Kyma X - Pacarana

Het manipuleren van tijd via jitter in een wereld waar amplitude en tijd los van elkaar kunnen worden verwerkt:



in dit domein van sounddesign (...) ben ik nog heerlik een leerling, dit is via een spectrale methode? tot dusver kan ik dit vrijwel louter niet-real-time. kom je al ver, dunkt me..

wat bedoel je precies met jitter. vandaag mun dag niet echt... ik moet het weten vanuit een andere synthese, maar goed, ik kom wellicht even om in een overvloed van termen, van verschillende syntheses. nu, komt weer in balans..

ik moet het nog beter luisteren.. wat je precies doet. ik hou je in de gaten... (bizondere eksperimenten!)
 
@vink 1/ Klopt, dit kan alleen in het spectrale domein.
Wel kan het ook in real-time. In dit plaatje komt audio (b.v. stem/piano/gitaar) binnen en real-time geanalyseerd en gescheiden in Amp en Freq signalen.

live amp en spectrum freezer.jpg


Zowel de amplitude, als de frequentie van het binnenkomende signaal, kan apart 'stilgezet' worden. Maar ook samen tegelijk. Ergens terug in deze draad een aantal voorbeelden.

2/ Jitter is variatie in het raampje waarin deze data wordt bekeken. Meestal random heen en weer en korter/langer.
 
Leuk dat jullie dit horen! En beiden zitten jullie goed. :)
Ik had al eerder iets dergelijks gepost:

Andere context.
Deze voorbeelden zijn n.a.v. de granulaire synthese bezigheden van @vink en @ProgHead

En deze!
 
Emotie horen:

Wanneer we musici op akoestische instrumenten beluisteren kunnen we veel bewuste, en soms onbewuste onregelmatigheden horen.
Deze beweging(en) ervaren we als aangenaam, menselijk en emotioneel.
Onregelmatigheid kan bestaan uit niet helemaal in sync spelen in groepsverband. Dan krijg je kleine fase verschillen, of grote, wanneer het om amateurs gaat.
Niet goed gestemd staan t.o.v. elkaar, of zuiver spelen.
Vibrato, een laag frequent modulatie op de toonhoogte van een noot, vaak niet meer dan een kwart toon.
Mooi is het wanneer de snelheid en de intentie veranderen in tijd.

Wanneer we met een synthesizer vibrato maken, doen we dat meestal met 1 LFO, een oscillator modulerend op de frequentie.
In het volgende voorbeeld wordt gebruik gemaakt van een 24x gekopieerde sample met random modulatie.
De modulatie is in, en uit bewegend d.m.v. een LFO:



Luisterend kun je horen dat de vibrato qua intensiteit en snelheid veranderd. Omdat het ongelijke kopieën zijn krijg je ook fase verschillen waardoor er verschillende harmonischen in- en uit faden.
 
In Kyma is ook de Xen oscillator. Zie: Link

In de link hoor je timbre veranderingen doordat de waarden van de breekpunten veranderd worden.
We kunnen deze waarden ook d.m.v. een stochastisch proces moduleren. Net als in de video van de vorige post, maar dan nu worden de waarden van de x/y as veranderd. Dit geeft zeer aparte timbre verschillen:

 
Back
Top