Juno 106, the usual(of niet :) )

154

Lid van de week
Lid sinds
30 januari 2007
Berichten
5.273
Locatie
Amsterdam
Heb hier een Juno 106 staan en er hangt duidelijk een noot. Dit is volgens mij de VCA-chip die defect is, maar ik wou het even voorleggen aangezien ik echt enkel youtube-kennis heb momenteel.

Afijn, testmode geeft het volgende resultaat:

- De hangende noot veranderd van toonhoogte naar de gespeelde noot bij stem 5.
- Het filter speelt niet bij stem 3(freq op 5, res op 10)

Bij de andere zaken spelen alle voices afgezien van de hangende noot hetzelfde, saw, square, noise.

Moet ik me zorgen maken om voice 3 en het niet klinkende filter? En is mn aanname correct qua VCA? Is dit dan 3-4 of 5-6?

Slotsom, 1 VCA-chip vervangen en in principe is de 106 weer back in business?
 
Of lees ik verkeerd en is het voice 3 vervangen voor de vcf, voice 5 voor de vca?
 
En als klap op de vuurpijl, de hangende noot is de subosc...

Raadsels...
 
Zit daar ook wat over te twijfelen, als ik eerlijk ben. Stuk gaan ze naar het schijnt altijd, die originele.

Wellicht ontdaan van plastic is het minder dramatisch? En heb jij ook die wavechips vervangen?

Toestand hoor, zo'n 106...
 
Zit daar ook wat over te twijfelen, als ik eerlijk ben. Stuk gaan ze naar het schijnt altijd, die originele.

Wellicht ontdaan van plastic is het minder dramatisch? En heb jij ook die wavechips vervangen?

Toestand hoor, zo'n 106...

Ontdoen van het plastic lost ook vaak veel problemen op
Tenzij ze echt defect zijn

Ik heb inmiddels al 3 complete sets voicechips uit juno's succesvol met aceton van hun plastic " geleidende" coating ontdaan

Daarna werkten ze weer als vanouds!
 
Ja, de berichten zijn wat wisselend, soms wel, soms niet, wat ik niet kan inschatten in hoeverre het ontdoen van plastic ook preventief kan helpen. Daarnaast is het volgens mij ook nogal een klusje na het vervangen de zaak de tunen en afstellen, iets wat met de clones allemaal redelijk lijkt te zijn opgelost...

Volgens mij moeten sowieso alle voices eruit, ofwel van plastic ontdaan worden, ofwel vervangen worden door clones(futureproof en makkelijk af te stellen). Daarnaast kan ik lastig inschatten of wellicht ook de wavechips(?) vervangen moeten worden. Of dat het gewoon slim is de hele boel door clones te vervangen om de 106 futureproof te maken...

Oh, en had ik al vermeldt niet te kunnen solderen en/of desolderen? Een hobbel in het traject, dacht ik zo :)
 
Dat de clones makkelijker zijn af te stellen dan de originelen voice chips is kul.
Ieder afstelpotje staat afgesteld op de originele voice en daarmee ook allemaal iets verschillend. Als je daar vervolgens clones in zet die onderling beter matchen, dan zit je nog steeds met all die afstelpots die verschillend staan en dien je de volledige afstelprocedure te doorlopen.

De acteon behandeling heb ik al over heel wat voices gedaan - met succes.
Wel zet ik er tegenwoordig een IC header strip op, soldeer die vervolgens aan de pootjes van de voice hybride en hersoldeer de contacten van de hybride.
Dan gaat de hybride een tester in om te zien of ie het uithoudt voor een paar uur. Als dat het geval is, dan wordt ie als goed bevonden.
Als je de iedere hybride in een apart potje met aceton doet en die potjes nummert overeenkomstig het voice nummer waar ze uitgehaald zijn, dan kan je ze weer in juiste volgorde terugzetten.
(Als ze uit de acteon komen en schoon gemaakt zijn het nummer met een stift erop zetten).

Ook niet vergeten de hybriden met een lak af te werken ter bescherming.

Het eruit solderen van die hybrides is een aparte tak van sport die zeker niet voor beginners is.
 
Ik hoorde het filter van de voices in testmodus al licht fluctueren qua toonhoogte, dus afstellen moet wschijnlijk sowieso al gebeuren, of iig bijstellen.

Maar even kijken hoe dit varkentje te wassen, zonder uiteindelijk op een 106 van 1500 euro uit te komen wegens gulden reparatietraject :)
 
Als de voice aan het 'wieberen' is bij de VCF duid dat op een slecht contact van de hybride.
1500 voor een perfect werkende Juno 106 is niet zo vreemd - hoewel je het natuurlijk voor minder wenst.
Met synth 'n Stuff ben ik begonnen met een Juno 106 voice-treatment-beurt en perfecte afregeling voor 150,- EUR. Het is dat je het weet ;)
 
Ze gaan doorgaans met clone-voicecards voor 850, 750 max voor een werkend origineel. We hebben ook hier tegenwoordig internet :)

150, dat is exclusief onderdelen neem ik aan, maar wel voor alle zes voices?
 
Mijn 106 heeft hetzelfde probleem volgens mij.....alle zes de voices werken, maar eentje blijft sinds kort hangen. Heb er nog niet echt tijd voor gehad maar ik moest hem ook maar eens wegbrengen.

Weet alleen nog niet naar wie eerlijk gezegd. Jaren geleden is er door Boemtsjak eens een andere voice in gezet, maar die schijnt gestopt te zijn als ik dat goed begrepen heb? Zijn website is nog wel gewoon online....
 
Clone van de voice kost iets van 46eu geloof ik(en 6 voor 5 als pakketkorting), als ik het zo zie is vervangen in ieder geval een stuk goedkoper dan de oude door de mangel laten halen door deze of gene. Tenzij de 150eu voor een volledige fixup gaat van alle 6 voices uiteraard, maar het blijft nog stil. En volgens mij kan je er redelijkerwijs wel vanuit gaan dat ze allemaal een keer gaan, in de originele staat.

900 euro voor het oppoetsen van een 106 is meer dan ze doorgaans kosten, en dan zit je met de originele voicecards ipv de clones die een stuk betrouwbaarder lijken, lijkt me een onverstandige zet. Zal iig op de tweedehands markt niet boven de 7 a 750eu uitkomen qua verkoopwaarde.
 
Boemtsjak is inderdaad niet direct beschikbaar, maar er zijn wel wat alternatieven qua soldeerwerkzaamheden. Het vervangen van chips is een stuk meer standaard qua werk dan het opkalefateren van oude, en zou evt door een regulier elektronicus/reparateur kunnen gebeuren.
 
Back
Top