zang soft

Dank voor fascinerende link, Roland!:okdan:

Ik denk dat de expressie voor 95% zit in die zo gemakkelijk te construeren pitch contouren.
 
In sommige gevallen kun je nog wel iets te duidelijk horen dat de filters synthetisch zijn - de resonantie staat dan iets te hoog. Ik neem aan dat de touchpads toelaten om te mengen tussen fonemen.
 
Dat lachen doet mij denken aan mijn korg z1 .. :)

Superinteressant dit. Geweldig dat mensen hun energie in dit soort dingen stoppen.

Wat ik te gek zou vinden is bv een synth die goed medeklinkerklanken kan nabootsen, van een bekakte 'r' tot een rollende, van een zachte 'g' tot een soort Israelische/Arabische/Nederlandse houtversnipperaar, een lekkere natte 't' etc. ik weet dat je met sommige synths een aantal van die dingen redelijk kunt doen, maar echt een synth ( al dan niet soft) die daarin gespecialiseerd zou zijn , dat lijkt me tof.
Of moet ik dan echt aan een enorm modulair systeem denken ?

Ik weet dat bv. sommige hihats best als een 'T' klinken, en open hats 'ssjjj' doen, kick die op een 'd' of een 'b' lijken natuurlijk. Maar een 'k' vind ik al minder voor de hand liggend, de 'v', of een 'ng' etc. Nou ik zal wel weer iets over het hoofd zien waarschijnlijk.
 
Laatst gewijzigd:
Toen ik 't hoorde wilde ik eigenlijk ook gelijk vragen "kan 't ding ook 'stroopwafels' zeggen"? :D Dat was een erg originele patch!
 
Ik herinner me ineens de demo van de yamaha fs1r, dat ding zei ook iets van '' Ladies and gentlemen, may i have your attention please'

Man als dat ding met keys en knoppen was gekomen had ik hem direct gekocht.
Nu heb ik spijt dat ik geen rackversie alsnog heb gekocht .
 
Ik lees dat de zgn Glottal filter, bestaat uit een LPC, een lattice filter. (plaatje 1)
In dit geval 5 samengevoegde filters waarbij de reflectie coëfficiënten corresponderen met de fysiek van een vocal tract (plaatje 2). Een buis makend waarvan de vorm verander kan worden door 10 parameters.
 

Attachments

  • Lattice filter.jpg
    Lattice filter.jpg
    24,5 KB · Bekeken: 84
  • Geometric.jpg
    Geometric.jpg
    29,7 KB · Bekeken: 86
Ik lees dat de zgn Glottal filter, bestaat uit een LPC, een lattice filter. (plaatje 1)
In dit geval 5 samengevoegde filters waarbij de reflectie coëfficiënten corresponderen met de fysiek van een vocal tract (plaatje 2). Een buis makend waarvan de vorm verander kan worden door 10 parameters.

Zie http://cantordigitalis.limsi.fr/media/dAl07.pdf pag 36.
Dit is niet het glottale (=stemband) filter, maar het vocal tract (mond- en keelholte) filter.

De diameters van de buissegmenten kunnen worden berekend uit het LPC-lattice-filter, dat op zijn beurt een omrekening is van het directe vorm LPC-filter.

Waar het bij LPC om gaat is is dat je een spraak- of zangfragment (een signaal dus) omrekent naar een filter (d.w.z. een aantal filtergetallen). Dat spraaksignaal kan bijv. je eigen stem zijn.
Op de input van dat LPC-filter zet je een toongenerator. Resultaat: een robot-stem. d.w.z. jouw spraak-kanaal aangestuurd door toongenerator die fungeert als een paar electronische stembanden.

Hieronder de WaveWizard implementatie van LPC. Het aantal filtergetallen is hier 44. Dat zijn 22 resonanties/ buissegmenten.


Code:
! de LPC-analyzer 
! Zet een spraaksignaal om in een serie filters:
LPC analyse
  inputsignaal               S1[0]
  LPC M                      44
  Aantal samples per frame   1024
  Frame opschuiving (smp)    1000
  Duur input (smp)           10*Fs
  buffer LPC-coef's          F16[0]
  LPC Internbuffer           F17[0]
  Restsignaal                nvt  

! de LPC-synthesizer: 
! spoor S1 is input voor LPC-filter. 
! spoor S2 is de output.

LPC Synthese
  buffer input            S1[0]
  buffer output           S2[0]
  buffer LPC-coefs        F17[0]
  LPC M                   44
  aantal frames           100
  Duur output (sec)       10*Fs
  Gain                    1
  Additief ('j' of 'n')   n
 
Komt het echt helemaal op de filters aan dan?
En waarom zijn er geen instrumenten die dit soort filters hebben (waar ik van weet in ieder geval.. )?
Het lijkt mij dat het nogal wat muzikale toepassingen heeft.

