QY700 jam

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
9.983
Locatie
-
Heb weer een nieuw pattern gemaakt op mijn QY700. Eerst weer een aantal 'sections' gemaakt (dat zijn soort van samengestelde arrangementen) en daarna dus lekker jammen dmv akkoorden ingeven op een midiklavier met links en met de rechterhand wat knoppen draaien.. :)
Vind het zo geweldig van dit apparaatje dat je dmv met akkoorden te experimenteren ineens een hele andere song uit het arrangment kunt toveren.. erg vermakelijk en inspirerend. :)

Had eerder een videootje opgenomen maar dit keer ging het niet helemaal lukken wegens een wazige camera.. alleen audio dus...
Mocht het niet helemaal strak of jofel klinken qua akkoordopvolging dan was ik dus te laat met het akkoord ingeven of ik zat ernaast *D

Hope you like it ::dj:

https://soundcloud.com/macgyvergear/qy700-jam/s-KUrQf
 
Ik ga mijn mat ff föhnen :peukie:

Hoog jaren '80 gehalte! Lekker!

Was altijd mooi om een paar patterns op te zetten met chords, basslines en dan met een keyboard er aan vast grote akkoorden te pakken en dan alles lekker mee te laten transponeren op de QY700 :o:

Ik mis hem wel
 
Hehe... Yep, very eigthees en met een vleugje Italo :D
Had een tijdje terug een Solton Programmer 24 gekocht die werkt ook ongeveer hetzelfde met akkoorden ingeven. De begeleiding (drums, bas, arps) programmeer je in en het akkoord wat je speelt bepaald wat de begeleiding doet... erg leuk speelgoed.. en toch wel een handige tool bij het componeren.
Ik had de QY700 ook al eerder in mijn bezit maar weggedaan.. Door de Solton heb ik de QY ook weer gekocht.. Software die kan wat de QY doet ben ik ook nog niet tegengekomen..

Mijn eerste experimentje wat ik er mee maakte toen ik em net had staat trouwens hieronder.. daar zit wel iets van beeld bij. :)
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=188712
 
Wat ik een beetje miste in de QY700 waren real-time MIDI tricks. Je kon wel de noten langer en korter maken van een pattern maar dat kon dan vanuit één menu en niet via MIDI. Ook was een echte arpeggiator toch wel leuk geweest omdat je niet altijd het zelfde aantal noten aanslaat in een akkoord.

Die hele Solton nog nooit van gehoord, ziet er interessant uit wat ik zo op het eerste gezicht zie!
 
Die Solton is echt wel heel compleet zo met die arpjes, bas, lekkere drums en mooie strings. Echt heel erg hands-on maar op een manier ook te eenvoudig en daardoor vaak ook weer die bepaalde stijl waar je op uitkomt.
Het leuke is wel weer dat je de drums allemaal via individuele outs kan mixen.

De mijne heb ik nadat ik de QY700 weer had herontdekt toch weggedaan. Vond het aanbod geluiden erin toch ook te beperkt maar wat erin zit klinkt wel erg lekker.
Qua sounds vind ik de QY700 matig maar dmv externe midi klankbronnen is dat zo opgelost natuurlijk :)
De QY gaat qua intelligente transpose mode toch mijlen verder dan de Solton.

Midi trucjes zoals op de RS7000 of RM1x bv ja, dat was leuk geweest idd. Arps zijn vaak wel in synths te vinden alleen is het wel wat lastig om altijd die clock helemaal strak te krijgen, en niet iedere setup laat dat toe..
Je vervalt dan al snel aan Roland a880 of 'n andere midi-mergers.. en nog meer spaghetti in je studio.. :D
 
Hey Jan, Ja het einde, 'k weet het. Tot nu toe focus ik me ook meer op de begeleiding maken. Had het gisteren on the fly opgenomen.
Als ik een einde wil maken moet ik daar ook een paar losse arrangementjes voor maken en hij zit nu al best vol. nu had ik gewoon op de stop knop gedrukt.
Misschien is het beter de drums in een ander apparaat programmeren zodat ik de tracks makkelijk kan muten/unmuten tijdens het jammen. :)

Anyhow... vanavond nog wat met arpeggio's geprobeerd..
Er zat al een linear (zonder transpose) arpje in dat meeliep en heb nu achter hetzelfde clipje die de strings doet een arp square dingetje aangestuurd.. beetje tweaken., zat weer ff in een andere wereld :D

https://soundcloud.com/macgyvergear/italo-space/s-pWPEV
 
Ik weet niet waarom, maar ik moet ineens aan WHAM! Last Christmas denken.
Drums zijn goed imo...... je weet dat als dit weer eens uitgewerkt is er weer een top nummer is geboren.
 
