Mijn studio annex crib annex recording studio XIX

Sinds eind 2018 zijn mijn studios uitgebreid gewijzigd, dus niet meer zoals in mijn handtekening staat. Het volgend heb ik in de studios staan:

Begane grond studio: Roland MC303, Novation Mininova, Korg X5D, Korg Kaossilator 2, Yamaha YPT260, Yamaha HE8, Technics KN500 Korg Microkorg, HFG BJ82, Behringer VP1 (2x), Behringer Xenyx1202FX, Behringer MX400, Renkforce MX26USB, M-Audio Keystation Mini32, Compaq Q.

Eerste etage studio: Yamaha YS100, Akai Tomcat, Korg Minilogue, Arturia Microbrute, Akai Timbre Wolf, Roland EG101 Korg Volca Kick, Korg Volca Drums, Zoom RT123, HP computer.

Kan zijn dat ik nog iets vergeet. Binnenkort fotos van de studios.
 
Ik zou der eerst witte lakens over doen...en dan de plastic

De "werkruimte' heb ik voorzien als 2 aparte tenten. Ze zijn echter me 3 aan 't werk, mixen buiten de tent 't product en hebben een ventilator aan want het blijkt erg ongezond spul dat vreselijk stinkt. Heel ongezond als 'niet inademen' - alsof hun mondmaskertje het verschil gaat maken. Net de safety data sheet gezien, ik hoop maar dat 't geen nachtmerrie wordt en de waterissues voorgoed oplost. Een vd mannen zei me net dat ik 't erg goed ingepakt heb, ik had 't nog anders aangepakt als ik dit had geweten : gewoon NIET laten doorgaan. :bekdicht:
 
De "werkruimte' heb ik voorzien als 2 aparte tenten. Ze zijn echter me 3 aan 't werk, mixen buiten de tent 't product en hebben een ventilator aan want het blijkt erg ongezond spul dat vreselijk stinkt. Heel ongezond als 'niet inademen' - alsof hun mondmaskertje het verschil gaat maken. Net de safety data sheet gezien, ik hoop maar dat 't geen nachtmerrie wordt en de waterissues voorgoed oplost. Een vd mannen zei me net dat ik 't erg goed ingepakt heb, ik had 't nog anders aangepakt als ik dit had geweten : gewoon NIET laten doorgaan. :bekdicht:

Welke waterissues heb je dan?
 
Opstijgend grondwater langs de buitenkant. Als het erg hoog komt (zoals begin dit jaar, gebeurd maar zelden, als in: laastte keer was 2 jaar terug) dan loopt er wat water binnen want de ramen zijn niet waterdicht. Hoe dan ook: ze hebben de ingegraven omkuiping vd kelderramen nu waterdicht gemaakt. Ik voorzie er terug 2 pompen in en 2 waterdetectors, de pompen springen aan op peil en de waterdetectors sturen me sms als ze water meten. Nu de kuipen waterdicht zijn zouden de pompen werkloos moeten worden.

Het werk is al gedaan, 1,5u 2 kuipen waterdicht volgens hen. Stinkt heel erg dus nog beluchten beneden en eens die stank weg is stofzuigen en de andere plastiek verwijderen. Eerste indruk: ze hebben properder gewerkt dan gevreesd.
Nu houd ik toch wat buitenlicht - alternatief was de ramen opofferen.
Binnen in de studio staan er ook watermelders die akoestisch signaal melden. Ik heb bovendien alles op de laagste punten dat niet stuk gaat als 't water ziet, dus dat zijn heel wat maatregelen, sinds ik er de studio heb is er geen water meer binnen geweest met de maatregelen, dit was het laatste puntje op de i.
Verder is er ventilatie, verwarming, luchtdroger en bevochtiging aanwezig moest 't toch wat nat worden. Meer kan ik niet doen, het blijft ondergronds.
 
Opstijgend grondwater langs de buitenkant. Als het erg hoog komt (zoals begin dit jaar, gebeurd maar zelden, als in: laastte keer was 2 jaar terug) dan loopt er wat water binnen want de ramen zijn niet waterdicht. Hoe dan ook: ze hebben de ingegraven omkuiping vd kelderramen nu waterdicht gemaakt. Ik voorzie er terug 2 pompen in en 2 waterdetectors, de pompen springen aan op peil en de waterdetectors sturen me sms als ze water meten. Nu de kuipen waterdicht zijn zouden de pompen werkloos moeten worden.

Het werk is al gedaan, 1,5u 2 kuipen waterdicht volgens hen. Stinkt heel erg dus nog beluchten beneden en eens die stank weg is stofzuigen en de andere plastiek verwijderen. Eerste indruk: ze hebben properder gewerkt dan gevreesd.
Nu houd ik toch wat buitenlicht - alternatief was de ramen opofferen.
Binnen in de studio staan er ook watermelders die akoestisch signaal melden. Ik heb bovendien alles op de laagste punten dat niet stuk gaat als 't water ziet, dus dat zijn heel wat maatregelen, sinds ik er de studio heb is er geen water meer binnen geweest met de maatregelen, dit was het laatste puntje op de i.
Verder is er ventilatie, verwarming, luchtdroger en bevochtiging aanwezig moest 't toch wat nat worden. Meer kan ik niet doen, het blijft ondergronds.

Aha.
Andere situatie dan bij mij.
Ik zit te denken om de kelder te gaan gebruiken als studio.
Jaren '30 huis, dus toen werden kelders nog anders gemaakt.

