Stel voor 1000 euro een vintage studio samen ;)

Terracide

Superheld
Lid sinds
2 september 2004
Berichten
605
Locatie
Nederland
Veel vintage apparaten zijn waren vroeger behoorlijk aan de prijs en nu kan je ze kopen voor een schijntje. Sommige apparaten hebben de tand des tijd goed overleefd, maar anderen zijn een stille dood gestorven.

Daarom lijkt het me grappig om te weten wat jullie nou de koopjes vinden en een low budget studio mee in zouden richten. Als het budget onbeperkt is, dan is het natuurlijk heel makkelijk om je hele studio voor te plempen met allemaal toffe onbetaalbare gear dus dat zou niet leuk zijn. Prijzen moet je inschatten door naar marktplaats te kijken of de prijswijzer.

Wat zou je kopen als je nu een vintage studio zou moeten beginnen en je budget is 1000 euro? apparaten moeten vintage zijn, en ik stel dat alles ouder dan 10 jaar vintage is. Zo kan je ook nog kiezen voor een oude PC. Je begint met niks behalve een studiomeubel :D Kleingoed zoals kabels etc. hoeven niet bij de 1000 euro in te zitten.

Ik begin, een setup zonder PC :

Speakers : KRK GP8 g1(2004) 250 euro
Sequencer: RM1X(1999) 150 euro
Sampler: E4XT(1999) 200 euro
Mixer: Roland VM3100 (2000) 50 euro
Synth: Acces Virus B (2000) 350 euro


Ik denk dat ik hiermee ongeveer alles kan maken wat ik wil. Mis dan misschien wat leuke effecten maar het is wel een redelijk complete setup :)
 
Yamaha DX7 ( of iets nieuwere ) en een Kawai K4 ( geen K1 ) allebij rond de 100 eurotjes op MP, die 2 samen vind ik al leuker dan een virus.
Sampler moet je ook wel goedkoper kunnen krijgen, er zijn genoeg merken en types te krijgen.
Speakers : geen KRK!, kijk naar Yamahas, of haal een hoofdtelefoon.

Sequencer ? heb je geen PC ?, die zijn gratis te krijgen dacht ik.
 
Elke oude FM bak van Yamaha is top. De V50 is erg uitgebreid en kun je vaak voor een prikkie krijgen. Zeer mooie synth en erg onderschat. Ben zelf erg groot fan van FM.

Kawai K4 of K4r zijn ook super idd. Te gekke detroitklanken komen hier uit. K1 is niet erg editbaar maar zitten ook leuke sounds in.

Oude Siel synths zijn vaak ook goedkoop en klinken oud vintage.

Kawai, Yamaha en Casio hebben ook veel digitale drumcomputers in de 80er jaren uitgebracht die vaak erg goed klinken.

Roland D10, D20, D110 is ook erg leuk. Erg aparte sounds kun je hier mee maken. Erg onderschat ook. Klinkt absoluut anders dan een D50 maar is ook goedkoper.

Roland S760 is ook een gave sampler maar zorg dat je er wel de videokaart in hebt zodat je er een monitor aan kunt hangen en een muis.

En ja...er zijn zo veel leuke synths uit de 80er jaren. Poly 800 van korg, Poly 61 van korg. Beide analoog maar geen leuke knoppen en daarom minder gewild. Toch klinken ze erg gaaf.
 
Oude Siel synths zijn vaak ook goedkoop en klinken oud vintage.

Kawai, Yamaha en Casio hebben ook veel digitale drumcomputers in de 80er jaren uitgebracht die vaak erg goed klinken.

Casio RZ-1 :luv:

En Siel DK70. Draak om te editen, maar als je er wat tijd in stopt, gaaf ding.
 
Cubase zat in 2005 nog in de SX3 tijd. Kon je opzich redelijk muziek mee maken, ik heb verder geen ervaring met DAW software uit die tijd behalve Cubase.... er was toen al wel Ableton Live... en oude versies van Reason.

