Ruismaker "Annabella"

Brambos

Nieuwkomer
Lid sinds
23 oktober 2014
Berichten
12
Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met mijn startup Ruismaker om een hardware drum synth te produceren. Onlangs heb ik de eerste informatie online gedeeld over het eerste product, de "Annabella".

Het wordt een virtueel analoge drum machine die alle sounds in realtime genereert -dus geen samples- en volledig parametrisch tweakbaar gaat zijn (het front panel zal dan ook ruimschoots voorzien worden van draaiknoppen 8) ).

Hier zijn al wat ruwe (onbewerkte) audio dumps van het prototype. Uiteraard gaat er nog veel aan veranderen de komende tijd, maar het geeft al wel een beeld van de richting: 70s/80s/90s electro sound met wat hints van Detroit en Chicago sound... anyway... oordeel zelf...

https://soundcloud.com/bram-bos-5/va-drum-prototype-alpha-dump-1

https://soundcloud.com/bram-bos-5/ruismaker-audio-dump-2-feb-10-2015

Annabella gaat gepowerd worden door een Raspberry Pi computing board. Daarmee wordt dit een product dat volledig (softwarematig) hackable en aanpasbaar gaat zijn).

Sterker nog: voor iedereen met eigen ideeën ga ik een software code template (in standaard C) beschikbaar maken waarmee je met gemiddelde coding-skills je eigen instrument kunt maken op basis van de Annabella hardware... Bijv. een sample sequencer, of de ultimate TR606 emulator ;)

Annabella komt ergens tussen de Volca Beats, ER-1 en TR8 qua positionering (dus niet in dezelfde regionen als een Tempest of Rytm). Ik wil ook dat het een bereikbaar en betaalbaar product wordt. Uiteraard zal dit ook beperkingen met zich meebrengen, maar dat is logisch.

Hier zijn wat plaatjes van mijn paper mockup waarmee ik bijv. schaal aan het uitproberen ben.
159163242.CAdycv2R.jpg


159163241.ufk1EhyL.jpg


159163244.WXD5vAnn.jpg


159163246.rrzDn85u.jpg


159163243.Ehpu5gj0.jpg


Zodra ik mijn business case gemaakt heb (ik ben nu met suppliers en fabrikanten in gesprek) zal ik er waarschijnlijk een Kickstarter of Indiegogo project van maken...

Om nieuws updates te kunnen posten heb ik een facebook paginaatje geopend...
https://www.facebook.com/ruismaker

Feedback, inzichten en reacties zijn meer dan welkom!!

Thanks! :okdan:


p.s. drumcomputers zijn niet compleet nieuw voor mij. Je kent me misschien nog van software producten zoals Hammerhead (inmiddels 18 jaar geleden!) en Tuareg... Good old times! Maar nu is het tijd om eens te proberen een hardware product in de lucht te krijgen.
 
Gaaf! Hammerhead daar is het voor mij allemaal mee begonnen :)


Annabella gaat gepowerd worden door een Raspberry Pi computing board. Daarmee wordt dit een product dat volledig (softwarematig) hackable en aanpasbaar gaat zijn).

Dit spreekt mij erg aan!
Is het de bedoeling dat je de Raspberry Pi ook uit kan pluggen en ergens anders voor gebruiken of wordt de behuizing er helemaal omheen gebouwd?
 
Nee, je moet de Pi er zo uit kunnen halen, zodat je ook makkelijk bij de memory card en alle USB poorten kunt (mocht je daar iets mee willen doen).
 
Hi Bram ik vind het idee echt tof, alleen snap ik de keuze voor rasberry niet.
lijkt mij een beetje overkill voor een drum machine. bv een stm32f4 boardje met dac is er al voor 15 a 20 euro. de midibox en axioloti projecten maken daar gebruik van. Of heb je daar een andere reden voor?

http://www.ucapps.de/mbhp_core_stm32f4.html
 
lijkt mij een beetje overkill voor een drum machine. bv een stm32f4 boardje met dac is er al voor 15 a 20 euro. de midibox en axioloti projecten maken daar gebruik van. Of heb je daar een andere reden voor?

