Samplers. Welke heb je nog en waarom?

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.008
Locatie
-
Geluid in nulletjes en eentjes.. wat een uitvinding :mega:

Heb er al een aantal weggedaan maar sommige voegen toch iets toe. Lijstje hieronder heb ik zelf momenteel. :okdan:
Ben benieuwd wat er bij jullie zoal rondhangt. En waarom het blijft of hebt aangeschaft. :)

Casio FZ1 >Vooral door de vele goeie herinneringen (vroeger gehad) later dus module versie teruggekocht. Erg lekkere filters en destijds zijn tijd ver voorruit.

Akai S950 > Jaren terug een gehad, max geheugen. (geruild met 909).
Wilde em altijd weer es terug en sinds een paar jaar weer in mijn bezit. 1,5mb geheugen.. erg blij mee.

EMU EMAX I> Ooit de II gehad. Lekkere filters en toch wel leuke dingen mee kunnen doen (goeie klank en werkte lekker).
Minder waren de bugs zoals vastlopen.
Nu dus een I gekocht. Puur voor de klank, het karakter in het geluid en de nostalgie die het oproept qua EMAX herinneringen.

Korg DSS1 > Ooit gehad in de ninetees.. probeerde destijds van alles en iedereen's synths samples te maken. Veelal singlewaves, of gemixte waves.
Doel was daar een 'groot' bestand van maken van heel veel golfvormen in het RAM (512kb :D).. kon ik uren zoet mee zijn :)
Paar jaar terug, toen ik weer bezig ging met muziek maken vrijwel als eerste gekocht.
Het is een sampler maar qua structuur doet ie meer aan een monotimbrale, analoge hybrid synth denken.
En geen gedoe tijdens het editen met sampels selecteren).. .
Heerlijke, analoge filter (24/12db schakelbaar) + functies als unison, osc sync en zelfs een bit reducer (alsof 12 bit te veel zou zijn) maken hem redelijk uniek. :mega:

Korg DSM1> De folder was destijds soort van prikkellektuur aangezien ik een DSS1 had. :D
Als synth gebruiken valt ie tov de DSS1 een beetje tegen qua structuur.. maar heeft het 4 voudige aan geheugen en 16 outs.
Geen Reso op de filters (zoals bij de DSS1) maar ze klinken toch erg goed en 16x dus.
Snelle envelopes ook. Met de basis synthfuncties en de onboard single waves kun je al erg leuke dingen te doen.

Roland MV 8000> Had eerst de 8000 gekocht en toen later een 8800 omdat ik op 2 plaatsen ging werken..
Gewoon een erg lekkere machine die standalone (zelfs zonder het tft scherm) goed te gebruiken is als sequencer.
Samplersectie kent alle truuks die een (nieuwere) sampler hoort te kunnen. Effecten zijn leuke dingen mee te doen. Er zijn mensen die em moeilijk vinden maar valt allemaal best mee volgens mij. :)
Sampler is ook als soundmodule te gebruiken maar het is meer een productie machine natuurlijk.. via SMPTE of midi sync mee laten lopen enzo. . :mega:

Roland MV 8800> Big bad motta fokka :mega:

Yamaha RS7000> Als sampler wat beperkt. Is meer toegespitst op gebruik van losse (drum) samples in combi met de te gekke sequencer waar het bij dit apparaat natuurlijk een beetje om gaat.
 
Ik heb een ESX. Als sampler natuurlijk erg beperkt, maar dat kan juist de creativiteit stimuleren. Voorbeeld: proto-granulaire synthese door hele kleine stukjes sample te arpeggiaten op een heel hoog bpm, en dan de pitch random modulaten. proto-timestretch: door elke 32ste noot de sample in te punchen, en de start-time steeds een stukje op te schuiven per 32ste noot.

Anyway, waarom een ESX? voornamelijk de workflow, erg snel resultaat. De crazy fx. De buizen kunnen wat mojo toevoegen die je op een software sampler of "gewone" sampler niet krijgt. Dus ja, ook voor de klank. Dat is de reden dat ik ook nog eens een keer een mpc zal kopen.
 
S1k
S900
Esi32

Beetje 1990/ gruzzige technosound maken. Korte stem geluidjes en files filter eigenlijk heb ik ze net een week. Alleen de 32heb Ik al lantern, Zijn nu minimaal in prijs. Leuk om te experimented
 
Sequential Circuits - Prophet 2002: Superdikke sound vanwege de analoge (CEM) filters.

Ensoniq - Mirage rack: zelfde verhaal :)

Akai - S950: deze heb ik nog niet superlang en nog niet veel gebruikt. Op basis van wat ik er tot nu toe mee gedaan heb ben ik erg happy met deze machine. Filters zijn overigens niet eht gaaf.
 
Sequential Circuits - Prophet 2002: Superdikke sound vanwege de analoge (CEM) filters.

Ensoniq - Mirage rack: zelfde verhaal :)
Om die reden heb ik mijn SCI Prophet 2000 ook nog. Met die editor die laatst uitgekomen is is het ook nog een stuk makkelijker geworden om via PC samples via midi over te gooien, erg fijn!

