Beste OS voor je Studio

emkedouwe

Doorgewinterd lid
Lid sinds
27 februari 2002
Berichten
142
Locatie
Hoorn
Wat is het beste, stabielste besturingssysteem voor audio en midi ??
 
Beos... zucht het had allemaal zo mooi kunnen zijn...

Nee ff serieus: Het hangt een beetje af wat voor computer je gebruikt. Sommigen zweren bij XP/2000, anderen willen alleen win98SE (en weer anderen willen helemaal geen computer in de buurt van hun setup AAAAARGH @#$%@#$%$WINDOWS.... nee ik ben niet gestresses hoor ;) )

Ik zou zelf wel een mac willen hebben trouwens... Is niet stabieler(ligt uiteindelijk toch aan de software) of sneller maar wel stukken minder frustrerend.
 
Ik gebruik Windows 2000, maar ik ben ervan overtuigd dat Windows 98 SE het beste en stabielste is voor pc's die gebruikt worden als muziek productie-machine.
 
Origineel geplaatst door Ralf T
Ik gebruik Windows 2000, maar ik ben ervan overtuigd dat Windows 98 SE het beste en stabielste is voor pc's die gebruikt worden als muziek productie-machine.

Hier zijn al veel threads over gestart, maar 1 ding is zeker. Win98 is niet stabieler dan een NT based OS.
 
ik heb alle win versie geprobeerd maar voor mij is toch idd 98 se het beste. Ik weet niet waarom maar het loopt gewoon het lekkerst daarbij komt ook nog is dat voor heel veel spul geen goede drivers zijn voor bijvoorbeeld xp(het begint inmiddels wel een beetje te komen nu).

maar ja het is al eerder gezegd: BEos waarom ben je toch halverwege een andere richting opgegaan??=(
 
Ik heb nog altijd een voorkeur voor Win98se, dit omdat mijn Gina20 kaart het beste draait hieronder.

Wat betreft stabiliteit: Win2k is uiteindelijk stabieler dan win98se, maar het hangt ook af van je gebruikte hardware. Als de gebruikte drivers van diverse componenten nog niet goed zijn doorontwikkeld onder win2k dan kan win2k nog veel instabieler zijn dan win98. Het is ook waar je persoonlijke voorkeur naar uit gaat. Bij mij draait Win98se beter dan Win2k.
 
Als je met Cubase op een PC werkt....................

En je over wilt gaan op Cubase SX......................
(na 5.1 komen er behalve de system link update en het verhelpen van evt. bugs geen nieuwe VST versies meer)

Dan zul je volgens Steingberg (zeeeeeer aanbevolen door hen) echt naar XP of W2k over moeten stappen.

Je kunt echter dan ook daarnaast je oude versie blijven gebruiken, en met system link kun je een tweede PC koppelen, dus bv 1 met 5.1 en 1 met SX. Je kunt dan de ene je VST plugins en audio tracks laten draaien, en op de andere je VST instruments.

SX zal werken met een USB dongle (USB is dus vereist).

Ze adviseren zelfs een dual processor machine, maar ja, de minimum systeemeisen zijn ook al PIII500 met 256Mb.

Voor zover over het beste OS.

Later komt er ook een versie voor MAC OS X, maar ze zijn nog met Apple mensen met de ontwikkeling voor de performance onder OS X bezig.

De volledige SX FAQ folder en SX folder kun je downloaden van:
www. cubase.net
 
in het verleden (ahum) draaide ik altijd win98 SE maar ben onlangs naar win2k gegaan mar niet zonder slag of stoot.

Ik heb in mijn muzieksysteem een creamware powersampler met luna 2496 breakoutbox (firewire) zitten met luna 3.01 software en sts3000 maar ook een emagic audiowerk8 met breakout8 breakoutbox.
Ik draaide tot voor kort altijd met cakewalk 3.0 uit 1994 en dat liep perfect onder win98, ik had een EES midiinterface en dat ging altijd goed.
Doordat ik de laatste tijd meer met vocals enzo aan de gang ging en veel goede verhalen hoorde over logic heb ik dus die AW8 gekocht en erin geprikt en logic 4.81 geinstalled (crack, ik wist dat 5 kwam en wilde eerst zekerheid of het liep)

