Voicechip Juno 106 stuk?

Hooihuis

Acta est fabula
Lid sinds
8 juli 2004
Berichten
4.890
Locatie
tha Bleep City
Enkele jaren geleden heb ik al eens een voicechip laten vervangen van mijn Juno 106, maar al met al heb ik weinig problemen gehad met deze bak.

Gisteren kwam ik er helaas achter dat hij weer een storing heeft. Het lijkt er op dat alle zes stemmen werken zoals het hoort, maar 1 stem blijft gewoon doorklinken (ook na de releasetijd). Speel je een paar nieuwe noten dan hoor je weer een andere noot doorklinken, precies zoals je zou verwachten als je bedenkt hoe de Juno het gebruik van de stemmen toewijst. Eerst dacht ik nog dat het een MIDI-probleem was (bijvoorbeeld een note-off die niet was doorgekomen), maar helaas is dit niet het geval.

Zou dit probleem ook veroorzaakt kunnen worden door een kapotte voicechip? De rest van de functionaliteit van de hangende stem is namelijk nog gewoon OK.

Alvast bedankt voor de reacties! Ik wil hem graag weer snel in orde hebben :okdan:
 
om zeker te weten of en welke voice kapot is, kan je de juno opstarten in de diagnostische mode.
waarschijnlijk zal blijken dat 1 van je voices kapot is.

als je er snel bij bent, werkt de aceton methode prima, het is wel even gepriegel om echt alles te verwijderen , ook tussen de pootjes van de smd ic's.
als je m vervolgens terug plaatst in een voetje, kan je er altijd nog een nieuwe voice inprikken, mocht de aceton methode niet hebben gewerkt

succes! het blijft een vervelend probleem ;{
 
Het hoeft niet de voice chip (VCF/VCA) te zijn.
Het kan ook zijn dat de OpAmp die de envelope vanuit de demultiplexer buffert kapot is. Die heeft dan bijvoorbeeld continue een hoge spanning waardoor de de VCA blijft open staan.

Het in een voetje plaatsen van de voice chip na een aceton-behandeling kan als test.
Men dient daar dan wel een IC strip met gedraaide contacten voor te gebruiken.
Als blijkt dat de chip OK is, dient men de pootjes aan de strip contacten te solderen (!).

Een nieuwe remake voice chip heeft dikke header contacten die niet in de IC gedraaide contacten passen.

Eerst maar eens de envelopes testen op de OpAmp uitgangen van IC 21 en de helft van IC 22 (zie schema pagina 13 - Module Board)
 
  • Duimpje
Duimpjes: 01k
Bedankt voor de reacties!

Ik ga binnenkort dan toch maar even een reparateur benaderen want dit overstijgt zo te lezen mijn vaardigheden....ik meen overigens wel 1 keer te hebben gemerkt dat het probleem na opnieuw aanzetten even weg was, maar daarna kwam het weer terug. Als leek denk ik dan al snel dat het iets met vuil of zo te maken heeft, maar dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Hoe dan ook, als het nodig is laat ik een VC vervangen door een remake en misschien laat ik ze dan gelijk wel alle zes vervangen. Geen idee wat dat moet kosten, maar dat zal ik dan eerst even vragen natuurlijk :D

Genoeg reparatieprojecten hier inmiddels, maar ik denk dat ik toch met de Juno zal beginnen!
 
voor €250 krijg je 6 nieuwe voicechips voor de prijs van 5.
 
Bedankt voor de reacties!

Ik ga binnenkort dan toch maar even een reparateur benaderen want dit overstijgt zo te lezen mijn vaardigheden....ik meen overigens wel 1 keer te hebben gemerkt dat het probleem na opnieuw aanzetten even weg was, maar daarna kwam het weer terug. Als leek denk ik dan al snel dat het iets met vuil of zo te maken heeft, maar dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Hoe dan ook, als het nodig is laat ik een VC vervangen door een remake en misschien laat ik ze dan gelijk wel alle zes vervangen. Geen idee wat dat moet kosten, maar dat zal ik dan eerst even vragen natuurlijk :D

Genoeg reparatieprojecten hier inmiddels, maar ik denk dat ik toch met de Juno zal beginnen!

