Stille sampler

Origineel geplaatst door Hanz
Huh? Volgens mij hebben in ieder geval de wat oudere Akai's (lees: S900 -> S3000) ook al geen fan.
M'n S2000 in ieder geval niet.
s.

Volgens mij in mijn Yamaha TX16W ook niet.
Wat waren die oudere aparaten eigenlijk ook goed.:)
 
Origineel geplaatst door Soundtrooper
TX16W is 12 bit...
(ik heb er nog 1 te koop, iemand interesse ? :) )

Zonde doe je er niets meer mee?
Ik gebruik die van mij nog steeds lekkere wat ranziger door de 12 bit.
Ook Typhoon 2 gebruiker? 8 ind outputs al eens gebruikt?
 
Origineel geplaatst door koediman
heel fijn ding!... wij hebben er ook nog 1 staan... makkelijk te bedienen ook... moet toch nog zo'n 500 euro waard zijn, niet? :peukie:

Lijkt me erg veel maar wie weet is het erg vintage geworden heb er 3 jaar geleden 1 voor 500 gulden gekocht bij Feedback en dat was eigenlijk te veel te duur.
 
tja... was ironisch bedoeld... je raakt die dingen dus werkelijk aan de straatstenen niet kwijt en hij is onmenselijk om te bedienen.... nu wat duidelijker? ;)

wel cool dat jij er nog steeds mee an de gang bent trouwens!
 
Origineel geplaatst door koediman
tja... was ironisch bedoeld... je raakt die dingen dus werkelijk aan de straatstenen niet kwijt en hij is onmenselijk om te bedienen.... nu wat duidelijker? ;)

wel cool dat jij er nog steeds mee an de gang bent trouwens!

Als je met OS typhoon werkt is er weinig aan de hand en is het een prima vintage sampler met leuke mogelijkheden.
 
Origineel geplaatst door Prophet
hoe zit dat met die Z4 en Z8 van akai? fan-less?

Gok eens...
 

Attachments

  • z8r580.jpg
    z8r580.jpg
    20,3 KB · Bekeken: 88
Origineel geplaatst door Exzit
Zonde doe je er niets meer mee?
Ik gebruik die van mij nog steeds lekkere wat ranziger door de 12 bit.
Ook Typhoon 2 gebruiker? 8 ind outputs al eens gebruikt?

Yep, Typhoon OS zit er in.....
Ik gebruik 'm al een hele tijd niet meer. Voor het lekkere 12 bit geluid heb ik een Emax1 en een Korg DSS-1. Met lekkere analoge filters :)
En voor het meer "hi-fi" gesample een e4K, EmaxII, MPC2000. Dus eigenlijk zit die TX16w een beetje werkloos te wezen hier. 't is wel gemeen van mij om 'm na 15 jaar trouwe dienst de deur uit te doen....:duivels:
 
Ik heb bij mijn S6000 de fan gewoon losgetrokken. Mijn S5000 heeft namelijk van binnen vrijwel dezelfde hardware, en die heeft helemaal geen fan (u leest het goed). De S6000 heeft zelfs meer ruimte van binnen; waarom zou die dan ineens wel 'n fan moeten?

Beide samplers hebben een interne HD. De S6000 werd alleen 'n beetje warm toen ik al m'n samples naar de HD aan 't overpompen was; ongeveer net zo warm als m'n NordRack3 of m'n Compounder. Let wel dat de S6000 bij mij los (op z'n kant) onder m'n bureau staat, dus niet in een rack tussen andere warme spullen. Mocht ik me ooit zorgen gaan maken over de temperatuur, dan zet ik er wel 'n stille computer-fan in.
 
Ik heb vandaag m'n A5000 (want daar ging deze thread over) even open geschroeft... blijkt dus dat de ventilator eigenlijk maar aan 1 schroef vast zat. 3 van de 4 schroeven hoorden er helemaal niet in en waren te kort om een functie te hebben.

Dus heb ik bij de ijzerwinkel bouten en vlindermoeren en ringetjes gehaald... ding goed vast gezet...

Geen resultaat, hij maakt nog net zo veel herrie als vroeger...

:stupid

Druid

PS: De lucht die uit de voeding komt wordt echt niet heet... hij is zelfs koud te noemen. Verder zit er ook niets wat warm wordt in m'n rack. ... :frons:
 
Ik heb het gedaan... heb de fan los... net zo veel lawaai...

Blijkbaar gaat de kast trillen doordat de HD draait...:stupid

Ik ben er flauw van, alle tijd die ik had om muziek te maken ben ik weer bezig geweest om gear uit elkaar te schroeven.

:gaap:

Druid
 
mja... ik zeg ook maar iets over waar ik geen ervaring mee heb :stupid ... zal voortaan proberen op te passen met advies uit de mouw te schudden zonder harde feiten...:bekdicht:

maar goed... het moet toch mogelijk zijn om resonantie tussen hd en kast tegen te gaan met een veilig middel.... kan er iemand opstaan die een goede oplossing heeft voor druid?
 
[offtopic]

@Bounce...> die avatar, cool!! :dubbel:

[/offtopic]

@druid: kijk 's of je geen externe scsi behuizing kan vinden... plaats je je schijf
gewoon op een plek waar je er weinig/ geen last van hebt. Zo'n kastje hoeft
niet veel te kosten, iig minder dan een andere harddisk... :)

[edit]laat maar, was reeds door digimod geopperd[/edit]
 
Als je je fan stiller wilt maken kun je nog het volgende proberen:

Luister eens goed naar het type geluid. Is het vooral ruis-achtig, of zit er een duidelijke brom of pieptoon in?

Ventilatoren hebben nl. ruwweg 2 'geluidsbronnen'. De eerste is turbulentie rond
de bladen. Dit levert een ruisachtig karakter op. Turbulentie is te verminderen door
een beter ontworpen fan te kopen (kijk eens bij www.papst.de, daar hebben ze alle mogelijke
ventilatoren inclusief dB(A) specificatie. Papst staat bekend om zijn stille ventilatoren).
Wat ik ook nog kan aanraden is een ventilator met een temperatuur sensor.
De draaisnelheid is nl. een belangrijke factor in de hoeveelheid turbulentie die optreedt.
Langzaam draaien = minder lawaai.

Als je fan een piep of bromtoon maakt is er vaak iets anders aan de hand. Als het een
nieuwe fan betreft (dus geen slijtage) zitten de bladen vaak te dicht bij een ander voorwerp
(vaak het rooster). Als daar nl. 400 keer per seconde een blad langs een rooster gaat,
wat gebeurt er dan: jawel je hoort een toon van 400 Hz.
Simpele oplossing is meestal de fan wat verder van het rooster monteren (of vice versa).

Als je een oude fan hebt kunnen de kogel of glijlagers versleten zijn. Dat is echt niet om aan te horen.
 
Back
Top