kwaliteit van een track

bouncemasters

Ouwe rot
Lid sinds
7 Maart 2002
Berichten
575
Locatie
Breda
vraagje:

als ik n 16-bit sb gold geluidskaart heb en ik gebruik gewoon 16 of 24 bits wav. samples of soft synth, en ik brand via mijn analoge uitgang naar cd, dan zou de kwaliteit toch 16 bits moeten zijn, dus gewoon cd kwaliteit, dus gewoon goede geluidskwaliteit.
 
tenzij je hele slechte source samples gebruikt, en/of je geluidskaart heeft hele slechte D/A converters

Olaf
 
Die geluids kaart lijkt mij OK, ik heb zelf ook een Sb AWE64Gold, in de geluids kwaliteit daarvan is wat mij betreft prima.
 
mmmm..is een consumer kaartje...die DAC's en afscherming daarop is niet te vergelijken met die op kaarten van bv Echo, RME en midiman delta-range..

maar volgens mij zou je dat verschil niet echt heel duidelijk op een hifi setje kunnen horen hoor..wat is precies het probleem dan?

Olaf
 
Inderdaad

Inderdaad

Zo'n soundblaster kaart behoort dan niet tot de top van de geluidskaarten.. maar echt hoorbaar slecht zijn die dingen zeker niet.

Maar is er iets mis met het eindresultaat op CD.. ? En zo ja.. wat precies ?
 
Wel een beetje jammer via analoge uitgang. Tja je verliest gewoon kwaliteit door de D/A en A/D omzetting.
 
Door ad /da omzetting verlies je idd kwaliteit, maar als de bron waarvan je opneemt (b.v analoge mixer) geen ditigal out heeft is er geen sprake van dat je digitaal kan opnemen toch ? :confused:
 
Ik snap nog niet precies wat je bedoelt.

Analoge uitgang?

Gebruik je een stand-alone cdbrander om tracks die op je compu staan te branden?

Of neem je tracks op via je geluidskaart en brand je die met de cdbrander in je computer?

Of gebruik je de cdbrander in je computer om tracks die je op je computer maakt te branden?

Kortom waar komt het vandaan en waar gaat het naartoe?:confused:
 
Zou zeggen, ga maar eens luisteren naar het verschil tussen een 16 bitter en een 24 bitter.
 
Origineel geplaatst door fuse
Zou zeggen, ga maar eens luisteren naar het verschil tussen een 16 bitter en een 24 bitter.


IS het nou echt zo duidelijk hoorbaar dan ??
 
Origineel geplaatst door 4-Tek
Ik snap nog niet precies wat je bedoelt.

Analoge uitgang?

Gebruik je een stand-alone cdbrander om tracks die op je compu staan te branden?

Of neem je tracks op via je geluidskaart en brand je die met de cdbrander in je computer?

Of gebruik je de cdbrander in je computer om tracks die je op je computer maakt te branden?

Kortom waar komt het vandaan en waar gaat het naartoe?:confused:

ja ik gebruik een stand alone brander, die sluit ik aan op de geluidskaart (analoge aansluiting)
 
Re: Inderdaad

Re: Inderdaad

Origineel geplaatst door CraZ
Zo'n soundblaster kaart behoort dan niet tot de top van de geluidskaarten.. maar echt hoorbaar slecht zijn die dingen zeker niet.

Maar is er iets mis met het eindresultaat op CD.. ? En zo ja.. wat precies ?
er is nix mis met de kwaliteit die op mijn cd staat die ik gebrand heb, in de auto hoor ik zelfs zeer weinig ruis.

maar ben gewoon benieuwd waarom er dan van die duren pro geluidskaarten zijn ??
 
Je rijd zeker in een volvo amazone?
 
verschillende DAC's geven verschillende kwaliteit, qua dynamiek en S/N ratio........ als het voor jou goed klinkt is het ok...daar gaat het uiteindelijk om...

het pro-segment geluidskaarten heeft naast betere afscherming en DAC's vaak ook gebalanceerde ins en outs, ASIO2 drivers voor lagere latency en latency-free monitoring etc. tis gewoon gericht op een heel ander marktsegment

Olaf
 
Origineel geplaatst door olafmol
verschillende DAC's geven verschillende kwaliteit, qua dynamiek en S/N ratio........ als het voor jou goed klinkt is het ok...daar gaat het uiteindelijk om...

het pro-segment geluidskaarten heeft naast betere afscherming en DAC's vaak ook gebalanceerde ins en outs, ASIO2 drivers voor lagere latency en latency-free monitoring etc. tis gewoon gericht op een heel ander marktsegment

Olaf

hhm okee thankx, voor hardcore heb je toch niet egt een super vette pro card nodig lijkt me ?
 
jou oren bepalen of het goed is of niet....als jij vind dat het goed klinkt is het goed.....ik neem aan dat je gewoon A/B vergelijkt over verschillende afluister-sets met nummers die je goed vind klinken?

Olaf
 
ik test altijd op stereo thuis, koptelefoon en in de stereo in de auto.

wat voor kaart zou je adviseren als ik met synths/midi ga werken, of is de sb awe64 gold dan ook nog voldoende
 
Als je CD recorder een digitale ingang heeft en je geluidskaart een digitale uitgang dan kan het ook digitaal.

Je kunt het ook met je computer opnemen nog nabewerken (masteren) en dan via te afspelen met je CD recorder opnemen. In dat geval zou ik nog steeds voor een master van 24 bit kiezen zodat die opname het best te masteren is. (ook al vind het gros hier het onzin)
Masteren is dan normaliseren of de clipping eruit te halen en evt wat aan de EQ veranderen.

Maar de ruis komt wel via dat analoge lijntje. Dat kun je maskeren door tijdens opnemen met het handje fade in/out te doen op de ingang van je CD recorder (als het kan trouwens). Als je dan een of ander intro geluidje in/out faded dan hoor je die ruis niet zo. :)
 
Origineel geplaatst door bouncemasters
wat voor kaart zou je adviseren als ik met synths/midi ga werken, of is de sb awe64 gold dan ook nog voldoende

voor de 3e keer: als jij het goed genoeg vind klinken IS het goeg genoeg ;) als je er onzeker over bent vergelijk met een productie die je wel vet vind klinken..als het overeenkomt is het goed..

qua goede geluidskaarten met stereo in en out zou ik denk ik voor een midiman audiophile 2496 gaan....die hebben goeie drivers, lage latency, goede DAC's, midi interface zit erop, digitale I/O, en je kan ook op 24bits 96Khz werken als je dat wilt...en ze zijn niet superduur..

http://www.midiman.de/deltaap.htm

Olaf
 
Back
Top