LOL.. sorry voor Last Christmas :D

Danks Daniël.. op dit moment is het nog niet helemaal duidelijk hoe ik de QY ga inzetten en wat de compositie precies gaat zijn mocht het de impressie van een song gewekt hebben...
't Is echt zo makkelijk en verrassend om tijdens het jammen een paar akkoordjes aan te passen.. instant fun. :)
De arrangementjes binnen dit pattern ben ik al wel tevreden over.. maar wil er nog meer patterns in maken.

Het apparaat geeft helaas niet echt de mogelijkheid om snel een break of fill te selecteren maar dat is iets voor de uitwerkfase denk ik. Het is iig wel een superding om snel een compositie mee te schetsen.
 
Niets mis met LC :) Zal wel iets te maken hebben met een tonaal dingetje in een string.

Ik weet hoe het gaat, je bent lekker bezig, komen een aantal leuke ideeën boven drijven en aan het eind van de rit heb je een ander iets :)

Klonk iig al weer best hoopgevend allemaal :)

Na Synterklaas weer lekker allemaal aan de Laatste kerst, Diving home for...... Rudolf het dronken regendier en Carry Slee bels.
 
Dank je Peter :)

@ WHG: 'k heb net nog even het schema van LC geprobeerd.. qua sfeer zit ie er wel een beetje in maar dan toch ook weer anders.. genoeg kerst voor nu even :D
De drums bestaat voornamelijk uit 707 + nog wat 808 samples.. :okdan:
 
Wilde zang verzinnen en vanuit daar iets van structuur bepalen aangezien ik een nieuw thema erbij verzonnen had maar tekst verzinnen is altijd het moeilijkste heb er voor nu maar iets met de sax op geprobeerd.. :mega:
https://soundcloud.com/macgyvergear/qy-sax-jam/s-MC0kg

Het lukt aardig om de midi op te nemen in Ablteon.. maar echt vlekkeloos werkt het nog niet.. helemaal als je ff snel iets wilt inserten.. dat midiclock gezeur is echt zo'n gedoe...

Weet niet of ik nou nog iets met het themaatje uit de OP moet doen maar het jammen is wel erg te gek met dit kastje.. instant inspiratie :)
 
De (eerder gepostte) SC links heb ik een tijdje terug moeten deleten..
Maar, kwam vanavond weer e.e.a tegen en heb de boel een beetje samengesmolten. :dj: 8)
 

Attachments

  • QY700JAM.mp3
    10 MB · Bekeken: 120
Lekker Mac! Behalve de sequencer.. Wat hoor ik voor een synth geweld?
 
Dank voor het luisteren en de waardering :mega:

@Gloomer: Thanx man.. Ik zou em eigenlijk moeten uitwerken.. maar in deze fase ben ik altijd meestal
gefixeerd op de nootjes en arrangement.. maar je hebt gelijk wat betreft het einde. Wie weet ooit nog eens.. :)

@ Marc: Dit is eigenlijk alleen met VSTs gemaakt.. :D
De QY stuurt dus de midi los naar Ableton waar de volgende plugs zijn ingeladen.
Voor bas en pads Korg Polysix (legacy collection) en de Solina V uit de V-collection doet het string tapijtje. En n paar keer Synth1 voor de meer puncy padjes..
Sylenth (leads) V-collection JP8 (leads), Powercore Acces Virus (wazige reverb-ed pingel)
Het voordeel is dat alles meteen goed staat als de file opent (meestal :D) en je kan dan lekker focussen op 1 apparaatje en hoeft niet eerst allemaal synths audio+midi om te pluggen. :)
 
Back
Top