midi klankbron genereren. :)
 
Ik heb op zolder nog een Audiophile 24/96 liggen die al op W95 gebruikt kon worden maar ook op w7.
Soms kom je ze tegen op mp voor een paar tientjes en da's een hele leuke geluidskaart.
Als je het puur op hardware zoekt voor opnames; kijk op mp voor een oude Revox of zo.
Vanaf zo'n 150 euro heb je 'm wel, paar oude speakers erbij zoeken.
Koop je een oude DX 21 voor 75 euro (die heb ik ook op zolder) en je kan voor weinig aan de gang.
Koop je een oude tape delay erbij en je klinkt behoorlijk vintage voor minder dan 1000 euro.
 
Laatst gewijzigd:
Een Toshiba laptop met Intel Core i5, een Focusrite Scarlett Solo USB Audio Interface met preamps (incl. software bundel, o.a. met Ableton Live Lite) en een M-Audio MIDISport 4x4 MIDI Interface kost je samen (gebruikt) ca. 400 euro. Dit is geen vintage, maar ik zou dit toch overwegen. En als het toch vintage moet zijn een Atari ST1040, ëen Soundpool MO4 MIDI interface en Cubase of Notator voor 100 euro.

Verder:
- Kawai K4 voor 75 euro
- Spirit Folio SX mixer voor 100 euro
- Acces Virus B voor 350 euro
- Hoofdtelefoon voor 75 euro
- FX + Instr. VST plug-ins GRATIS
TOTAAL: € 1000,--

In het geval van een Atari computer blijft er nog 300 euro over. En daarvan zou je óf de KRK monitors kunnen kopen óf één of twee synthesizers die eerder in dit draadje genoemd zijn.
 
Moeilijk,

yamaha sy22, 80 euro
korg wavestation, 140 euro
korg m1 gratis
yamaha tx81z 120 euro
akai s(x)000 sampler 100 euro
virus b 350 euro
audio interface met 16 inputs en 2 outputs en midi i/o 100 euro
pentium 4 gratis

60 euro voor oude amp en b&w boekplank speakers

reaper + gratis vst's voor fx en afmixen. (analoog mixen, fx en dynamics slaan we maar over voor een budget van 1000)

Nog 50 euro over, een gratis koelkast afhalen van de weggeefhoek op Facebook en vullen met bier en mummelman, inspiratie is niet gratis en de koelkast binnen handbereik om in de workflow te blijven. :D
 
Als je enkel/vooral oude windows software hebt liggen, dan lijkt het me ook onzinnig om (oude versies van) OSX versies/alternatieven te gaan aankopen.

Je had toch niks liggen... 1000€ from scratch. Die Mac's van 2000-2006 zijn uit de doos al muziekstudio. Atari ook, maar dan beland je in de ellendige wereld van kleine schermen, scsi-bussen, floppy's. En i5... daar draait Windows 10/OSX 10.12 gewoon op, komaan
 
Je had toch niks liggen... 1000€ from scratch. Die Mac's van ...
In dat geval... ja, dan is een Mac een betere keuze.... om die oude software nog tweedehands te kunnen vinden.

(want zelfs met de nieuwste Windows-versie blijft de meeste oude software nog gewoon compatibel :biertje: )
 
Ha, ik zie dat ik hier al in 2015 me in ging mengen maar ben het vergeten. Leuke thread.
Hier is mijn idee dan eindelijk;

Yamaha A3000 fully expanded: 250
Yamaha AW1600: 200
Yamaha TX802:180
Yamaha RM1x:150
Mackie HR624mk1:200
 
Ik ben erachter gekomen dat mijn setup in deze categorie valt! Nog steeds meer dan tevreden mee & zeer ruimte-efficient

Roland MC 808 - (450,-) (sequencen, beats bouwen)
Yamaha CS6x - (375,-) (heerlijk klavier)
E-MU 1820 - (80,-) (effecten + multitracken + midi)
Thomann microfoontje (15,-) (vocoder 8) )
Stylophone (25,-) (voor dikke synth solo's uiteraard)

Oh & for what its worth: een kapotte Kawai K1m. :)
 
Welke Ensoniq geluidskaart is dat?

AudioPCI ES1370, grofweg hun laatste model voordat ze werden overgenomen (en in de vernieling geholpen) door Creative Labs. Goede MIDI, FM wordt ge-emuleerd met behulp van de MIDI en klinkt volgens sommigen als bagger.
 
Een update, waar mogelijk nog meer retro want de laptop kan uitblijven.

Ik ben erachter gekomen dat mijn setup in deze categorie valt! Nog steeds meer dan tevreden mee & zeer ruimte-efficient

Roland MC 808 - (450,-) (sequencen, beats bouwen)
Yamaha CS6x - (375,-) (heerlijk klavier, fijn filter)
E̶-̶M̶U̶ ̶1̶8̶2̶0̶ ̶-̶ ̶(̶8̶0̶,̶-̶)̶ ̶(̶e̶f̶f̶e̶c̶t̶e̶n̶ ̶+̶ ̶m̶u̶l̶t̶i̶t̶r̶a̶c̶k̶e̶n̶ ̶+̶ ̶m̶i̶d̶i̶)̶ vervangen door:
Korg D1200 (100,-) (Multitrack HDD Recorder, FX, Mixer)
Thomann microfoontje (15,-) (vocoder 8) )
Stylophone (25,-) (voor dikke synth solo's uiteraard)

Oh & for what its worth: een kapotte Kawai K1m. :)
 
Wat leuk dat deze thread zo lang leeft dat ik stop met muziek maken en later weer begin... Er nog steeds grappige dingen worden gepost.

Nu zou ik zeggen:

Een Mac uit 2009 (I5)
Access Virus B
KRK speakers

Ik zou cheaten en wel een moderne logic x gebruiken ')
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top