Welke synth(s) heb jij helemaal niks mee..

- Poly-800
- Ensoniq VFX
- Alles van Elektron ( op heat, Dgiitakt en Digitone na )
- Korg elctribes 2
- King Korg
- Roland, System-1
- Novation Mininova
- Pioneer DJ Toraiz AS-1
- Roland Gaja SH-01
- Moog Minitaur
- MicroKorg XL
- ARP AXXE
- Akai Miniak
- Nord Lead
- Minibrute, microbrute
- Moogs (sub 37, phatty, voyager etc.)
- JP8000
- DSI Tetra
- Access Virus A - B
- Casio HZ-600
- DX7 ( nutteloos als je FM8 hebt )
- Yamaha CS1x
- Veel DSI poly's vind ik maar nixxx
- roland boutique serie (kleine knoppen)


Pfff zo hey nu haak ik af, zijn er vast nog meer
 
Kan je daar ook een uitleg bij geven? Ik heb onderstaande synths zelf nooit gehad, maar vraag me af wat je doet afhaken bij bv de VA's (JP8K, Virus B, King Korg).
 
Ik heb totaal niets met Roland synths.
En de Clavia Micromodular die ik heb vind ik maar matig klinken eerlijk gezegd.
 
Ik heb niks met Parikito niet, zowel de gele, de groene als de blauwe niet. Rotgeluid komt er uit.
 
- Poly-800 ( geluid staat me niet aan )
- Ensoniq VFX ( rot geluid )
- Alles van Elektron ( op heat, Dgiitakt en Digitone na, de rest is overprized en heeft een workflow die me niet aanstaat )
- Korg electribes 2 ( workflow )
- King Korg ( VA's heb ik niet veel mee, gebruik dan vst's en heb een blofled keys maar die kan dan ook nog wavetables aen samples )
- Roland, System-1 ( te simple de system8 is wel leuk )
- Novation Mininova ( stom ding )
- Pioneer DJ Toraiz AS-1 ( stom ding )
- Roland Gaja SH-01 ( stom ding )
- Moog Minitaur ( stom ding door de limit op de OSC range zodat je hem niet voor leads kan gebruiken )
- MicroKorg XL ( stom ding )
- ARP AXXE ( geluid spreekt me niet aan te koud )
- Akai Miniak ( stom ding )
- Nord Lead ( versie 1, 2, 3 vind het geluid niets versie 4 klinkt prima maar kan er niets mee )
- Minibrute, microbrute ( geluid staat me niet aan )
- Moogs (sub 37, phatty, voyager etc. overprized )
- JP8000 ( geluid vind ik niets )
- DSI Tetra ( bediening kut )
- Access Virus A - B ( tja klinken niet slecht maar de prijs is te hoog en heb al een blofeld die voor weining toch wel in de buurt komt
- Casio HZ-600 ( speel goed )
- DX7 ( nutteloos als je FM8 hebt )
- Yamaha CS1x ( geluid staat me niet aan )
- Veel DSI poly's vind ik maar nixxx ( prijs vs mogeklijkheden vs klank )
- roland boutique serie (te kleine knoppen)


Pfff zo hey nu haak ik af, zijn er vast nog meer
:D zo das het wel een beetje
 
- Poly-800
- Ensoniq VFX
- Alles van Elektron ( op heat, Dgiitakt en Digitone na )
- Korg elctribes 2
- King Korg
- Roland, System-1
- Novation Mininova
- Pioneer DJ Toraiz AS-1
- Roland Gaja SH-01
- Moog Minitaur
- MicroKorg XL
- ARP AXXE
- Akai Miniak
- Nord Lead
- Minibrute, microbrute
- Moogs (sub 37, phatty, voyager etc.)
- JP8000
- DSI Tetra
- Access Virus A - B
- Casio HZ-600
- DX7 ( nutteloos als je FM8 hebt )
- Yamaha CS1x
- Veel DSI poly's vind ik maar nixxx
- roland boutique serie (kleine knoppen)


Pfff zo hey nu haak ik af, zijn er vast nog meer

Zijn inderdaad lastig te plaatsen in een homeless studio, zelfs die Microbrute :P
 
Even tussendoor, ik begrijp niet waarom ring modulatie zo weinig is en werd toegepast op de meeste (analoge) synths.. Wat zou daar de reden van zijn?
Het heeft met de stabilitiet van de electronische componenten, denk ik. Want in de 60-er en 70-er jaren waren die transistoren niet zo nauwkeurig te maken. In het einde van de 70-er jaren kreeg je meer manieren om de nauwkerigheid in de hand te houden(IC's, meerdere transistoren op een medium). Ook met de opkomende micro-controllers en micro-processor's kreeg je dat het meer onder controle te krijgen was voor een muzikaler resultaat.
 
