Yamaha Tyros 3, M-Audio 61, Pc, met midi instellen en de Roland XV-5080

Bertusje

Nieuwkomer
Lid sinds
1 Maart 2015
Berichten
4
Hallo, jullie zullen het al bij het onderwerp gezien hebben, het is wel wat maar nu het probleem.
Ik wil spelen met virtuele synthsizers op mijn Tyros 3 en M-audio 61. En de
Yamaha HS 50 Monitoren
Yamaha Hs 10 Subwoofer

Ik heb de free download van Kontakt 5, de laatste versie, daar een synthesizer ingeladen en met veel moeite krijg ik geluid uit mijn Tyros maar niet uit de M-Audio maar eerst hoe is die aangesloten.
Vanaf de M-Audio van host naar Usb op de Tyros 3. Dat is voor de stroomvoorziening van de M-Audio onder andere
Vanaf de M-Audio Midi out naar Midi B in op de Tyros.
Dan Tyros host aansluiting naar een Usb poort op mijn nieuwe zeer sterke pc.

Ik dacht dat dit goed is omdat je dan geen audio interface nodig hebt want dat is niet meer dan een veredelde geluidskaart heb ik me wel eens laten vertelen.
Wat is de bedoeling, ik wil de klanken van de Kontakt 5, de virtuele synthesizer op beide keyboards hebben maar dan kom je terecht bij het midi gebeuren en dat is iets waar ik bijna geen kaas hebt gegeten want vroeger bestond dit niet, althans ik heb er niets mee gedaan.
Ik krijg de klank wel op de Tyros right 1, r 2 en 3 staan niet ingesteld maar hoe nu verder?
Hoe krijg ik ze in puntje puntjes naam op de M-Audio?
Ik krijg de instelling op de Tyros maar niet in orde...
Alle twee heb ik ze in een meubel gebouwd en ben daar tevreden mee, Tyros boven en de andere onder, een zogenaamde Tyros twin opspstelling dus.
Je kan op de Tyros heel veel verschillende Midi instellingen opslaan op zijn harde schijf maar dan moet je wel eerst hebben.
Ook komt daarbij dat ik al lang verzot ben op een soudmodule, de Roland XV-5080, naar alle waarschijnlijkheid kan ik die deze week ergens kopen van iemand en die moet dus ook aangesloten worden.
Ik wil dus op een andere manier gaan spelen, New Age en zo. Om jullie een voorbeeld te geven, ik kijk en luister veel naar Telmo Gama op Youtube, daar je zie de opstelling staan die ik ook zou willen.
Ook hij speelt met Kontakt 5 en Omnisphere en vele andere plugins.
Dan zou je zeggen schrijf hem dan! Heb ik ook gedaan maar hij heeft ook een reactie gegeven en heeft de monitoren op een steinberg ur 22 audio interface en geen midi aangesloten zover ik het kan begrijpen. Maar ik heb ook nog een subwoofer, hoe moet dat dan?
Ik wil dit gaan spelen, dat is het probleem niet, maar die instellingen met midi, als ik daar niet achter kan komen kan ik het wek vergeten denk ik.
Dus ik hoop graag dat iemand hier is die ten eerste veel geduld moet hebben, en die weet hoe de instellingen op de Tyros3 moeten want de handleiding is zeer beknopt ervan.
Al zou iemand mij eerst maar eens helpen met die Roland XV-5080 die er misschien gaat komen deze week.
En hoe zit dat met die Roland XV-5080 en computer, moet die daarop aangesloten staan? Ook dit kan ik niet vinden op het net. Moet er een cd-rom bij zijn als ik deze koop?
Ik zit ook niet iedere dag aan de Pc al zou ik dat wel willen maar de tijd, werken he, ontbreekt me, maar wel veel probeer ik in het weekend in te halen.
Dus als er iemand is die mij op sleeptouw zou willen nemen, desnoods kunnen we een keer afspreken hier, zou ik daar erg content mee wezen.
Als ik zou weten hoe je foto's moet plaatsen hier deed ik dat ook van de opstelling hier.
Misschien later.
Een duidelijk schema maar dan ook van de midi schermen van de Tyros 3 erbij dan zou ook duidelijk zijn.
Dus ik moet van het prille begin beginnen met midi, wat is bv send en wat is receive, dat weet ik wel, zenden en ontvangen maar wat doet die dan, en hoe stel je dat dan in? Er is ook een clock aanwezig op de Roland XV 5080, een Worldclock maar wat is dit?
Zo zie je veel vragen, maar alles op zijn tijd. Heb geen haast maar na een paar maanden spitten zou ik dit wel eens willen weten begrijp je?
En oh ja, Ableton Live 9 Lite die bij de M-Audio zat op de pc...
Heel veel vragen, ik weet het, maar ik zie door de bomen het bos niet meer zucht.........
Hierbij alvast mijn hartelijke dank voor reacties en nogmaals, als het even duurt, druk druk druk zoals dat heet maar zou zeer dankbaar zijn, zo, dat is eruit!

