Het Disco Topic

Dan mag ook de bijdrage van de Amerikaanse homo scene niet ontbreken.

Met name Patrick Cowley. Een pionier die helaas overleed aan AIDS voordat het die naam nog kreeg....
Zowel solo als met Sylvester


Patrick_Cowley.JPG


Korte bio (NL 2005)
http://araglin.nl/?e=467
De carrière van Patrick Cowley was kort, hevig en invloedrijk. Hij was zijn tijd ver vooruit en niet voor niets beschouwen onder andere de Pet Shop Boys en New Order hem als een van hun grootste inspiratiebronnen.

Cowley vormde het scharnierpunt tussen disco en house, en experimenteerde eind jaren zeventig al volop met synthesizers en vette beats. Waar bijvoorbeeld Giorgio Moroder een beetje bleef hangen in belegen disco-sferen, timmerde Cowley aan de weg met een voor die tijd unieke sound. Zo was hij verantwoordelijk voor de Sylvester-hits 'You Make Me Feel (Mighty Real)', 'Do You Wanna Funk', 'Dance (Disco Heat)' en 'Can't Stop Dancing', die ook nu nog steeds moeiteloos de voetjes van de vloer krijgen.

In 1981 richtte hij samen met Marty Blecman het label Megatone Records op. Zijn eerste single 'Menegry' was direct een succes (en niet alleen in de homo-scene in San Francisco). Een jaar later zag zijn eerste solo-album 'Megatron Man' het licht, waarop Cowley eigenhandig het disco-idioom naar een hoger plan probeerde te tillen - en daar nog in lijkt te slagen ook. Het titelnummer is een briljant, embryonaal house-nummer, met roffelende drumbreaks en aanstekelijke synthesizerlijntjes en in 'If You Feel It' zijn zelfs al heuse acid-sporen te horen (let op de break op 4:12!).

Niet alles is echter even goed; ongeveer tweederde van het album bestaat uit vrij standaard disco, compleet met zwoele zangeressen en nietszeggende refreintjes. De ijzersterke grotendeels instrumentale tracks maken echter alles goed en klinken nog net zo knisperig als 24 jaar geleden.

In 1982 rondde Cowley 'Mind Warp' af, zijn tweede en laatste solo-album. Op 12 november 1982 overleed hij aan aids, op slechts 32-jarige leeftijd. Luister naar lekker lange versies van 'Megatron Man', 'Menergy' en 'If You Feel It' - goed voor bijna een half uur muziek.



San Fran-disco: how Patrick Cowley and Sylvester changed dance music forever
The Gaurdian 2016 (artikel)
https://www.theguardian.com/music/2016/oct/26/dance-music-san-francisco-patrick-cowley-sylvester


Patrick Cowley on synths....
Vooral de SCI Prophet 5.



Do You Wanna Funk ft Sylvester (1982)
De audio is aanzienlijk beter dan de video....
 
Laatst gewijzigd:
Laten we maar zeggen dat Alcazar zich liet "inspireren" door Spacer met
Crying At The Discoteque

Ik had indertijd dat lptje van Sheila and the Black Devotion omdat ik het hele aanstekelijke disco vond en in die tijd toen jatten nog niet helemaal gewoon was vond ik dat crying at the discoteque echt een verschrikking.
Ik vond zelf toen samplen net opkwam dat het eigenlijk een gebrek aan muzikaliteit van de maker was.
Met als toppunt toen indertijd samples van Steely Dan gebruikt werden omdat ik deze band behoorlijk hoog heb zitten.
Nu is het meer geaccepteerd en ben ik er wat milder naar gaan kijken maar nog steeds heb ik zoals in het verschrikkelijke voorbeeld hierboven m'n vraagtekens bij dit soort gedoe in de muziek.

Op zich zou het wel 'ns een leuk topic kunnen zijn om 'ns wat tracks te posten waarin wel samples zijn gebruikt maar verder toch hele aardige songs zijn.
 
disco en voetbal gaan goed samen:
 
Back
Top