Waar luister je NU naar? II

@demian : Interessant, bedankt voor het delen. Denk dat veel mensen dat hier ook wel hebben, het gevoel als je tussen de machines staat dat je unwatched, unjudged, safe en free bent.
 
@vink : Vergeet ook niet Else Marie Pade met Faust, Ruth White en ook Suzanne Ciani met Flowers of Evil (die van Ciani pas veel later uitgebracht). De vrouwelijke pioniers in de jaren 60 kozen interessante onderwerpen.



En Flowers of Evil komt van Les Fleur du Mal door de Franse dichter Charles Baudelaire. Onderdeel daarvan is Spleen et Idéal, dat doet weer denken aan het album Spleen and Ideal van Dead Can Dance. Dat album door DCD ook maar 'ns weer wat beluisteren, dat is lang geleden. Hoewel Within the Realm of a Dying Sun misschien toch wel hun beste album is, met bv.:



En dat doet onmiddellijk denken aan het fraaie Papua New Guinea, van FSOL. Zo kun je talloze verbinden leggen en goede muziek komt bovendrijven. :)

 
Bij FSOL moet ik altijd als eerste aan deze track denken en die heerlijke lage synth:



Dead Cities heb ik ook grijs gedraaid, vooral My Kingdom is geweldig.
Dead Can Dance behoort ook tot mijn favorieten, “Within...” vind ik ook hun beste. Alles na Toward the within kan me minder bekore, maar neemt niet weg dat het een fantastische band is, een genre op zich. Live ook super, maar daar zie je wel soms de nare trekjes van Brendan Perry. Bij een optreden in ‘95 draaide hij zich tijdens een nummer om, stopte de band en begon vervolgens de toetsenist uit te kafferen. En heel kinderachtig voor doen hoe hij moest spelen. Voor een uitverkochte zaal.... Hij is 1 van mijn favoriete zangers maar hij lijkt me geen heel aangenaam persoon om mee te werken.

Dit blijft ook kippenvel:

 
@SmartBits : Ja, meer moois van FSOL. Sowieso een goede tijd wat toen uit de UK kwam, qua dit soort muziek. Wat betreft DCD, daar zit inderdaad ergens een kentering in die periode dat het werk wat minder werd. Met Within.., ook The Serpent's Egg en Aion, dat was hun beste tijd. Goede zanger is ie zeker, maar nogal ongepast om zoiets bij een optreden te doen. Valt me tegen van hem... Het label waar ze toen bij waren, 4AD, had in die tijd wel meer goede artiesten die interessant waren.
 
Wat betreft DCD, daar zit inderdaad ergens een kentering in die periode dat het werk wat minder werd. Met Within.., ook The Serpent's Egg en Aion, dat was hun beste tijd.
Inderdaad ja. Het is een beetje vloeken in de kerk, maar waar ik bij de laatste platen een beetje op afknapte was het instrumentarium. Bij de oudere platen werden echte instrumenten gebruikt en bij de laatste platen (en soloplaat van Brendan) is het duidelijk hoorbaar dat het samples of romplers zijn. En je hoort gewoon dat het nep is. Een band van dat kaliber moet gewoon echte strings gebruiken en niet uit een doosje. Het klinkt af en toe gewoon plastic, met echte instrumenten waren het in mijn optiek betere platen geworden. Maar dat is misschien weer een andere discussie...
 
... vloeken in de kerk ... nep ... doosje ... plastic
Hehe, dat is inderdaad een beetje "gevaarlijk" om dat hier te zeggen, lol. :D Het kan ook anders, laatst noemde ik hier in het draadje Unfinished Sympathy van Massive Attack. Ik las dat ze in eerste instantie de strings met synths deden, maar dat was volgens hen "tacky". Men besloot om echte strings te gebruiken, dat was een extra kostenpost en de band moest een auto verkopen om het te kunnen betalen.
 
@Disharmonic ja! DCD!
Else Marie Pade met Faust, Ruth White en ook Suzanne Ciani met Flowers of Evil

zal ik zeker luisteren gaan. en baudelaire! natuurlik lees ik die, 2 vertalingen, die ik naast elkaar lees... en zijn prozagedichten! al jaren op en af...

ja DCD is bergafwaarts gegaan, @SmartBits , geen vloeken in de kerk.... en daar moet je juist, ahum.. sja, ja. sorry...

is het echt zó gevaarlijk? ik ken eigenlik niet zoveel mensen die DCD met 'zich meedragen'.

the serpent's egg, within the realm of a dying sun, spleen and ideal, jaa! aion eveneens, wellicht niet iets minder. maar ook zo vaak gedraaid.
niemand de titelloze cd heeft? de eerste neem ik aan, eigenlik. van DCD. de opnamekwaliteit, legendarisch. een cd, die ik wat minder draai, maar wanneer ik m draai, me toch pakt. maar ze komen daarna pas écht op gang.

helemaal vergeten volgens mij, bij het draadje 1000 maal gedraaid, en ook paar anderen..

in 2012 had ik een zeer heftige 'terugval', of episode, DCD een half jaar lang gedraaid, het enige zo ongeveer dat me enigszins tot rust kon brengen..

(in 2015 nog een heftigere 'terugval', vele malen ernstiger; ik herstel nog immer, en heb ik daar een soundtrack voor??)

goed, DCD luister ik al 30 jaar. pfffff wat mooi.

dank beide voor de associaties, FSOL, kende ik niet, ik ken zoveel niet! heerlik om nog te ontdekken, doe ik het daarom???
 


De originele soundtrack van Super Castlevania IV (Super Nintendo, 1991).
Nostalgie meter -> tilt.
Voor mij de beste game soundtrack ooit. Alle tracks zijn goed, maar vanaf 45:08, als je vergevorderd bent in het spel, wordt het gewoon episch. Met het onverwacht ingetogen Dracula Battle (53:04) als hoogtepunt. De eind tune is ook zeer mooi (57:27).
 
DCD een half jaar lang gedraaid, het enige zo ongeveer dat me enigszins tot rust kon brengen..
Leuk om te horen dat DCD goed voor je werkte. :) En inderdaad, inmiddels >30 jaar DCD... Anecdote: had vroeger een cassettebandje in de auto met aan één kant nummers van The Serpent's Egg en iets van Aion. Passagiers konden dat meestal wel waarderen, of het in elk geval uitzitten. ;) Maar aan de andere kant van het bandje had ik Fixed van Nine Inch Nails. Dat was voor sommigen een beetje schrikken na DCD... :D Wat heb ik daar een commentaar op gehad, lol.

 
...
 
Zag vanavond wat ouwe disco op tv dus nu maar ff een paar oudjes op yt aan het beluisteren.
Kom ik bij Boogie Oogie in een lange live uitvoering en de zangeres die speelt ook erg lekker bass, hele band is trouwens top!



Shalamar er dan achteraan



Dan naar Shakatak, wat een bandje is dat toch :halleluja




En ondertussen was ik al een tidje niet meer bij de funky disco Japanner geweest, deze jam moet je ff luisteren als je van dit soort muziek houdt;

 
Back
Top