Groetjes, Bert :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik dacht dat dit goed is omdat je dan geen audio interface nodig hebt want dat is niet meer dan een veredelde geluidskaart heb ik me wel eens laten vertelen.

Een audio interface heeft twee belangrijke doelen:

- je inputs en outputs geven die niet in een klein on-board moederbord-kaartje passen (denk aan 8 microfoon-aansluitingen)
- ASIO (voor Windows) of Core Audio (voor de Mac) drivers leveren die je latency omlaagbrengen.

Als je plugins wil gebruiken en iets wil horen binnen 10 milliseconden, dan heb je ASIO-drivers nodig. Je hebt wel ASIO4ALL maar da's niet helemaal ideaal.

Wat is de bedoeling, ik wil de klanken van de Kontakt 5, de virtuele synthesizer op beide keyboards hebben

OK, even wat dingen uit de wereld helpen: de klanken van Kontakt gaan niet uit je Tyros komen tenzij je de geluids-aansluitingen van je PC doorlust en je Tyros als een setje speakers gebruikt. Kontakt blijft gewoon op de PC draaien en nergens anders.

Begin eerst met het begin. Je sluit je M-Audio op je PC aan met USB en verder nog even niks. Je plugt de geluids-uitgangen van je PC in een versterker of hoofdtelefoon.

Vervolgens start je Kontakt in zgn standalone modus. Heeft jouw Kontakt dat niet, sla dan onderstaand over.

Bij het opstarten krijg je een venster met de tabjes AUDIO en MIDI. Stel MIDI in dat 'ie je M-Audio toetsenbord moet gebruiken. Stel bij AUDIO in dat 'ie WASAPI gebruikt of zo, als je in het lijstje met drivers ASIO hebt staan is dat nog beter maar zoals je zei had je nog geen audio interface. Bij deze een aanrader om er een te halen, daar wordt alles een hele hoop makkelijker van. Kontakt opent nu. Kies een preset. Als je nu op je M-Audio speelt moet je Kontakt horen spelen; echter, als je geen ASIO hebt duurt het een halve seconde eerdat je een geluid hoort of zo. Hoor je niks? Dan moeten we eerst dat oplossen.

Hoor je wel wat? Goed, dan kunnen we door. Sluit Kontakt weer en start Ableton Live. In de lijst met plugins kun je Kontakt weer uitzoeken en sleep je 't naar een nieuw MIDI-spoor toe. Echter, Ableton moet ook weet hebben van waar het geluid naar toe moet en waar de MIDI van af komt, en dat kun je in Options > Preferences instellen.

Hoor je nu geluid? Zie je lampjes branden? Nee? Eerst dat oplossen en de handleiding doornemen hoe MIDI-sporen werken en hoe je plugins moet laden.

Zoja, dan kunnen we weer door.

Je hebt monitors en een subwoofer. Top. Die moeten op je audio interface worden aangesloten. Die heb je nog niet, dus vertel ons wat voor budget je hebt, en dan kunnen we er eentje aanraden.
 
