de Miljoen-Signalen Mixer

Het woord "resolutie" heeft betrekking op discrete ("digitale") systemen. De resolutie van elk discreet systeem is noodzakelijkerwijs eindig. Analoge systemen kennen niet zoiets als "resolutie"; de term is er eenvoudig niet van toepassing. Als iets geen resolutie kent, kent het ook niet een "oneindige" resolutie.



Tuurlijk heb je gelijk als je het letterlijk wilt nemen maar in twee woorden snapt iedereen de bedoeling incusief jezelf.

Een discreet filter heeft òfwel een eindige (FIR) òfwel een oneindige (IIR) pulsrespons.
Hierin bestaat geen onderscheid tussen digitaal en analoog.

Geen onderscheid in implementatie? Met software zul je ergens je loop moeten afbreken anders loopt de boel vast snel na de eerste noot. Nogmaals waarom zou je een vreselijk dure pc kopen die over twee jaar niets meer waard is waarmee je net 1 akkoord kan spelen als je de kwaliteit op maximaal zet. De werkelijke sound hoor je pas na rendering, real time moet je dan met minder genoegen nemen. Een analoog filter kost je bijna niets in vergelijking hiermee en je kan er zoveel aansturen als je wilt zonder je pc noemenswaardig te belasten.

Je doelt hier op de "instantane" werking van analoog, ook in die situaties waarin digitaal gedwongen is een delay in te bouwen. Tenminste dat heeft men lang verondersteld. Eerder in deze draad is er al op gewezen dat het probleem van de digitale delay-free loop inmiddels is opgelost.

Dat woord moest ik even opzoeken en ik geloof niet dat ik dat bedoel(momentopname?) ik bedoel dat cv signalen simpele stroomstootjes zijn zonder protocol of interpretatie en dat midi een hopeloze ball and chain is. Met cv uit een microcontroller kun je zo strak timen daar kan niets tegenop. Het zal altijd sneller zijn dan iets wat interpretatie behoeft.

Infinite Impulse Response (IIR) benoem je als een "voordeel van analoog", terwijl digitaal ook IIR kent.
Het is bovendien niet direct te beschouwen als een "voordeel". Eerder een nadeel want IIR kent bijvoorbeeld geen lineaire fase respons, terwijl (symmetrische) eindige pulsrespons wèl in staat is tot lineaire fase. Ook is IIR niet in staat tot antiresonanties (dips in amp kakrakteristiek), alleen maar tot resonanties. FIR kan beiden.

De filters waar iedereen gek op is zijn in de regel iir, zie verder eerdere reactie mbt iir, het gaat me om de implementatie niet de specificatie


Waar je de bal echt helemaal laat liggen is het dóórdenken op die digitale voordelen; die vormen een enabling technology voor totaal nieuwe audiotoepassingen die in het analoge domein uitgesloten zijn, zie 12 concrete voorbeelden eerder genoemd in #77:
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1776993&postcount=77.

Het is de industrie die een bal heeft laten liggen al zo'n driekwart eeuw. Wij hebben die bal nu opgepakt en gaan analoge netwerk apparatuur leveren aan de massa. In zijn meest simpele vorm een automated programmeerbare patchbay. In de uitgebreide vorm een complete analoge studio die volledig digitaal te besturen is met alle voordelen van dien.

Ik heb het gevoel dat ik me heb laten meeslepen in een voor/tegen discussie terwijl we nb anatal heten. Analoog en digitaal, best of both worlds en optimaal samenwerkend voor het best denkbare eindresultaat. I love analog, I love digital en music was my first love and it will be my last
 
55882412.jpg
 
Helaas zie ik nu pas de reacties. Als je je nader wilt verklaren dan kan ik erop ingaan en nog wat leren wellicht. Nu veeg je alles op een hoop en zet je er een niet onderbouwde stelling achter die ik eerlijk gezegd niet eens begrijp, electriciteit is een natuurverschijnsel en alle wetten die ervoor gelden zijn dus ook natuurwetten. Dan valt er toch niets te mixen of bestel je ook cola met cola in de kroeg :P
Ga dan eerst een cursus elektronica volgen, bouw vervolgens eens een eindversterker bvb. en zie of al je opgesomde natuurwetten ook in de praktijk blijven gelden. Gelijkstroom, frequentie bereik, dynamiek, signaal/ruis verhouiding, THD, enzomeer ?