1999 is niet echt vintage toch?
voor 1990 ga ik het geloven

ik denk niet dat je een complete studio kan inrichten van 1000 euro met gear voor 1990 maar ga je gang 8)

@Designer, ach had vroeger KRK VXT8's en dat waren de beste speakers die ik ooit heb gehad. Ik ken die GP8's niet maar ik weet eigenlijk ook geen speakers die wel ok zijn voor een laag bedrag, die zijn weer vaak allemaal passief dus moet je ook weer een amplifier....

@AdDM ja kijk wel eens op MP, misschien kijken we naar andere gear :P Ik zeg ook " veel"... ik zeg niet "alle" ... Je moet deze thread misschien niet te serieus nemen.
 
Laatst gewijzigd:
Veel vintage apparaten zijn waren vroeger behoorlijk aan de prijs en nu kan je ze kopen voor een schijntje.

Kijk jij wel eens op mp? :dubbel:
 
Elke oude FM bak van Yamaha is top.

Net de batterij vervangen van mn tx81z en enkele uurtjes heerlijk patches lopen maken met de pc-editor. Je moet er wel een beetje je best voor doen maar er zijn fijne dingen uit te halen. Voor 75,- moet die nog wel te vinden zijn :okdan:

En natuurlijk de zolder van je (groot)ouders leegroven voor gratis ouwe meuk!
 
Ik zou denk ik voor dit lijstje gaan:

Korg ER-1: 125,-
Yamaha RM1x: 150,-
Korg Prophecy: 200,-
Nord Micro Modular: 200,-
Spirit Folio SX mixer: 100,-
Spirit Absolute2 speakers:150,-
Ouwe PC + scherm: 75,-

Het meeste hiervan heb ik nog (of de grotere broertjes ervan) en nog steeds veel lol van!
 
En welke software? Patience of mijnenveger zijn nu niet bepaald ideaal om muziek mee te maken. :eureka:
In eerste instantie zou ik die PC gebruiken als editor voor de NMM. Daarnaast is er ook een hoop leuke gratis software te krijgen die ook nog wel op een wat oudere machine draait. Maar het is inderdaad ook weer afhankelijk van of een DAW ook binnen het budget zou moeten. Mijn opzet was meer voor fijn te kunnen freaken... :D
 
Ik zou denk ik voor dit lijstje gaan:

Korg ER-1: 125,-
Yamaha RM1x: 150,-
Korg Prophecy: 200,-
Nord Micro Modular: 200,-
Spirit Folio SX mixer: 100,-
Spirit Absolute2 speakers:150,-
Ouwe PC + scherm: 75,-

Het meeste hiervan heb ik nog (of de grotere broertjes ervan) en nog steeds veel lol van!

Ik mis een geluidskaart,...
 
Mischien had ie beter 2dehands kunnen zeggen als woord,
niewe stuff word niet voor goedkoop 2dehands verkocht, en het gaat hier om de prijs.

Ennn... vroeger was alles beter.
Alleen had ik een fatsoenlijk mengpaneel gekocht voor het grootste bedrag van die 1000 euro, minimaal 500 tot max 600 voor een goede, de rest is bijzaak, en nog genoeg over als je rustig zoekt.
Mischien kun je nog wat gear ergens lenen, dan steek je alles in je mengpaneel.
 
Mischien had ie beter 2dehands kunnen zeggen als woord,
niewe stuff word niet voor goedkoop 2dehands verkocht, en het gaat hier om de prijs.

Ennn... vroeger was alles beter.

misschien... maar zoals ik al zei is het een lolletje. Neem het niet te serieus, vat het gewoon op zoals je wil :okdan:
 
Maar ik had 'm dan ook voor een ander doeleind bedoeld, niet voor audio... Een kleine Midi interface zou inderdaad wel nodig zijn, maar de regel was:

Als freakstudio is een simpele midi-interface wel voldoende. Tapedeckie van oma erbij en je kunt opnemen :mega:
 
Back
Top