Welke Sampler voor mijn manier van werken?

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Hallo,

Je zou zeggen dat ik onderwijl wel wat ben bijgeleerd... maar goed, hier kom ik weer.
Ik ben vooral een liedjesschrijver die ik in opdracht arrangeer en van tekst en zanglijn voorzie. Momenteel, na een behoorlijke omzwerving van diverse modules die ik ook allemaal weer van de hand heb gedaan, werk ik met een laptop met daaraan uitsluitend een roland SD-50 module. De boel gaat in een meersporen harddisk-recorder waar ik ook gitaar en zang toevoeg.
Ook heb ik nog een Yamaha Rm1x liggen die ik ook weer 'ns wil gaan gebruiken.

Maar ik zit nu toch echt op het eind van de mogelijkheden van de spullen. Waar ik vooral naar op zoek ben is een mogelijkheid om kleine stukjes muziek (een paar maten zelf ingespeelde gitaar, piano en andere akoestische instrumenten) als samples in te zetten. laat zeggen stukjes van maximaal acht maten. Zo deed ik het ook met mijn S2000 en die heb ik misschien iets te makkelijk weg gedaan.
Even voor de duidelijkheid van tevoren; ik kan en wil (nu nog) niet procuden met een computer; alleen maar de midi opnemen.

Mijn vraag is nu; welk type sampler past daar het beste bij? De rackmount-achtige types (voor zover ze er nog zijn) of de MPC-achtige types? het zal wel weer een vergelijking van niks zijn. Het gaat er mij vooral om dat ik met een MPC of MV-8800 niet ga investeren in een werkwijze die ik toch niet zal toepassen terwijl ik beter Z4 of Z8 had kunnen kopen.
Mijn werkwijze is echt songwriter-achtig: melodieuze, breed-gearrangeerde nummers met drum, maar niet uitgesproken nadruk op de drum. en dus veel gebruik van akoestische opnames, liefst in korte samples zodat ik er mee kan stoeien.

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is geworden. En anders hoor ik het graag. Vooral ervaringsberichten zijn zéér welkom.

Groeten,
Pjeut.
 
Phrase sampler?

Yamaha SU700 of een Roland SP (808, 606.. etc) Die Roland zijn iets duurder.. maar die hebben weer geen songmode.
Zelf heb ik een SU700 gekocht voor iets meer dan 100.. maar heeft wat potjes die minder werken.
Was ondanks dat toch een prettige ervaring samen met een RM1x :)

EMU samplers kosten ook niet veel meer. Heb zelf een ESI4000 weggedaan voor 60 en kocht onlangs een EMU 5000 ultra voor 75 euro..
Of een Yamaha A3000, 4000, 5000.. maar die hebben wel vaak wat probleempjes met de potjes ook.

Op dit gebied is er heel veel te koop voor interessante prijzen denk ik.
Denk wel dat de Phrase sampler iets eenvoudiger is om sneller tot resultaat te komen.
 
is dit niet iets http://www.akaipro.com/product/mpx16? als je niet hoeft te pitchen en rare dingen hoeft te doen is dat ideaal voor een paar maten zelf ingespeelde dingen ergens in te zetten. Lijkt me zowiezo een stuk sneller werken dan een S2000.

Edit: je kan wel de pitch veranderen op samples in dat ding, maar volgens mij niet op een keyboard spelen in noten...maar misschien kan dat ook hoor dat weet ik eigenlijk niet
 
Die mpx-16 schijnt waanzinnig kut te zijn. Laaaaaange laadtijden, veel bugs. Zoek maar eens naar reviews..
 
Die Yamaha's staan ook bekend om hun trage SCSI verbinding.. als het er al op zit.. want dat moet via de een externe uitbreiding (en die is volgens de mensen die em te koop aanbieden redelijk zeldzaam)..

Er stond hier laatst een Roland MV8000 te koop voor 350 euro.. voor die prijs wordt het misschien ook een ander plaatje?
 
Die Yamaha's staan ook bekend om hun trage SCSI verbinding.. als het er al op zit.. want dat moet via de een externe uitbreiding (en die is volgens de mensen die em te koop aanbieden redelijk zeldzaam)..

*

Op de A-3000/ A-4000/ A-5000 zit de SCSI aansluiting er standaard op. De dure uitbreidingen zijn de 8 output/ digital I/O boards.

Wat samples laden betreft: veel sneller laden wanneer je in System Menu 'Play + Load' (staat standaard aan) uitzet. Dan laadt -ie 64 Mb. in ong. 2 min.

En wanneer je nog regelmatig een A-4000/ A-5000 gebruikt wil je liever met een Micro-SD kaartje werken, en daarvoor is er tegenwoordig gelukkig de codesrc Micro SD adapter: http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=176527&highlight=codesrc
 
Eh.. de A3000 is ie optioneel toch? maar idd een 4000 en 5000 zit ie wel op.. weer wat geleerd. :geslaagd:
Soms is een fully loaded 3000 (scsi+output exp.) kopen interessanter dan los.. Er stond er 1 tijden voor 100 euro bij een "used products" winkel.

Een 4000/5000 is misschien ook wel interessanter.. ook qua grafisch schermpje..
 
Eh.. de A3000 is ie optioneel toch? maar idd een 4000 en 5000 zit ie wel op.. weer wat geleerd. :geslaagd:
Soms is een fully loaded 3000 (scsi+output exp.) kopen interessanter dan los.. Er stond er 1 tijden voor 100 euro bij een "used products" winkel.

Een 4000/5000 is misschien ook wel interessanter.. ook qua grafisch schermpje..

*

Nee, ook op A-3000 standaard, zij het op het laatste moment voor lancering toegevoegd.
 
Die mpx-16 schijnt waanzinnig kut te zijn. Laaaaaange laadtijden, veel bugs. Zoek maar eens naar reviews..

Dat gaat echt niet meer goed komen bij AKAI dan :koffie:
Maar laadtijden? Is dat ding niet flashrom of dat die zijn samples altijd in het geheugen heeft zeg maar?!
 
Ik vond die yamaha's niet fijn om op te editten, en dat kwam door die push/draaipots.

Ik heb de 3000 en 4000 gehad.. je hebt niet veel aan het grote lcd scherm vond ik, die A3000 leek ook sneller te reageren qua OS.
 
Dat gaat echt niet meer goed komen bij AKAI dan :koffie:
Maar laadtijden? Is dat ding niet flashrom of dat die zijn samples altijd in het geheugen heeft zeg maar?!


Het is triest! Waar is Akai qua muziekintrumenten eigenlijk wel goed in?
 
Beste
Kwestie van werkwijze zitten wij volgens mij op dezelfde frequentie,alleen kan ik niet terugvinden met welk pc programma je werkt. Gezien de vele mogelijkheden zijn dus hier meerdere oplossingen. Ik schrijf ,arrangeer al jaren met Sonar eenKN6000 keyboard Roland SD50 klankprocessor, AC 1200 dum en ritmegenerator voor audio opname een Roland quad capture.
als je hier meer wil van weten mag je mij gerust kontakteren
grtjs
Riske
 
Back
Top