Ik heb hier en elders al genoeg over dit uitgelegd. Heb nu nog weinig zin.
 
Analog vind ik beter maar dat is mijn mening terwijl digitaal steeds elke jaar beter wordt. Zoals tegenwoordig betere computers, betere vst's etc.

Maar toch heeft Analog iets..een bepaalde karakter in sound-wise maar als je geen onderscheid kan maken tussen analog en digital dan doet er ook niet toe, neem gewoon lekker beide.

Waarom denk je dat Roland, Korg etc vintage gear in een nieuw jasje wilt steken voor een aantrekkelijke prijsje?

Nee Roland TR-8 is geen Roland TR-808
Nee Roland Jupiter-80 is geen Roland Jupiter-8

Vintage gear & nostalgie (70s, 80s, 90s) rules punt.
 
Yes Naphoven!!

Gast, echt?
Komop man, laat je niet zo kennen. We mogen toch wel even een lolletje hebben aan de voet van jullie ivoren toren?

je gaf zelf de voorzet ik hoefde alleen maar in te koppen, sorry kon het niet laten, vond mezelf erg grappig

Het vebaasd me wel dat je me in een ivoren toren ziet zitten, ik ben wel oprecht benieuwd hoe dat zo komt. In werkelijkheid woon ik al twee jaar op een boot of the grid , vreet droog brood, zodat ik full time aan een produkt kan werken waar jullie gelukkig van moeten worden. De concurrentie bedient alleen de elite met hun extreem dure spullen van 50.000 en hoger. Wij kunnen leveren voor hondertjes ipv tienduizendjes. Financiering kunnen we niet krijgen omdat het dermate complex en specialistisch is dat niemand het aandurft er wat in te steken. Alleen de doelgroep is enthousiast zodra er begrepen wordt wat we precies doen, die zijn echter niet in staat ons verder te helpen met produktie. We moeten het dus de hard way doen. In hele kleine series bouwen met zeer weinig marge, de opbrengst direct weer in een iets grotere serie steken en zo iets meer marge te hebben als de vorige keer. Of er moet een groepje zijn dat ineens een wat grotere bestelling doet, lastige daarbij is dat we geen voorraad hebben daarvoor en dat er dus gewacht moet worden. Tot nu toe durft nog niemand het aan helaas. Teveel reclame maken hier kan ook niet want dan grijpt er een moderator in. Geld voor betaalde reclame hebben we eenvoudig niet nu. Zo nu weet je wat meer in wat voor positie we zitten en kun je mischien je beeld bijstellen wat je had, althans dat hoop ik
 
je gaf zelf de voorzet ik hoefde alleen maar in te koppen, sorry kon het niet laten, vond mezelf erg grappig

Het vebaasd me wel dat je me in een ivoren toren ziet zitten, ik ben wel oprecht benieuwd hoe dat zo komt. In werkelijkheid woon ik al twee jaar op een boot of the grid , vreet droog brood, zodat ik full time aan een produkt kan werken waar jullie gelukkig van moeten worden. De concurrentie bedient alleen de elite met hun extreem dure spullen van 50.000 en hoger. Wij kunnen leveren voor hondertjes ipv tienduizendjes. Financiering kunnen we niet krijgen omdat het dermate complex en specialistisch is dat niemand het aandurft er wat in te steken. Alleen de doelgroep is enthousiast zodra er begrepen wordt wat we precies doen, die zijn echter niet in staat ons verder te helpen met produktie. We moeten het dus de hard way doen. In hele kleine series bouwen met zeer weinig marge, de opbrengst direct weer in een iets grotere serie steken en zo iets meer marge te hebben als de vorige keer. Of er moet een groepje zijn dat ineens een wat grotere bestelling doet, lastige daarbij is dat we geen voorraad hebben daarvoor en dat er dus gewacht moet worden. Tot nu toe durft nog niemand het aan helaas. Teveel reclame maken hier kan ook niet want dan grijpt er een moderator in. Geld voor betaalde reclame hebben we eenvoudig niet nu. Zo nu weet je wat meer in wat voor positie we zitten en kun je mischien je beeld bijstellen wat je had, althans dat hoop ik