Toen ik logic onder 98se installde samen met die aw8 en creamware vonden die kaarten het niet fijn om samen te werken en zeker niet onder logic...
Dus ik win2k installen.. werkte goed samen, logic draaide retestrak maar 1 nadeel... geen midi.. midiinterface werkte niet onder win2k ondanks de drivers (parralele poort)
Dat kostte me dus een eurootje of 500 voor en AMT8 (emagic) en nu ben ik zo blij al een kind, loopt heel strak, geen crashes, geen foutmeldingen (ok, soms melding dat de audiowerk niet sync loop met midi maar dat is met extreme edits enzo, paar keer een eneter en doorgaan)

Ik ben nu zover om en verliefd op logic dat ik nu besloten heb om zeer binnenkort logic 5 platinum te gaan kopen en sinds gister ook verliefd geworden op logic control datik die er ook maar meteen bij ga kopen...

en dat alles dus onder win2000 sp2 (dual boot, 1 muziek OS en 1 ff testen en kijke of het draait os)
 
Tja Windows 2000 & XP daar kan niemand meer onderuit maar het blijft natuurlijk erg makkelijk om alles backwards compatible te maken met 98 en ME ik denk zelf dat als je nu zou moeten kiezen het beste kunt kiezen voor een setup met hardware met volwassen drivers voor 2000 en hoger aangezien het gewoon het stabielste platform is en alle software in principe gewoon al werkt.
 
Denk dat OSX als het er op aan komt W2K/XP kan verslaan, maar het zijn beide twee verschillende hardware platformen. En beide hangen ook van je hardware af qua prestatiemogelijkheden. De muziekindustrie heeft nog moeite met beide OS'en maar zekers te weten dat je hier het meeste aan hebt op de lange termijn.
 
Tja OS X is legacy-free, de mannen bij Apple kunnen het zo geweldig maken als ze het zelf willen.

Windows XP is in principe toch al een jaar of 7 oud (1ste NT4).
 
ik denk ook dat OSX win XP/2K er uit gaat blazen. Ik ben ook benieuwd wanneer we onder 1 ms gaan komen qua latency.
(als dat uberhaubt mogelijk is)

Toch ben ik niet ontevreden over XP
al had ik graag een soort win98lite achtig proggie voor gehad
 
Origineel geplaatst door Synic
Check in ieder geval dit even:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=1741
Mjah heb ik gedaan. ACPI uitgeschakeld in w2k, reboot, allerlei nieuwe hardware gevonden, reboot, ... niet meer reageren op toetsenbord & muis... d'oh!
Nou ja niets zo mooi als een verse installatie :)

Origineel geplaatst door bikkel
Tja OS X is legacy-free, de mannen bij Apple kunnen het zo geweldig maken als ze het zelf willen.

Windows XP is in principe toch al een jaar of 7 oud (1ste NT4).
NT3 is al weer tien jaar oud, en is weer geript van VMS van anno eind jaren zeventig.
En de BSD-unix waar OSX op gebaseerd is, is ook niet echt heel vers meer.
 
Origineel geplaatst door farlukar
Mjah heb ik gedaan. ACPI uitgeschakeld in w2k, reboot, allerlei nieuwe hardware gevonden, reboot, ... niet meer reageren op toetsenbord & muis... d'oh!
Dat is ook de brute methode met bijbehorende risico's
De meest veilige methode heb ik net getest en werkt in ieder geval zonder problemen.
ACPI uitgeschakeld in BIOS en de W2K installatie opgestart
Bij het beginscherm (wanneer de mededeling komt om op F6 te drukken voor extra adapters) druk je op F5 en kies je type "Standard PC"
Installatie afronden en je hebt een Windows 2000 PC zonder ACPI en met, als het goed is, strakkere audio timing
 
Goeie tip van die F5.

Maar als je klakkeloos ACPI uitzet hoeft dat nog niet te betekenen dat je computer probleemloos werkt. Wel zowieso belachelijk dat M$ perse wil dat al je PCI apparaten op 1 IRQ zouden moeten zitten.

Maar welk OS je ook neemt je zult het altijd naar jouw smaak moeten aanpassen en dan meestal alle extra frutsels uitzetten. En dan is het meestal ook beter om je computer OS apart te houden van je rommel OS. Dus of multiboot of een aparte computer. Dat scheelt veel gevloek volgens mij.

