iPad ervaringen in oefenruimte

mabo

Stamgast
Lid sinds
22 januari 2011
Berichten
109
Heb eerste ervaring met Mini iPad in de oefenruimte. En vind het allemaal nogal een gedoe. Even een korte uitleg: heb de goeie ouwe Juno G opzij gelegd en een Arturia Factory gekocht. Mooi ding, compact, solide en heel veel controllers. En: voeding via usb.

Gebruik 'm met een Mini iPad. Eigenlijk perfect: compact en geen voedingen. Op de iPad staat: Sampletank met uitbreiding, iLectric, Galileo, Thor en Audiobus om te kunnen wisselen tussen de apps. Lekker pakket, maar ja... Veel bugs: noten die blijven hangen, background audio spontaan aan, enorme volume verschillen tussen instrumenten en volumesprongen als je het via controller bijstuurt, iLectric kan geen instrumenten bewaren, veel latency bij gebruik Audiobus, lange tijd tussen wisselen app/instrumenten. Eigenlijk ben je meer met iPad bezig dan met de toetsen. Dus echt spelen kun je t niet noemen.

Heb ik verkeerde hardware, software? Is iPad in muziekruimte nog onhandig? Wie heeft tips of ervaring. Vind thuis dat apps beter klinken dan mijn synth, maar merk er over de versterker weinig van. Hoor graag hoe ik dit kan verbeteren.
 
Wat wil je met de ipad precies doen dan? wat is het doel?
Ik gebruik mijn ipad voornamelijk als midi controller. Gebruik daar TouchOSC voor. en de logic app.
en me waldorf rocket kan ik ermee besturen. patches opslaan enzo.
Verder speel ik er spelletjes op :)
Allemaal super handig, daarvoor.
Garageband doet t ook goed, interapps erbij (synths, zoals bv alchemy, maar denk dat alles van IK multimedia ook te gebruiken is met garageband)
Dat doet t zelfde als wat je nu wilt doen met audiobus, maar dan zonder bugs. Misschien dat eens proberen.
Drumcomputers zullen ook wel werken in garageband, maar dat heb ik nooit geprobeerd, wantuh daar hebben we een laptop voor.
 
Laatst gewijzigd:
Het is een heel andere omgeving en het vraagt mezelf ook veel tijd om de manier van werken onder de knie te krijgen. Ik gebruik cubasis in combinatie met ipolysix, ims20, rebirth, dm1, fm4.
Sinds interapp gebruik ik nog weinig audiobus, kwa latency ligt dat ongeveer hetzelfde denk ik. Een daw op pc is voor mij persoonlijk net iets handiger, daar deel ik je mening. Maar je kan om het even waar spelen met die ipad en dat vind ik top. En met die apps heb je eigenlijk voor weinig geld wel leuke synths...
 
Ik gebruik de iPad als audibron en bedien hem met een usb keyboard/controllers. Merk dat het veel geduld eist om een setlist netjes af te werken met wisselende sounds (dus apps). En het lijkt of de apps elkaar toch bei vloeden, wat tot verrassende instellibgen leidt. Ga Garageband bekijken. Stond al op de lijst. En inderdaad, voor een paar euri's kun je leuke sounds kopen. Zoals iLectric. En Galileo - mijn favoriet.
 
Heb ik verkeerde hardware, software? Is iPad in muziekruimte nog onhandig? Wie heeft tips of ervaring. Vind thuis dat apps beter klinken dan mijn synth, maar merk er over de versterker weinig van. Hoor graag hoe ik dit kan verbeteren.

Heb je iets van een dock? Voor thuis gepiel is de heaphone uit wel ok, maar voor in studio/oefenruimte wil je toch wel jack aansluitingen. Althans, ik heb beide gebruikt en merk sinds ik mijn Alesis IOdock heb dat het laag wat beter doorkomt en het geluid overall wat meer punch heeft. Lijkt me dat je dit op een goede versterker/monitoring wel gaat horen.

Daarnaast, tenzij je een hele snelle/recente ipad hebt, vind ik het switchen tussen apps ook niet lekker werken. Ik denk dat hier het grafische gedeelte van de ipad hier meer voor verantwoordelijik is dan de CPU. Dus, voor een performance achtige setup zou ik de geladen applicaties minimaal houden, en gewoon 1 synth (al dan niet gekoppeld met audiobus/interap aan fx oid) open laten staan.
 
Ben nog volop aan pzzln met Audiobus en Garageband als basis. De Alesis Dock kost pakweg 169 euro, ook niet niks. En ik gebruik een mini iPad.nou, ga kijken wat er aan alternatieven is. Blijft een hele uitzoekerij, wel. Soms leuk, soms verschrikkelijk (te veel mogelijkheden).
 
Back
Top