Om te beginnen: doe wat je wilt doen! Daar kan ik alleen maar achter staan.
Ook geen haat over je 'grapje' ik vond hem niet zo leuk, maar die van Naphoven wel en die vond jij klaarblijkelijk weer minder.
Over de ivoren toren, dat is een gevoel wat ik krijg bij wat, en hoe sommigen mensen hier posten. Alsof hun mening, want dat blijft het, autoritair is. Maakt verder niet uit, mogen ze vinden of ik interpreteer het verkeerd, maar niemands mening is autoritair net zo min als dat analoog beter is als digitaal of visa versa. Sterker nog, door zo'n boude uitspraak te doen laat je, mijns inziens, juist zien dat je een weinig flexibel denk vermogen en erg weinig inlevingsvermogen hebt. (zover dat inlevingsvermogen bestaat)

Verder is het allemaal prima wat je doet, al helemaal als ik er uiteindelijk gelukkig van ga worden (wat ik overigens ook een erg vreemde uitspraak vind) maar het blijft natuurlijk wel een keuze om dit te doen. Ongeacht hoe het uitpakt, hoe jij je er onder voelt en/of wat een derde er van vind.

Succes ermee, ik ben benieuwd!
 
Laatst gewijzigd:
Het is niet mijn bedoeling autoritair over te komen, ik herken me ook niet helemaal in wat je schetst, zo'n beetje het laatste wat ik zei was letterlijk I love analog, I love digital, ik wil juist de voordelen van allebei toepassen. Het probleem zit meer in hoe het goed samen gaat dan dat iets beter is wat mij betreft.

Verder is het allemaal prima wat je doet, al helemaal als ik er uiteindelijk gelukkig van ga worden (wat ik overigens ook een erg vreemde uitspraak vind)

Ik kreeg zelf altijd een gelukkig gevoel als ik met muziek bezig was, ik heb mijn oude studio verkocht om door te kunnen gaan met het project. Ik mis dat gevoel en zie uit naar het moment dat ik weer muziek kan gaan maken met mijn eigen oplossing. Ik doe dit mede voor het idee dat iemand anders dat gevoel ook kan krijgen met deze oplossing. Het vooruitzicht dat ik een keer goede muziek van een ander hoor, waar op gedanst wordt ook nog, dat sleept me erdoorheen als ik het even niet meer zie zitten dat het allemaal gaat lukken.

Ook is het niet mijn bedoeling af te dwalen ik zal hier verder gaan , het heet bouwverslag analoog netwerk.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1888686#post1888686 , ik hoop je daar weer te treffen
 
Tuurlijk heb je gelijk als je het letterlijk wilt nemen maar in twee woorden snapt iedereen de bedoeling incusief jezelf.

Geen onderscheid in implementatie? Met software zul je ergens je loop moeten afbreken anders loopt de boel vast snel na de eerste noot. Nogmaals waarom zou je een vreselijk dure pc kopen die over twee jaar niets meer waard is waarmee je net 1 akkoord kan spelen als je de kwaliteit op maximaal zet. De werkelijke sound hoor je pas na rendering, real time moet je dan met minder genoegen nemen. Een analoog filter kost je bijna niets in vergelijking hiermee en je kan er zoveel aansturen als je wilt zonder je pc noemenswaardig te belasten.

