Iemand een verlichting tip voor mijn hok?

Sja, ik ben ook een beetje bevreesd voor de felheid van ledspots terwijl andere soorten licht ofwel niet afdoende zijn ofwel teveel hitte genereren. Vandaar dat ik dacht weg te komen met een groot aantal kleine lichtpuntjes. Maar goed, ben er nog niet helemaal over uit, wie weet wordt het toch een systeem met een aantal spotjes maar dan wel minder felle dan die van Klinkske.
 
Ik had 5 lampen gekocht en gebruik er momenteel 2… Er bestaat nog een lichtere versie:
http://www.philips.be/c-p/8718696475782/led-spot

Deze zijn niet dimbaar, mss ook nog een optie om voor dimbaar te kiezen.
De 'uplight' richten geeft een veel meer 'omhoog' gevoel. Moelijk te omschrijven "handen in de liucht hoera' eigenlijk. De naar beneden gerichte vorige lampen waren gezellig maar een donker plafond is toch niet zo 'up' qua feel.
 
Sja, een dimmer is wat mij betreft uit den boze. Van vroeger uit geleerd dat dat veel te veel kans op storingen geeft in het geluid maar misschien is dat tegenwoordig allang niet meer zo.
Verder ben ik niet bepaald op zoek naar een handjes in de lucht sfeer. Sommige apparatuur moet ik gewoon duidelijk kunnen zien/aflezen en tegelijkertijd wil ik een wat duister sfeertje hebben. Zou mooi zijn als dat elkaar niet zou bijten maar dat zal lastig worden.
 
haha, nee ik bedoel geen tommorowland crowd gevoel maar een verlicht plafond lijkt wat alsof de zon schijnt. Best fijn. Ik ga meer proberen in de toekomst met uplight techniek.
Stoort niet en lekker 'ruim' overal wat licht 'meer'
 
Ik heb het altijd gedaan met 1 lichtpunt precies in het midden van de kamer. En daar zat een inmiddels bijna ouderwets peertje in. Oftewel een gloeilamp. En een simpele lampenkap aan een kort draad.

In m'n toekomstioge studiootje heb ik ook zo'n centraalpunt, maar dan zo'n ding aan het plagond die 4 spotjes heeft die je ieder elke kant op kan richten. Dan kan je dus gaan spelen met verschillende soorten spotjes en richtingen.

Toffe skateboards op je foto trouwens :)
 
Dank, ja ik krijg wel vaker complimenten over mijn houten muurbehang. Als ik tijd heb post ik eens een foto van de huidige situatie met de leds.
 
Wat misschien werkt is een soort indirect licht dat achter een paneel zit. Maw, je ziet de lamp zelf niet maar wel reflecties..
Je kent het wel.
Wat natuurlijk helemaal goed werkt is vloerverlichting in combi met indirect licht langs het plafond. Maja moet je ruimte
ook wel toelaten.
Zelf heb ik maar weer gekozen voor een schemerlamp ergens bij de werkplek en als je aan een synth moet pielen zet
ik er een spotje op (plafond). Maar die staat dus uit als ik niet synth.

Maar, ik denk dat voor "behaaglijk warm gevoel" indirect licht altijd beter is dan direct/spots, ongeacht het type lamp..
 
Ik gebruik de Philips Hue lampen. Je moet wel de laatste versie hebben (van na september 2015), daarvan zijn de kleuren beter.
De peertjes zoemen heel licht, je hoort het op ongeveer 30cm afstand. Een paar lampen die zoemden veel harder (de klantenservice van Philips beweerde dat het geen defect was), die heb ik teruggestuurd (via amazon.de). Ik heb ook een paar GU10 lampen, daarbij kan je de nieuwe versie herkennen aan de tekst "hue white and color" op de zijkant.

Wanneer je ze zo aanzet geven ze een aangenaam 2700 Kelvin geelwit. Als je met de app werkt of met andere software kan je de kleuren veranderen en zelfs op de muziek van de studio laten meebewegen. Met ITTT of openhab (en evt. een Raspberry Pi) kan je de lampen nog allerlei intelligente functies geven.

Maar ik heb wel veel slechte ervaringen met Philips spullen opgedaan de afgelopen jaren, het is allemaal niet meer zo degelijk als vroegâh. Dus of die dure lampen ook 15 jaar zullen meegaan...
 
Enige updates? Ondertussen zijn mijn halogeenlampen in de keuken een jaar oud en beginnen te sneuvelen. IS er al hu10 led licht dat mooi is van kleur en dimbaar op 230v?

Ik heb uit china via ebay wat echte gloeilampen gekocht (enig plek waar ik ze nog kon vinden) want nothing beats een gloeilamp...

Ik wil eigenlijk nog wat erg kleine pars met 'n kleurenfiltertje. Maar opnieuw: ik wil geen wit gekleurd licht (als jullie begrijpen wat ik bedoel) - gekleurde ikea leds vind ik vreselijk...
Heb hier nog 'n spiegelbol die een rotor en kleurenwisselaartje met lamp verdient... Zelfde verhaal... Welke lichtbron als je geen lelijk fake gekleurd licht wil.
 
Probeer eens die halogeen insteeklampen, verkopen ze bij de Action voor nog geen euro per stuk.. En er zijn ook van die gloeilamp versies, zit allemaal veel meer in de buurt van een gloeilamp dan led.
Ondanks dat de kleur van Led warm is heeft het gewoon een andere bundeling oid.. De ruimte is ook niet egaal verlicht.. en je ziet het bv ook als het op iets van glas schijnt. Het kan op een manier ook wel een mooi effect zijn maar daar moet je van houden natuurlijk :)

Edit: Ik vind zelf die wat oudere retro led RGB kleuren erg leuk om te zien.. maar niet om in te produceren.. word je knettergek.. :D

 
Laatst gewijzigd:
Back
Top