Het vocht valt mee, het is er nooit nat. (iig niet de laatste 3,5 jaar dat wij er wonen), maar wel vochtig.
Bijv. de waterleiding die er loopt heeft wel condensvocht.
Ik heb nog geen luchtvochtigheid gemeten, maar verwacht dat die wel hoger ligt dan bovengronds.
En dat is natuurlijk niet het beste voor de dure spulletjes.

Heb er nog niet serieus naar gekeken wat ik er aan zou kunnen doen, maar toen ik je situatie zag dacht ik : hé misschien iets wat voor mij ook zou kunnen werken.
 
als de luchtvochtigheid koude onderdelen nat maakt moet je verluchten, eerst het vocht in de lucht krijgen, en dan afvoeren vd lucht. Ruimte dus opwarmen en verluchten, dan betert 't snel - in mijn vorig huis heb ik dat zo opgelost (nee dat was niet mijn studio)
Een vochtigheidsmeter kost niks, doe er een temp meter bij en je weet wat je kan verwachten.
In koude lucht is kan je weinig vocht meten, laat je niet misleiden, in warme lucht veel. Vocht lost niet graag op in koude lucht. Maar dat is een cursusje dampspanning, relative vochtigheid enz enz (ken er zelf niet veel van)

Als je lucht wil drogen kan je een luchtdroger overwegen, zoals ze in de scheepsvaart gebruiken (zeilbootjes enz) - ik heb er een andere want die lage luchttemp zoals in een zeilboot heb ik niet, dus een verwarmde luchtdroger is hier te gek.
verbruikt wel continu stroom. Continu geforceerd ventileren geeft je dan weer kans op stof. Mijn dampkapfilter op de zuigfan verving ik elk half jaar want dan zat ie totaal dicht (in een lege kelder van pakweg 6 vierkante meter en 1m40 hoog)
 
Laatst gewijzigd:
was klaar in 1,5u maar ze mogen nog een keer terugkomen want aanelke kuip zijn ze blijkbaar blind links... Net daar waar ie lekt zien ze telkens over 't hoofd... tja - De kuip en kit is wit, alles hoort nu grijs te zijn.
foto is gedraaid maar dat veranderd t probleem niet

Click image for larger version  Name:	IMG_4334.jpeg Views:	0 Size:	57,0 KB ID:	3763422
 
Sinds eind 2018 zijn mijn studios uitgebreid gewijzigd, dus niet meer zoals in mijn handtekening staat. Het volgend heb ik in de studios staan:

Begane grond studio: Roland MC303, Novation Mininova, Korg X5D, Korg Kaossilator 2, Yamaha YPT260, Yamaha HE8, Technics KN500 Korg Microkorg, HFG BJ82, Behringer VP1 (2x), Behringer Xenyx1202FX, Behringer MX400, Renkforce MX26USB, M-Audio Keystation Mini32, Compaq Q.

Eerste etage studio: Yamaha YS100, Akai Tomcat, Korg Minilogue, Arturia Microbrute, Akai Timbre Wolf, Roland EG101 Korg Volca Kick, Korg Volca Drums, Zoom RT123, HP computer.

Kan zijn dat ik nog iets vergeet. Binnenkort fotos van de studios.

Het is overigens een Korg Monologue, met maar twee octaven. En heb ook nog drie digitale recorders, de Yamaha PSS360 keyboard synthesizer, een Arturia masterkeyboard en een Yamaha keyboardje uit de jaren 80 van de vorige eeuw.
 
En dan vergeet ik ook nog de mixers op de eerste etage, de Behringer Xenyx1002FX en de Behringer Xenyx502.
 
klinkske Boeiend hoe jij met een vochtprobleem in de kelder zit, en wij hier 1 dorpje verderop met een "droogteprobleem". Onze kelders zijn niet behandeld en qua constructie niks bijzonder, en er komt geen halve druppel in. Simpelweg omdat het grondwater hier nergens te bespeuren is. Ik bewaar mijn constructiehout in de kelder. Buurman heeft een houten vloer in zijn kelder gelegd. :halleluja Een mooie tuin maken is hier dan weer wel een enorme uitdaging. En ik moet opletten dat de vleugel niet uitdroogt.
 
Mijn overbuur vertelde me dat zijn mazouttank kwam bovendrijven. En zijn overburen hebben geen grondwater. De oprit was vroeger een gracht hier...
als de stank vandaag doenbaar is, i m going deeper underground :doei:
zal bij gelegenheid eens fotos doen van alle maatregelen
 
In mij achtertuin is een keiharde scheidingslijn van gras dat groen(ig) is en gras dat witgeel is. Grondwater is een raar gegeven.

Mijn overbuur vertelde me dat zijn mazouttank kwam bovendrijven. En zijn overburen hebben geen grondwater.

Een mens zou denken dat de overbuur van je overbuur jij zelf bent. :D
 
Pfoe.. succes! Hoop dat het allemaal snel (en goed) opgelost wordt!
 
Ik ben nog steeds op zoek naar een Korg EA1, welke versie maakt me niet uit. Heeft er iemand eentje wellicht, kan hem goed gebruiken nog.
 
Foto van de benedenstudio, de apparaten staan nog niet aangesloten, veel kabels zijn defect geraakt het laatste jaar, dus moet weer nieuw bestellen. Rechts is mijn hometrainer ook te zien. Tijdens het inladen van de foto krijg ik de foutmelding dat ik een url moet opgeven. Nadat ik mijn website heb opgegeven krijg ik dus een error. Wat een moeite om een foto te publiceren, voorheen was alles toch veel simpeler.
 
Back
Top