Dat woord moest ik even opzoeken en ik geloof niet dat ik dat bedoel(momentopname?) ik bedoel dat cv signalen simpele stroomstootjes zijn zonder protocol of interpretatie en dat midi een hopeloze ball and chain is. Met cv uit een microcontroller kun je zo strak timen daar kan niets tegenop. Het zal altijd sneller zijn dan iets wat interpretatie behoeft.

De filters waar iedereen gek op is zijn in de regel iir, zie verder eerdere reactie mbt iir, het gaat me om de implementatie niet de specificatie

Het is de industrie die een bal heeft laten liggen al zo'n driekwart eeuw. Wij hebben die bal nu opgepakt en gaan analoge netwerk apparatuur leveren aan de massa. In zijn meest simpele vorm een automated programmeerbare patchbay. In de uitgebreide vorm een complete analoge studio die volledig digitaal te besturen is met alle voordelen van dien.

Ik heb het gevoel dat ik me heb laten meeslepen in een voor/tegen discussie terwijl we nb anatal heten. Analoog en digitaal, best of both worlds en optimaal samenwerkend voor het best denkbare eindresultaat. I love analog, I love digital en music was my first love and it will be my last



De enige serieus te nemen post op deze pagina, Anatal...

Als ik die even serieus zou willen beantwoorden dan zou ik bij elke regel 100 regels commentaar moeten schrijven en daarbij zaken aan de orde moeten stellen die in elk inleidend boek over digitale audiosignaalverwerking aan bod komen. Dat kan natuurlijk niet op dit vrolijke, lichtvoetige forum.

Het was me anderhalf jaar geleden al duidelijk dat het geen pas geeft om een zo technisch onderwerp als de "miljoen signalen mixer" (ofwel de FFT-convolutie) op Synthforum te bespreken.

Excuus dat ik erover begon...
:slotje:
 
Ehr, Waveguide, volgens mij is niemand erop tegen als je dingen uitegt in deze draad. Wie dat wel is moet maar deze draad overslaan, toch? Vooralsnog vind en vond ik het interessante onderwerpen. Maja wie ben ik. :D
 
Al jaren wil ik een pro studio zoals grote bekende studio's. Maar dan mijn eigen verkleinde versie. Het voelt lullig om een platte foto op mijn scherm te hebben van een 1176, dan een echte in je rack. Ik spaar gewoon door voor die dingen. Hey de digitale versie kan zelfs een verbeterde versie zijn van een echte 1176. Maar ik wil zo'n ding hebben. Hetzelfde met een Lexicon reverb, een Studer bandopnemer of een grote mixer. Het zijn hebbedingen. Met een heftige prijs, interesseert me niet, ik zet elke maand iets opzij voor er uiteindelijk aan te komen. Ook al heb ik een doodgewone job, ben geen dokter ofzo. 6 jaar en tellende met het sparen voor gear! :okdan: Heeft helemaal niks te maken met anti digitaal zijn, heeft meer te maken met het willen klinken zoals een plaat uit 1980. God forbid dat ik een commerciële studio instap om onder tijdsdruk te presteren, nope alles op eigen tijd. Al je geld steken in een studio met een kans van 1 op 5000 dat je doorbreekt, dan is muziek gewoon een passie. Het is een kwestie van mooie muziek te maken, waar ik best wel een gigantisch hoge lat voor heb liggen.
 
Laatst gewijzigd:
Ik schop even een oud draadje weer omhoog :)

Ik lees wel eens over aliasing/artefacts bij digitale PWM.

Kan iemand mij uitleggen (liefst met geluidsfragmenten) wat je dan precies hoort? De theorie waarom het gebeurt snap ik wel, maar ik weet niet zeker of wat ik hoor ook is wat er bedoeld wordt..
 
Geen idee, doel eigenlijk met name op software/digitale synthesizers..
Ik hoor wel eens een lage "brom" wanneer ik heel hoge noten speel, met name als ik bijv pwm toepas met een hele hoge modulation rate. Is dat nu aliasing?
 
Back
Top