Ik heb hetzelfde probleem gehad als jij en heb, omdat het ook bij een tweede voicechip optrad, alle 6 laten vervangen door remakes (niet zoveel zin om bij een volgende kapotte chip weer hetzelfde te moeten laten doen).

Wat marcmarc al aangaf: het hoeft niet de voicechip te zijn maar, naar wat ik zo links en rechts op internet tegenkom, is dit meestal wel het geval.

De voicechips kun je hier bestellen (ik had gewoon een mailtje verzonden).

Suc6

JurgeN
 
Bovenaan de foto zie je de voor en achterkant van de - door Maarten Halmans
van Artefacts - in mijn Juno 106 verwijderde kies, met onderaan de witte geplaatste kroon :D

juno 106 croky.jpg
 

Attachments

  • juno 106 croky.jpg
    juno 106 croky.jpg
    54,5 KB · Bekeken: 104
voor €250 krijg je 6 nieuwe voicechips voor de prijs van 5.

Ik zat verkeerd, voor €250 krijg je 6 voice chips en 3 wave generator chips.
 
Ruim een jaar later en ik kom een keertje op deze thread terug….de tijd vliegt.

Hoe dan ook, ik ben binnenkort echt van plan om 6 voicechips te bestellen bij Analogue Renaissance. Eentje was natuurlijk al ooit vervangen in mijn 106 maar of ik er nu 5 of zes koop, ik betaal er toch hetzelfde voor. Bovendien zijn de chips die je nu koopt ook weer verbeterd als ik het goed begrijp, dus dan maar ik 1 keer goed.

6 voichechips komen inclusief verzending op 240,-. Voor 50 euro erbij krijg je daar ook nog 3 wavegenerator IC’s bij, oftewel een complete set. Ik vraag me af of het verstandig is dit te doen…..heeft iemand een idee hoe vaak deze stuk gaan? Je hoort er volgens mij niet veel over namelijk. Ik moet er qua kosten rekening mee houden dat ik de voicechips ook nog moet laten plaatsen door een techneut, want dat gaat mij echt niet zelf lukken (geen soldeerervaring). Het gaat dus evengoed al het nodige kosten.

Dus…..WG IC’s, zinvol of niet om preventief in huis te halen? Heeft iemand hier het al eens meegemaakt dat deze het begeven?
 
Dat plaatsen van de voices kost niet veel tijd en het desolderen van de oude kan razendsnel met de techniek die Dnaab voorstaat.
Wel moeten alle voices helemaal afgeregeld worden en om dat optimaal te doen kost veel meer tijd.
 
Dat plaatsen van de voices kost niet veel tijd en het desolderen van de oude kan razendsnel met de techniek die Dnaab voorstaat.
Wel moeten alle voices helemaal afgeregeld worden en om dat optimaal te doen kost veel meer tijd.

Bedankt voor je reactie :okdan:

Heb je enig idee (globaal dus) hoeveel tijd daar in gaat zitten, het solderen + afregelen van de voices? En die wavegenerator IC's, klopt het dat die niet zo vaak stuk gaan? (je hoort er tenslotte niet veel over).
 
Die wavegenerators gaan inderdaad niet snel stuk.
Ik hoor er ook niets over.

Aangaande het uitsolderen van de bestaande voicechips, pads reinigen, het insolderen van de clones en het goed afregelen: Kost ongeveer 2,5 uur.
Bij mij kost dat op dit moment 125,- excl BTW.

Voor wat betreft het afregelen: dat is altijd nodig om weer in optima forma te zijn en er wordt extra aandacht gegeven aan de VCF tracking met het keyboard. Dat laat nog al eens te wensen over.
 
Wel zo netjes om het vervolg ook even te melden....enige tijd geleden 6 nieuwe voicechips besteld en laten inbouwen door een op SF bekende reparateur. Heeft al met al wat gekost, maar mijn Juno 106 is weer helemaal tiptop :okdan:
 
Back
Top