Die geluiden heb ik al.

Mark-T

Budget lid
Lid sinds
8 juni 2012
Berichten
2.156
Locatie
In een luchtkasteel
Met veel interesse lees ik de berichten over nieuwe synths. Maar ik ontdek nergens iets werkelijk nieuws. Het is teruggrijpen op het verleden, of iets nieuws dat eigenlijk al bestaat.
Kijk ik naar mijn eigen synth uit het jaar 2000, daarmee kan vrijwel alles wat in 2015 veel geld zou moeten kosten.
 
Rot voor je :D

Zou ook zomaar kunnen heh...
 
Maar dus en want, het is het totaal plaatje van een ding wat de liefde voor dat ding maakt. Niet alleen het geluid. Het oog wil ook wat, en de plekken van de knoppen doet ook veel. Wat ik met een Nordlead 4 kan, kan ik ook met Logic. Met de Nordlead 4 heb ik meer lol dan met Logic. Een sampler kan prima een 808 nadoen. Maar de step sequencer van de 808 is toch wel echt iets anders dan op je MPC alles inkloppen. De meeste dingen hebben net een ander randje. Gitaren bestaan ook al best lang. Men blijft ze alleen toch maken en kopen. Drumstellen, ik zie ze nogal veel. Ze klinken wel allemaal net even anders. Het gaat er niet om wat je hebt, maar wat je er mee doet.

Iets maken wat niet bestaat kan bijna niet. Alles is er, op een enkel doosje na. Die Shruthi bijvoorbeeld. Of meer van Mutable Instruments. De Sonic Potions LXR drum synth. Maar ja, dat zijn de zelfbouw dingen. Dat is denk ik niet helemaal waar jij op doelt.
 
Een beetje zoiets als schilder klagen dat er al jaren geen nieuwe kleuren zijn ontdekt/uitgebracht

Uiteindelijk komt ook de electronische muziekinstrumenten evolutie/ontwikkeling een keer tot stilstand moet je maar denken. Met dingen als Kyma en MAX/DSP etc ben je wel een beetje op het eindstation. Alleen direct brain-midi processing enzo zal er nog wel komen.
 
Met veel interesse lees ik de berichten over nieuwe synths. Maar ik ontdek nergens iets werkelijk nieuws. Het is teruggrijpen op het verleden, of iets nieuws dat eigenlijk al bestaat.
Kijk ik naar mijn eigen synth uit het jaar 2000, daarmee kan vrijwel alles wat in 2015 veel geld zou moeten kosten.

Hoe ver kun je ook nog gaan met synths? Het is net zoals mode. Jongeren lopen tegenwoordig rond met jaren negentig kleding. Wij zitten te klooien met drum machines zoals de TR-8. We zitten met een golf van reissues.

Viscious cycle. :peukie:
 
Mn sub37 kan dingen die mn pro2 niet kan. Mss technisch maar qua sound niet. De integratie van bv elektronbakken in je DAW maakt je workflow echt wel anders. Voor jou is n blokgolf een blokgolf en n filter een filter. Voor anderen is t unieke karakter van bakken van belang. Daarnaast is t gevoel wat je bij n synth ook weer van belang voor wat je er mee doet. Je blijft altijd maar zeggen dat eoa cheapo oud digitaal synthje t ook allemaal kan. Maar dat is gewoon niet waar.
 
Ik ben wel benieuwd welke fantastische synth topic starter dan bedoelt die alles kan.
De Yamaha S30 kan het niet zijn in ieder geval.

Maar anyway, ik wil wel wat soundmodulaties opnemen met mijn octave cat, die mag ts dan proberen na te maken op zijn synth die alles kan, en hij krijgt er ook net zo veel tijd voor als de opname duurt.

Tevens mag hij ook proberen het befaamde bandpass filter van m'n SH5 na te bootsen en doe ook gelijk maar het filter van de Oscar, filter envelope changes van de Pro One, etc etc.

Nou, veel succes !
 
