SCSI harddisk on/off switch bij sampler inbouwen

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
9.983
Locatie
-
Heb een EMAX I voorzien van een SCSI hd, met jawel 20mb :okdan:
Natuurlijk is het niet veel maar ben erg blij met de verkorte laadtijd die je toch hebt voor een select aantal disks. :)

Nu heb ik ook een Korg DSM1, welke ook voorzien van een SCSI HD.
Deze heb ik in een losse behuizing gebouwd van een ZIP drive en als ik deze bij het opstarten aan heb staan wordt hij ook nog herkend nadat ik hem tussentijds via de powerswitch van de behuizing tijdelijk uit had gezet.

De hoofdreden voor het uitschakelen is omdat ik veel met de microfoon bezig ben in 1 en dezelfde ruimte.. maar daarnaast is het natuurlijk ook nog het milieu wat gespaard wordt, gezien de levensduur van zo'n wear part en de afgenomen energie. :)
Maar kort door de bocht gezegd is het natuurlijk een irritant geluid wat je niet in je opname per mic wilt meenemen..
'k Zou er natuurlijk een SCSI2USB iets in kunnen zetten maar zolang als ik em asis kan gebruiken zou dat fijn zijn :)

Om schade aan schijf en sampler te voorkomen raadpleeg ik eerst hier even of het sowieso wel een wijs plan is om de voeding te onderbreken tijdens dat de sampler zelf aanstaat.
De Korg heeft er geen probleem mee, maar daar schakel ik de gehele voeding van de schijf uit.
Ga er dan dus vanuit dat ik via 1 maak/breek contact de schijf kan uitschakelen. Deze kan ik via het ventilatie rooster aan de achterzijde hangen.

Hieronder 'n foto van de situatie. Heb nog niet gemeten maar zie 3 draadjes naar de schijf lopen en ben dus ook benieuwd op het uberhaupt wel mogelijk is via 1 schakelaar. :)

Alle input zou fijn zijn :mega:

cf211367452d473d638dd18dd71ff219.jpg
 
Ik heb een scsi torentje met 3 hard disks, tapedrive en cd-rom speler en voeding. Als ik de samplers aan zet gaat de toren ook aan, laad ik de samples die ik nodig heb. Daarna schakel ik de scsi toren uit vanwege de verschrikkelijke herrie, samples blijven gewoon draaien dus lijkt me niet zo'n probleem om 1 enkele schijf uit te schakelen. Als ik weer een hard disk nodig heb schakel ik het torentje weer aan.

Je zou nog een drie polige schakelaar kunnen gebruiken. Als je van die tuimel schakelaars gebruikt maakt dat kwa ruimte weinig uit.
 
Ja idd. Dat uitschakelen doe ik nu ook bij de Korg. Daar heb ik de schijf in 'n losse behuizing zitten waar ook een aan/uit schakelaar op zit die de gehele stroom toevoer uitschakelt.

Voor mij is het de vraag of het een probleem gaat zijn dat ik de stroom toevoer naar de motor (die de herrie veroorzaakt) uitschakel.
Er lopen 3 draden naar de schijf. Een draad is de 0 of - en daarnaast dus nog 2, waar hoogstwaarschijnlijk spanning op staat.
De schijf zelf ben ik nog het minst bang voor maar het zou jammer zijn als de spanning die ik niet uitschakel op dat moment schade doet ontstaan aan het scsi board.. 'k doe liever geen try untill you fry experimentjes meer :)

edit:

Je zou nog een drie polige schakelaar kunnen gebruiken. Als je van die tuimel schakelaars gebruikt maakt dat kwa ruimte weinig uit.

Ah.. da's misschien wel 'n idee ja :)
 
heb je niks aan want het os moet ten alle tijden beschikbaar zijn en dat staat helaas ook op de hd toch?
of heb je dat los in de reguliere disk-drive?
zou gewoon zo'n zip drive kopen
 
Is idd zo ja. Het OS staat op de HD maar het idee is, dat als ik niet bezig ben met editten e.d. en het apparaat gewoon laat afpspelen het geluid van de HD even uit kan.

'k Had overigens bij de Korg geen succes met een ZIP drive.. die gaf 'n wrong HD size maar 'k heb nog wel 'n losse zip drive liggen trouwens. :)
 
er zit wel een disk-drive in toch?
kopieer daar het os naartoe, laad je geluiden vanaf de hd en je kan daarna ook nog editen en zo.
 
Thanx voor de input.. diskdrive kan ik het OS opzetten maar eenmaal van HD opgestart blijft ie ook van HD de OS betrekken. Vraag me dus een beetje af of ie switched naar diskdrive als de HD uit is gezet. Moet eerst ff wat materialen halen hiervoor. :)
 
Back
Top