Geluid van softsynth opnemen in Reaper

Gijsl

Leuk man
Lid sinds
16 Maart 2012
Berichten
155
Beste forumleden,

Ik heb een softsynth die ik open in Reaper, deze staat op track 1. De softsynth wordt aangestuurd door een extern midi keyboard dus de input staat op midi. Wanneer ik nu ga opnemen neemt de track alleen de midi noten op in plaats van het geluid zelf.

Nu probeer ik dus de audio output van track 1 te senden naar een bus, track 2, deze krijgt als input "input 1". Als ik nu op een toets druk is te zien dat track 2 geluid binnen krijgt van track 1, maar als ik deze track 'arm' voor recording krijgt de track opeens geen geluid meer binnen en wordt de balk rood (dezelfde kleur als track 1)

Wat doe ik fout :?
 
Wanneer ik nu ga opnemen neemt de track alleen de midi noten op in plaats van het geluid zelf.

Dat is toch niet ongebruikelijk voor een DAW? Ik ken reaper niet, maar volgens mij werkt het bij elke DAW op dezelfde manier. Op track 1 de juiste outputchanel kiezen die het midid=signaal weer naar je synth stuurt. Of ik moet er volledig naast zitten, en dat gebeurt ook regelmatig hoor :).
 
Dat is toch niet ongebruikelijk voor een DAW?
Klopt :) maar ik probeer juist uit te vogelen hoe je het geluid van de synth vervolgens weer in reaper opneemt. Dat je naast enkel de midi noten ook de geluidsgolven in real-time kunt opnemen.

Ik zou eventueel ook nog een recorder aan de uitgang van mijn interface kunnen hangen maar dat leek me allemaal een beetje te omslachtig.
 
Klopt :) maar ik probeer juist uit te vogelen hoe je het geluid van de synth vervolgens weer in reaper opneemt. Dat je naast enkel de midi noten ook de geluidsgolven in real-time kunt opnemen.

Ik zou eventueel ook nog een recorder aan de uitgang van mijn interface kunnen hangen maar dat leek me allemaal een beetje te omslachtig.

Ah, het gaat dus om real-time. Zit er in het export menu misschien een real-time optie? Zo werkt h et Cubase in elk geval.
 
Je kan wel opnemen (real time), maar dan zou je de miditrack ook moeten armen. Ik weet niet waar je de opname voor wil gebruiken, maar je zou ook gewoon de MIDI kunnen opnemen en dan de stem exporteren (tis een tijdje geleden, maar je moet de track selecteren en dan iets van File>Render>selected stems). Je krijgt dan gewoon een .wav'je met de audio. Je kan de audio eventueel weer importeren, maar als je dat doet kan je beter rechter muisknop op de track > en dan iets van 'Render to new track and mute original'.

Hoop dat dat zo helpt!
 
Of je zou gewoon even de handleiding kunnen lezen? Daar staat het proces gewoon keurig in uitgelegd
 
Ik ken Reaper niet zo goed maar ik neem aan dat je gewoon een audiotrack kan aanmaken met als input je Midi track, beide tracks armen en gaan :)
 
Bedankt voor alle reacties. Ik heb het inmiddels per ongeluk uitgevonden dus voor diegene die hetzelfde probleem hebben: met de rechtermuisknop op de recordknop klikken van de track, dan kan je kiezen of je de midi noten of het geluid zelf op wilt nemen.
 
Back
Top