Monitor VS Speaker

Blinx

Totally addicted to bass
Lid sinds
21 oktober 2001
Berichten
1.682
Locatie
Bilthoven
What the f*** is het verschil tussen een speaker en een monitor??

Ik heb zelf gewoon 2 * 200watt speakers hangen. Met ieder 2 gewone speakers een tweeter en zo een bass gat. Dat kan je toch ook gewoon gebruiken voor een "studio"??
 
een monitor is ook een speaker, maar die geeft een zo plat mogelijke weergave, en kan vaak wat minder hard als de brutere speakers

mis ik iets? ik ben ook geen expert
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
een monitor is ook een speaker, maar die geeft een zo plat mogelijke weergave, en kan vaak wat minder hard als de brutere speakers

mis ik iets? ik ben ook geen expert

Definitie van een studiomonitor.. ?

-
een monitor geeft de aangeboden muzieksignalen zo natuurgetrouw mogelijk weer
-

Is dus wat anders dan een levendige hifi speakersetje op een 2x 60 watt ampje.
Vaak vindt je in de homestudio's dezelfde monitors
terug, heb je iets afwijkends dan mix je er b.v.
teveel hoog of te weinig laag in bij je eindmix.
Een truk is om je ruwe eindmix op een minisetje te
beluisteren of op je autospeakers...
En doe geen eindmix na een dag vermoeiend opnemen, maar rust lekker uit en gaat er fris voorzitten.

succes met een eventuele keuze.

greetings.
..
.
 
monitors zijn dus referentie-speakers
hifi boxen zijn gemaakt om de muziek zo mooi mogelijk weer te geven
monitors zijn om de muziek zo eerlijk mogelijk weer te geven


meer over monitors kun je vinden door op het forum beetje rond te neuzen . o.a. : https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=23
 
Laatst gewijzigd:
Las wel eens wat in de future music (nederlandse toen die nog bestond). Daarin gaven ze ook aan dat je best je nummers op je eigen (vertrouwde) stereo kan mixen en masteren omdat je het geluid ervan goed kent. Maar daarnaast kan het zijn dat je bepaalde dingen helemaal mist.... ga je dan vervolgens bij een vriend oid luisteren naar je nummer, kan zo je hele mix ingezakt klinken...

Das jammer natuurlijk...

Misschien een tip? Ik heb nu een tussenoplossing die vrij goedkoop is! Tannoy Mercuri 1's (en helaas nog aan een brak AKAI stereotje). Deze Tannoys zijn wel voor de gewone gebruiker (de prijs ook) maar geven toch een heel vlak spectrum weer!! Ik ben er heel tevreden mee. Maar verwacht bijv. niet dat er veel bass uit komt.. dat is voor mixing en mastering juist positief wat mij betreft! ookal zou ik nu inderdaad de ultra lage tonen nog kunnen missen...maar ach...ik gebruik toch reason 8D 8D 8D
 
Ohw BtheW... de conussen zien er precies zo uit als in m'n avatar :)
 
Een monitor en een speaker is eigenlijk hetzelfde maar we gebruiken het woord "monitor" voor een studio speaker. Meestal zijn dit ook nearfield speakers. Die dingen zijn ervoor gemaakt om tussen de ongeveer 0,7 en 2 meter een compleet neutraal klankbeeld te geven. Afmixen kan je in eerste instantie het best doen op goede cleane monitors. Daarna ga je de mix op zoveel mogelijk HIFI systemen luisteren en maak je misschien een compromis. Een mix is eigenlijk altijd een compromis om het op zoveel mogelijk systemen zo goed mogelijk te laten klinken.

Zelf mix ik sinds kort op Genelec 1030apm en dat is zeer mooi. Je wordt niet voor de gek gehouden en alles klinkt behoorlijk zoals het is. Na een mix ga ik het over mini koptelefoontjes, autoradios en brakke supertech setjes luisteren. Zo kom ik meestal tot een goede mix
 
Als ik het dus goed begrijp kan ik gewoon doorgaan op mijn bestaande speakers.....

Ik moet alleen wel een track op meerdere hifi sets uit testen.............
 
Origineel geplaatst door Blinx
Als ik het dus goed begrijp kan ik gewoon doorgaan op mijn bestaande speakers.....

Ik moet alleen wel een track op meerdere hifi sets uit testen.............
Dat tweede is altijd een aanrader.
Altijd luisteren wat je muziek doet op een andere installatie.
(Check ook wat er in mono van overblijft, soms kunnen namelijk ongewenste fase effecten optreden)
 
Back
Top