Het warm water moet steeds heruitgevonden worden.
De oudjes hier kunnen door de tijd terugkijken op talrijke synths die opnieuw dezelfde klanken voortbrengen.
Doch, de oude synths van toen zijn nu niet meer in productie en een deel van de nieuwe garde kijkt naar wat nieuw uitkomt omdat ze gewoon geen geschiedenis kennen.
Voor hen dus oude wijn in nieuwe vaten.
Eén synth die alles kan bestaat dan ook weer niet en zal er ook nooit komen wegens te duur en wegens alle andere modellen die dan komen te vervallen...
Tevens, als die het zou begeven ben je meteen je hele klankbron kwijt :(...

Cheers,
Exo. :mega:
 
en, hoe vaak heb je dit nu al gedeelt met ons allemaal?

we weten het al, de S30 kan alles, dus jij bent klaar.
mooi......


:peukie:
 
Laatst gewijzigd:
Ik snap hem al:

Je hebt een Minimoog sound op je s30 die exact gelijk is aan die op een Minimoog. al kan ik mij dat niet eens voor stellen maar goed.

Maar "wat" als je de poten van de sound van de ECHTE minimoog weg zou zagen (bv door een andere sound in het spectrum te mengen, dan zou de rest nog steeds te horen zijn.
Maar wat als je de poten van s30 zou weg zagen zoals net hier boven , zakt de sound als een pudding in mekaar.
 
Ik wil niet mijn eigen synth ophemelen. Ik ben gewoon benieuwd naar iets nieuws. Zelfs op de megadure Schmidt synthesizer laten ze geen klanken horen die ik niet eerder heb gehoord.

Natuurlijk zal een Minimoog een andere nuance hebben dan een S30, maar als ik er met de S30 in de buurt kan komen, ga ik geen Minimoog kopen. En de Minimoog bestaat ook al een tijdje...

Een synth die alles kan? Een Korg Kronos komt in de buurt. Bij veel topbands is van een multi-setup overgegaan naar één Kronos.
 
Ik denk zo, als je echt nieuwe geluiden wil. Maak ze dan zelf door te experimenteren met effecten, pedaaltjes..

Bijvoorbeeld een kat door een chorus met oversturing door een modular om een doedelzak na te bootsen die eigenlijk toch geen doedelzak is. Wie gaat je nadoen..
 
Ben het eigenlijk wel met ts eens.

Wat ik leuk zou vinden is een apparaat dat op basis van mijn hersengolven geluid zou genereren (en uiteraard uitgaande van mijn specifieke hersengolven uniek en briljant geluid :okdan:) en een bijbehorende zwevende blauwe bol waar ik mijn vinger in kan steken voor de modulatie.

Nu niet allemaal er van door gaan met mijn idee he, heb het al gepatenteerd onder de naam Blue Balls Brainwave .:eureka:
 
had ik ook al,
alleen was het een groene bol.
kwamen alleen fart en krik geluiden uit.
ik denk dat mijn hersengolven niet geschikt waren...

:mega:

Ben het eigenlijk wel met ts eens.

Wat ik leuk zou vinden is een apparaat dat op basis van mijn hersengolven geluid zou genereren (en uiteraard uitgaande van mijn specifieke hersengolven uniek en briljant geluid :okdan:) en een bijbehorende zwevende blauwe bol waar ik mijn vinger in kan steken voor de modulatie.

Nu niet allemaal er van door gaan met mijn idee he, heb het al gepatenteerd onder de naam Blue Balls Brainwave .:eureka:
 
Als ik in mijn blauwe ball prik komt er alleen een hoog krijsend geluid tevoorschijn.


Maar een Kronos is wel een mooie all-in-one oplossing. Een Tyros IV niets voor je? Of zitten ze tegenwoordig al bij v.V.

Wat je ook nog kan doen, is stiekum een orkest gijzelen. Als je ze dan een lekkere cocktail van psychotica en psychedelica voert, moet je eens horen want een originele muziek daar uitkomt.
 
Waarom dan je vinger gebruiken voor modulatie?

Je kunt ook andere lichaamsdelen gebruiken voor modulatie. uiteraard heeft de manier van modulatie toebrengen weer effect op je hersengolven enz.

Als het niet goed klinkt geld het principe garbage in garbage out.
 
Het is net als tomaten
Ze zijn vrijwel allemaal rood
 
soms niet....

178_detail.jpg


:mega:
 
Back
Top