Hallo, Ik begrijp dat je als je geluid over je monitoren wilt hebben je ook het geluid daar moet brengen, dat had ik al gedaan maar ik had het een beetje ongelukkig geformuleerd.
Wat heb ik zojuist gedaan, Kontakt opgestart, naar de tabbladen gekeken midi en audio, bij midi inputs staat USB keystation 61 ES, dat is het type wat aangesloten moet worden, klopt dus. Bij outputs staat Microsoft GS Wave table status off en daaronder USB keystation 61 ES op on.
Bij tabblad audio staat, Driver Asio, Device, Asio 4 all. Bij device driver configuration staat ASIO CONFIG.
Bij status running, samplerate is 44100 en latency 512 samples.
Het midiboard is direct vanaf host op dat board aangesloten op de USB op de PC, en ik hoor geluid, dus dit is goed. Op naar Ableton nu dus. Daar zie ik zoals je zegt lampjes branden, hoe dat verder gaat moet ik zelf uitvinden in de beschrijving.
Ook daar kan ik doen zoals je beschreven hebt, ga ik naar preferences zie ik staan:
Input: USB Keystation 61 ES. Track op on, Sync op off, enRemote op on. Dit zie ik ook bij de output.
Wat houdt midiclock in want dit zie ik ook op mijn Tyros staan op een van de tabbladen?
Nu kan ik morgen mijn Roland XV 5080 op gaan halen, nu hoef dit niet direct te spelen hoor, moet toch ook daarvan de gebruiksaanwijzing goed doornemen, dus die komt er ook nog bij maar die zal dan via een audio interface moeten worden aangesloten naar de pc vermoed ik. Ook hoe die andere monitoren en subwoofer moeten worden aangesloten weet ik dan even niet.
Nu gewoon op mijn tyros en dat klinkt prachtig.
Tja, wat is mijn budget, ik deze gezien:
Focusrite Scarlett 2i4 USB audio interface
Maar ook de Steinberg UR-22 die wat vriendelijker in prijs is hoor ik goede reultaten, maar moet je wel even bekennen moet er wel even voor sparen.
Om je het idee te geven, kijk even op dat youtube kanaal en dan zijn new age music.
Zo eindelijk een antwoord en ik denk ook een stap verder te zijn, zo rechtstreeks aan de pc werk het board prima, maar eenmaal aangesloten aan mijn tyros krijg ik daat de midi tabbladen niet goed zoals ik al schreef. Ik zie in kontakt trouwens ook Omni staat onder options, leest dat dan alle kanalen begrijp ik dit goed? Of beter niet gebruiken.
Hoop dat je nog een beetje eruit kan komen, heb het zo duidelijk mogelijk neergezet, en weer bedankt voor je reactie

Bert
 
Wat houdt midiclock in want dit zie ik ook op mijn Tyros staan op een van de tabbladen?

MIDI Clock heb je nodig als je met meerdere sequencers aan de gang gaat. Je kunt dan Ableton Live als master instellen; de rest luistert dan naar de start/stop knop en het tempo dat je daar instelt, maar je kunt ook je Tyros als master instellen.

Focusrite Scarlett 2i4 USB audio interface
Maar ook de Steinberg UR-22 die wat vriendelijker in prijs is hoor ik goede reultaten, maar moet je wel even bekennen moet er wel even voor sparen.
Beiden zijn niet echt verkeerd. Het voordeel van de 2i4 is dat je er wat meer software bij krijgt. Ik heb zelf een Quad-Capture. De extra 2 ins/outs daar op zijn wel via SPDIF (wat overigens misschien wel interessant kan zijn voor je Tyros als die dat ook heeft) maar dat kost ook weer wat meer.

maar eenmaal aangesloten aan mijn tyros krijg ik daat de midi tabbladen niet goed zoals ik al schreef.
Ik heb helaas geen Tyros dus kan ik het niet voor je nakijken :)

Ik zie in kontakt trouwens ook Omni staat onder options, leest dat dan alle kanalen begrijp ik dit goed?
Als het goed is wel ja.
 
Back
Top