Synths waar ik niks mee heb:
- Clavia Nord Lead
- Roland JP-8000
- Access Virus
- Buchla
- Roland TB 303
 
Alesis Andromeda. Van alle analoge polysynths die ik gehad heb vond ik dat de minste. Als ik bedenk hoeveel tijd ik aan die synth besteed heb, hele nachten lang patches maken en denken nu heb ik hem gemasterd. Tot je de volgende morgen terug luisterd en realiseert, zo bijzonder klinkt het allemaal niet. Al die truukjes om hem 'beter' te laten klinken; mixer levels laag, aux outputs gebruiken, effecten uit. Uiteindelijk is het gewoon een drol oppoetsen. Een Juno60 of Prophet 600 vind ik een leukere synth en die kosten veel minder. Een synth met deze specs en prijs moet gewoon als een beest klinken. Ik denk niet dat ik ooit een geluid uit de Andromeda heb horen komen waarvan ik onder de indruk was. Als ik dat vergelijk met de Prophet VS waarvan ik soms een uur lang dezelfde patch speel gewoon omdat ik er geen genoeg van kan krijgen. Elke keer als ik die aan zet ga ik weer even naar sommige patches en ben weer verbaasd hoe mooi het klinkt.
Zelfs nog een tweede Andromeda gehad omdat ik dacht dat de eerste misschien een slecht exemplaar was maar die tweede klonk precies hetzelfde. Ik kan niet anders concluderen dan dat de Andromeda totaal niet mijn smaak is.
 
Ik vind alle synths leuk.
Maar de minst leuke was de Roland MT32.
 
Ik heb niet zoveel met synths waar hout aan zit. Maar meer nog heb ik een pesthekel aan zilvergespoten plastic. En niks met adapters. Voor de rest is alles leuk.
 
Ah, altijd leuk zo'n 'vloeken in de kerk' topic :D Ik heb zelf weinig met Moog. Ik vind ze er gaaf uit zien en ze hebben echt hun eigen karakter, maar op de een of andere manier is het geluid wat eruit komt niet mijn ding. Ik heb zelf een Voyager gehad en vrij uitgebreid op diverse (sub)phatty's/37 gespeeld, maar op de een of andere manier kan het me niet bekoren. Inmiddels is mijn Voyager al bijna een jaar weg, en ik heb hem eigenlijk geen moment gemist en ben ook niet in de verleiding geweest de nieuwere Moogs aan mijn arsenaal toe te voegen.

Ik vind het lastig te bepalen wat de oorzaak is, ik denk een combinatie van monosynth en daarbij dat altijd zo ontzettend aanwezige harde, drukkende geluid dat zich óf volkomen op de voorgrond dringt, óf vrijwel onhoorbaar is als je het probeert wat verder naar achteren te duwen in de mix. Compromisloos zou misschien een goede term zijn, wat je zowel positief als negatief uit kunt leggen afhankelijk van waar je naar zoekt. Maar dus niet wat ik zoek.

Inmiddels alweer anderhalve week dolblij met mijn Subsequent 37 CV :D
 
Alle synths van Nord. Om de een of andere reden komt ik die zelden tot nooit 'toevallig' tegen als ik weer eens synth gerelateerde filmpjes zit te bekijken op Youtube. Je ziet dan altijd de andere (bekendere) merken, maar Nord is me daartussen nog nooit opgevallen.

Ik heb er dan ook totaal geen gevoel bij (ze zijn wel gemakkelijk te herkennen zo met dat rood).

Wat is een bekend/signature sound?

JurgeN
 
Alle synths van Nord. Om de een of andere reden komt ik die zelden tot nooit 'toevallig' tegen als ik weer eens synth gerelateerde filmpjes zit te bekijken op Youtube. Je ziet dan altijd de andere (bekendere) merken, maar Nord is me daartussen nog nooit opgevallen.

Ik heb er dan ook totaal geen gevoel bij (ze zijn wel gemakkelijk te herkennen zo met dat rood).

Wat is een bekend/signature sound?

JurgeN


Zeker de Nord Stage en de Nord Electro kom je toch wel heel regelmatig tegen?

http://www.nordkeyboards.com/products/nord-stage
http://www.nordkeyboards.com/products/nord-electro-6
http://www.nordkeyboards.com/artists

Vooral voor de emulatie van electro mechanische instrumenten zoals de (Fender/Rhodes en Wurlitzer) Electric Piano's en (Hammond) Tone Wheel Organs.

Komt misschien dus meer door het genre muziek waar je wel/niet in bent geïnteresseerd ....
 
technically speaking is de electro geen synth :P...

Ha...een definitie kwestie. Het ook weer niet zo dat ie domweg alleen samples door een DAC perst....(als dat is waar je op doelt).

Het is ook niet altijd even zwart/wit of duidelijk (of belangrijk...) waar de grens ligt.

Was/is de Hammond B3 een additieve synthesizer? Met electromechanische oscillators (toneweheels)?

Was/is de AKAI S-serie een sampler en/of een substratieve synthesizer? Met modulatie opties (ADSR, LFO) en filters?

Was/is de analoge Yamaha SY-1 een echte synthesizer? Met enkel een aantal "presets" afgeleid van het analoge monster, de GX-1.

Zelf vind ik wel dat je wel een behoorlijke mate van invloed op de gegenereerde klanken moet hebben om het een synthesizer te mogen noemen. Dus alleen samples afspelen of presets....dan voor mij niet.

Maar dan nog blijft er een fors grijs gebied over....
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top