Mirage filter heb ik alleen in eurorack formaat... :D
Een RS7000 als werkpaard, live ook als sampler. Dramatisch traag met inladen van (grotere) samples, maar de workflow is verder wel fijn.
Verder nog een Akai Z4 en Z8, moet ik nog eens een keer uit gaan pluizen. Misschien wordt de Z8 voor live de vervanger van de RS7000. De Z4 gaat waarschijnlijk weg wegens een teveel aan samplers...
 
Met die editor die laatst uitgekomen is is het ook nog een stuk makkelijker geworden om via PC samples via midi over te gooien, erg fijn!

Owja shit!
Helemaal vergeten dat die is uitgekomen :D

Daar ga ik binnenkort maar eens mee experimenteren.
 
Boss dr sample. Ooit gekocht bij mijn mc303. Extra geheugen kosten een rib uit je lijf. En die smartmedia is nog steeds waardevol.
Ik hou m dat t niks opbrengt om te verkopen. Bovendien roland voeding erbij, ideaal voor de vt1 en de pg300 :)
 
Akai s950. Mooie bak, snel en logisch te bedienen.. Hij is gekoppeld aan een hardware sequencer dus hoef niet per se achter een computerscherm te zitten.. ook wel eens lekker..

Samplers heb ik altijd magische machines gevonden. Essentieel voor hiphop.. Lekker rebels, gewoon sounds samplen van andermans platen..
 
ik gebruik bijna dagelijks:

-rs7000, ideaal om een aantal maten percussie, gitaar of basgitaar op te nemen en te loopen.
klinkt goed, samples makkelijk en snel te bewerken

-korg microsampler, super dingetje voor singleshot samples van plaat enz op te nemen
wederom : goede klank, makkelijk en snel te editten en ideaal ding om mee te nemen bij het jammen, op vakantie etc.

nog aanwezig:

-emu esi32 (met alle uitbreidingen) klinkt super, eigenlijk beter dan mn andere samplers,
maar te omslachtig voor mij om snel mee te samplen

-roland s330: net iets te omslachtig, weinig geheugen enz

-yamaha a4000: staat bij een maat, die gebruikt m als fx bak

weggedaan:

-yamaha a3000
-yamaha vss200
-casio sk1
-yamaha su10
 
Op-1: lekker makkelijk samplen en resamplen met het gemak van een s612. Erg belangrijk instrument hier. Ik sample voornamelijk mijn eigen monosynths.
 
-emu esi32 (met alle uitbreidingen) klinkt super, eigenlijk beter dan mn andere samplers,
maar te omslachtig voor mij om snel mee te samplen
nee toch is erg gemakkelijk ik sample wel alleen eigen dingen mss niet te vergelijken.. nou ja niet zo makkelijk als een computer . helaas heb ik met digi spdif input een piep op de sample dus dat doe ik niet meer. "heb jij dat ook?"

hoe makkelijk is het .. "sample management" "button 7" sample spelen >> klaar?
 
nee toch is erg gemakkelijk ik sample wel alleen eigen dingen mss niet te vergelijken.. nou ja niet zo makkelijk als een computer . helaas heb ik met digi spdif input een piep op de sample dus dat doe ik niet meer. "heb jij dat ook?"

ja je moet er even in komen denk ik :) voor de rest gebruik(te) ik eigenlijk alleen met een microfoon, de spdif ingang heb ik nooit gebruikt. het viel me wel op dat wat je ermee sampelde er zowat mooier uitkwam dan het orgineel.. dat is de emu sound denk ik, misschien een soort compressie ofzo
 
Als je tijd hebt, zou je dat eens willen proberen of jij ook een piep hebt in de digi ingang..
 
En wat kan je nou met al die hardware samplers in de studio wat je niet met Kontakt kunt? Voor live zie ik nog wel een voordeel, maar waarom moeilijk doen?
 
Karakter qua geluid en de (analoge) filters? bv een geluid verlaagd afspelen in Ableton of Machine klinkt anders als in die oudere machines..
Bij nieuwere machines is 't voornamelijk workflow denk ik.. alhoewel ikzelf een EMU ESI 4000 heb weggedaan onlangs.. heb ik nu alweer spijt en zit er toch over te denken om op 'n dag een EMU uit de ultra reeks te halen..:engel:

Oh.. en afentoe je computer uit kunnen laten. :D

Die Akai 612 en SCI Prophet 2000/2002 lijken mij ook wel erg gaaf trouwens :)
 
- Mirage DSK8 was m'n allereerste aankoop ooit.
- EPS 16 was m'n tweede aankoop ooit.
- EPS 16+ voor onderdelen voor m'n EPS.
- Akai S3000 XL
- Akai S3200
- 4 x Akai CD3000XL
- Eventide H3500 met samplingboard
- GEM S2-turbo
- GEM Equinox

Ensoniqs: Nostalgie houdt ze aan me gebonden.
Akai's: Heb aardig wat sample cd's met klanken van veel bekende synths zo hoef ik die synths niet te kopen ;).
Eventide: Vet! Sampelen en de meest bizarre effecten erop loslaten en mee in elkaar zetten :P.
GEM's: gebruik ik de sample functie niet van.

Cheers,
Exo. :mega:
 
Back
Top