In het geval van de fs1r worden deze klanken geloof ik niet met het filter, maar juist met de synthese engine bereikt d.m.v. 'formant sequences'... Zo begrijp ik het tenminste. Zijn dat dan een soort van samples of hoe moet ik dat zien ?


Ik vind net dit trouwens, http://www.soundonsound.com/news?NewsID=17503

http://soundcloud.com/ploytec/pl02-56-firmware-sp0256-al2


En de AAS stringstudio heeft ook formant filters, daar claimen ze ook dat het vocal tract 'doet' .. geldt dit voor alle formant filters? ik dacht namelijk dat die alleen glottal deden...
sorry voor mijn noobness trouwens, ik probeer te leren :)
 
Laatst gewijzigd:
Komt het echt helemaal op de filters aan dan?
En waarom zijn er geen instrumenten die dit soort filters hebben (waar ik van weet in ieder geval.. )?
Het lijkt mij dat het nogal wat muzikale toepassingen heeft.

In het geval van de fs1r worden deze klanken geloof ik niet met het filter, maar juist met de synthese engine bereikt d.m.v. 'formant sequences'... Zo begrijp ik het tenminste. Zijn dat dan een soort van samples of hoe moet ik dat zien ?


Ik vind net dit trouwens, http://www.soundonsound.com/news?NewsID=17503

http://soundcloud.com/ploytec/pl02-56-firmware-sp0256-al2


En de AAS stringstudio heeft ook formant filters, daar claimen ze ook dat het vocal tract 'doet' .. geldt dit voor alle formant filters? ik dacht namelijk dat die alleen glottal deden...
sorry voor mijn noobness trouwens, ik probeer te leren :)


Komt het echt helemaal op de filters aan dan?
Als je onder "het" verstaat: de modellering van het spraakkanaal (= mond en keelholte), dan luidt het (korte) antwoord: ja.

En waarom zijn er geen instrumenten die dit soort filters hebben (waar ik van weet in ieder geval.. )?
Het lijkt mij dat het nogal wat muzikale toepassingen heeft.
Wat daar achter zit, denk ik, is dat veel mensen een synthesizer alleen beschouwen als een instrument dat klanken dient te maken. Er moet alleen maar iets uitkomen, en niet iets ingaan. Daarbij past niet zo goed het idee dat je met dat instrument een geluid gaat analyseren en omzetten in iets anders, in een filter bijvoorbeeld. Dat wordt gezien als een soort branche-vervaging.

Dit terwijl muziek maken, op een instrument spelen of zingen altijd een feedback-lus bevat: je doet iets en tegelijkertijd luister je naar wat je doet en stuurt zo nodig bij. Dat luisteren is de analyse. Het doen is de synthese. Ze horen onafscheidelijk bij elkaar.
Google eens op: "analysis resynthesis" (205.000 resultaten).
LPC en andere vocoders zijn daar voorbeelden van.


In het geval van de fs1r worden deze klanken geloof ik niet met het filter, maar juist met de synthese engine bereikt d.m.v. 'formant sequences'... Zo begrijp ik het tenminste. Zijn dat dan een soort van samples of hoe moet ik dat zien ?

Geef eens een tikje tegen je wang, met mond open: je hoort de typische pulsrespons van een LPC-spraakfilter. Die puls kun je ook naar een spectrum-analyzer sturen. Dan zie je meerdere, nogal stompe pieken. Dat zijn die formanten waar Roland het over had. Ze worden ook wel resonanties genoemd. Elke resonantie kun je representeren door een sinustoon die exponentieel dempt (zoals een stemvork). Elke formant of resonantie is een sinus met een zekere frequentie, een zekere dempingstijd en een zeker volume. Spraakklanken kun je dus maken door een mix van meerdere van zulke sinussen. Zulke mixen kun je in een toongenerator proppen. VoilĂ , daar heb je die synthese engine.
 
Komt het echt helemaal op de filters aan dan?
En waarom zijn er geen instrumenten die dit soort filters hebben (waar ik van weet in ieder geval.. )?
Het lijkt mij dat het nogal wat muzikale toepassingen heeft.

Er zijn er wel. Je hebt het hier in feite over een filterbank als ik de uitleg goed begrijp, maar dan een met uitgebreidere instellingen dan cutoff en resonance.

De Polymoog heeft een coole resonator - er is een mooi filmpje op Youtube dat de standalone versie demonstreert. Steiner-Parker (van de Synthacon) heeft een hele set in een rackunit waarmee je een gewone zaag in een griezelig echte viool kunt veranderen.

Met modulair/software kun je een hoop dingen maken...
 
Back
Top