De stm32f4 is interessant. Wellicht dat ik op zoiets een toekomstig project ga baseren.

De keuze voor RasPi voor het eerste project is voor twee hoofdredenen:
- ik wilde genoeg processing power hebben om virtueel analoge drums te kunnen doen zonder te beknibbelen op geluids kwaliteit
- raspberry pi is inmiddels een soort industrie standaard geworden, dus is er veel support voor mensen die voor het platform willen programmeren. Hiermee maak ik het makkelijker voor iedereen om een project te bouwen op basis van de Annabella... Plug een monitor in de HDMI poort en you're good to go...
 
Nice, Hammerhead ken ik idd ook nog wel
 
Ah er kan ook een monitor aan. Draaid de machine dan onder linux? Het klinkt iig erg goed.
 
Nog een paar vraagjes over het hacken :D

Hoe moet je je dit voorstellen?
Is dit gewoon code kloppen?
Wat voor taal gebeurt dat?
Is dit voor gewone stervelingen te leren?
Hoe ziet de code voor laten we zeggen een bassdrum er uit?
Zou je er een editor a la Nord Modular voor kunnen maken?
Is het mogelijk parameters voor de instrumenten te mappen op draaiknoppen (laten we zeggen voor de decay tijd van de bassdrum)?
Zou het mogelijk kunnen zijn iets totaal anders te programmeren bijvoorbeeld een normale synth en de controller volledig anders in te zetten?
Is het mogelijk bijvoorbeeld een compresor of distortion voor de output te programmeren of als send effect in te zetten?
Is het mogelijk samples in te laden?
 
Nog een paar vraagjes over het hacken :D

Hoe moet je je dit voorstellen?
Is dit gewoon code kloppen?
Wat voor taal gebeurt dat?
Is dit voor gewone stervelingen te leren?
Hoe ziet de code voor laten we zeggen een bassdrum er uit?
Zou je er een editor a la Nord Modular voor kunnen maken?
Is het mogelijk parameters voor de instrumenten te mappen op draaiknoppen (laten we zeggen voor de decay tijd van de bassdrum)?
Zou het mogelijk kunnen zijn iets totaal anders te programmeren bijvoorbeeld een normale synth en de controller volledig anders in te zetten?
Is het mogelijk bijvoorbeeld een compresor of distortion voor de output te programmeren of als send effect in te zetten?
Is het mogelijk samples in te laden?

Zie post 1:
Sterker nog: voor iedereen met eigen ideeën ga ik een software code template (in standaard C) beschikbaar maken waarmee je met gemiddelde coding-skills je eigen instrument kunt maken op basis van de Annabella hardware... Bijv. een sample sequencer, of de ultimate TR606 emulator
 
Zie post 1:
Sterker nog: voor iedereen met eigen ideeën ga ik een software code template (in standaard C) beschikbaar maken waarmee je met gemiddelde coding-skills je eigen instrument kunt maken op basis van de Annabella hardware... Bijv. een sample sequencer, of de ultimate TR606 emulator

Oh , ok had ik overheen gelezen. Maareh... standaard C is best wel hardcore hoor, voor mij in elk geval niet weggelegd :(
 
Voor mij ook niet......maar een leuke drumdoos uit Nederland heb ik wel trek in.
 
Voor mij hoeft er geheel geen sequencer in......liever meer knoppen om sounds te editten.
 
Kewl.

Die sounds zijn erg rhytmbox achtig, maar klinken wel tof. :luv:

TIP: zorg voor indivduele outputs om te kunnen submixen...Dat is voor mij reden nummer 1 om te bepalen of een drumcomputer uberhaupt overwogen wordt om aan te schaffen. Minimaal 6, liefst 8+

Ik denk dat daar meer mensen zo over denken, en dar ook gewoon extra voor willen betalen.

Verder hoeft er voor mij ook geen sequencer in, er zijn al zat van die dingen, uiteindelijk doe je er weinig meer mee dan je via midi kan programeren (elektron machines uitgezonderd denk ik) Mijn voorkeur gaat ook uit naar heel veel parameter (soft) knobs voor de drumsounds.

:mega:
 
Back
Top