Trouwens met de instelling van "ja, ik ga dus echt niet al die tijd steken in het leren hoe ik het het beste met m'n OS kan omgaan" werkt dus niet. Als je geen tijd/moeite daar in steekt dan kun je bijna net zo goed je computer het raam uit mieteren en alleen hardware gebruiken. (je leest toch ook wel de handleiding van je synth/sampler door)
 
Origineel geplaatst door fuse
Trouwens met de instelling van "ja, ik ga dus echt niet al die tijd steken in het leren hoe ik het het beste met m'n OS kan omgaan" werkt dus niet. Als je geen tijd/moeite daar in steekt dan kun je bijna net zo goed je computer het raam uit mieteren en alleen hardware gebruiken. (je leest toch ook wel de handleiding van je synth/sampler door)

Ik <I>weet</i> wel hoe je met een OS moet omgaan, maar het was toch al een half-werkende bende (SBlive met gehackte audigydrivers, daaroverheen weer de standaard liveware etc.) die ik een dezer dagen opnieuw wilde installeren.
Een typische "eens kijken of dit werkt" actie. Nou het werkt.... eventjes

En ook al was het niet m'n "rommel OS" (daar heb ik 98se voor), het lijkt me toch dat de enige manier om de boel stabiel te <i>houden</i> zo af en te opniew installeren betekent ;{
 
Origineel geplaatst door fuse
Goeie tip van die F5.

Maar als je klakkeloos ACPI uitzet hoeft dat nog niet te betekenen dat je computer probleemloos werkt. Wel zowieso belachelijk dat M$ perse wil dat al je PCI apparaten op 1 IRQ zouden moeten zitten.

Maar welk OS je ook neemt je zult het altijd naar jouw smaak moeten aanpassen en dan meestal alle extra frutsels uitzetten. En dan is het meestal ook beter om je computer OS apart te houden van je rommel OS. Dus of multiboot of een aparte computer. Dat scheelt veel gevloek volgens mij.

Trouwens met de instelling van "ja, ik ga dus echt niet al die tijd steken in het leren hoe ik het het beste met m'n OS kan omgaan" werkt dus niet. Als je geen tijd/moeite daar in steekt dan kun je bijna net zo goed je computer het raam uit mieteren en alleen hardware gebruiken. (je leest toch ook wel de handleiding van je synth/sampler door)
Nou het debiel zit em in het feit dat ACPI niet meer uitgezet mag worden in de bios. Dit heeft geloof ik M$ bepaald en niks aan te doen.

Het voordeel is wel dat je zelf de irq aan je bepaalde pci kan koppelen en andersom dus gesharde irq's opsplitsen als je nog lege irq's over hebt .
 
Origineel geplaatst door farlukar

En ook al was het niet m'n "rommel OS" (daar heb ik 98se voor), het lijkt me toch dat de enige manier om de boel stabiel te <i>houden</i> zo af en te opniew installeren betekent ;{

Van de 4 computers waar ik Windows op heb heb ik ze allemaal eenmalig geinstalleerd en verder nog geupgraded hoor. Ik vertik het gewoon om alles opnieuw te installeren. Heb wel wat beters te doen. Af en toe wat nieuw drivers of wat fixen, meer niet. Maar dingetjes zoals regclean,defraggen (s'nachts) en de hele reut is meestal toch wel zinvol. En ach ja als je registry rot is, zolang het nog goed werkt niet teveel aan klooien. Komt alles goed. En de paniekreactie van opnieuw installeren heb ik nooit last van, zeker niet als het om NT gaat.

Wat dat betreft kan ik iedereen aanraden om als je problemen hebt deze op te lossen ipv je OS opnieuw te installeren. Kost je immers toch iedere keer weer heel veel tijd terwijl het probleem oplossen een paar keer rebooten en andere drivers/patches installeren betekend.
Moet wel bekennen dat ik een meer dan gezonde belangstelling voor problemen oplossen heb maar ja dat hoort dan ook eigenlijk bij m'n echte beroep. (ICT'er todatie d'r misselijk van word)
 
Back
Top