Diy Studio bouw (niet Pro)

@Jompo

ik ga ook niet echt hard eqen gewoon een beetje zo dat het net recht is

ik heb dus nu geeqed met een kleine boss geq10 eq dikste dalen er uit.

opzich hoor ik het verschil niet tussen wel en niet eqen maar de mic wel.


nog niet echt recht natuurlijk maar ik heb nog geen meeting van een andere studio gezien met een compleet rechte lijn.

Juist!
Het ziet er steeds beter uit.
Een goede akoestiek hoor je meestal niet als zodanig (dan bedoel ik een neutrale akoestiek voor mixing), maar dat zal je straks gaan merken als je lekkere mixen kunt maken.
Een compleet rechte lijn zou je alleen kunnen krijgen in een anechoise kamer, en dan nog met speakers met een compleet rechte frequentieverloop, en die bestaan bij mijn weten niet.

Die dipjes vanaf 600Hz komen hoogstwaarschijnlijk van iets dichtbij in de buurt van jouw mic/luisterpositie; computertafel, mixer, of zoiets.

Jouw frequecy plot ziet er, zelfs zonder smoothing, goed uit; nieg teveel kamfiltering in het hoog.
Maar om beter te zien moet je 1/3oct smoothing op toepassen.
Ook moet je de dB range van de grafiek zo instellen dat de hoogste piek en de laagste dip er nog net op passen ( ondergrens 55dB en bovengrens 110dB), zodat je een betere resolutie krijgt. Wel niet schrikken; het zal iets minder fraai uitzien, maar veel duidelijker wat er aan de hand is.

Jouw LF waterfall plot beperken tot 300Hz, zodat je kunt zien of er lage frequenties zijn die langer doorgalmen.
 
EQ zou ik sowieso niet gebruik als boost alleen als cut.

Jiust, dat is eigenlijk mijn ervaring ook; dus om daar pieken mee te temperen (als het echt moet).
Maar blijkbaar heeft hij er toch resultaat mee.
 
Ik heb nog geen diffuser in mijn room dus ik moet daar nog even mee wachten tot ik die heb. Dat zou nog een stuk vlakker maken tussen de 400 en d en 5000 kan hz
 
Ik heb nog geen diffuser in mijn room dus ik moet daar nog even mee wachten tot ik die heb. Dat zou nog een stuk vlakker maken tussen de 400 en d en 5000 kan hz

Een diffuser die zo laag (400Hz) moet werken zal een enorm ding moeten zijn.
Bovendien, zal die geen effect hebben op een dip die ontstaat door reflecties elders, en dicht bij de luisterpositie (reflectiepunten, etc.) wordt zowiezo geen diffuser aangeraden.

(Ik hoop dat je mijn bemoeienis niet als vervelend ervaart):D
 
nee hoor roep maar, er zijn soms tips waar ik zeker wat aan heb. Soms ook niet maar das normaal. Alles dicht bij de luister positie , tja alles is dicht bij in deze room.


precies die komen ook nog. eerst de skyline proberen. daarna die zoals ik in post 14 schrijf.
 
Nou hebben alle tekeningen die ik zie altijd een rechthoekige ruimte - maar hoe zit dat dan als je op een zolder onder een schuin dak zit?
 
Laatst gewijzigd:
Nice Dre,

Heb je trouwens nog plannen voor andere monitors? Niet dat deze niet okee zijn hoor, maar ik vroeg het me af.

Wat zijn trouwens die units onder je drummachines? EQ? Comp?

R
 
Nice Dre,

Heb je trouwens nog plannen voor andere monitors? Niet dat deze niet okee zijn hoor, maar ik vroeg het me af.

Wat zijn trouwens die units onder je drummachines? EQ? Comp?

R

Goedkope roland dep5 voor een 30 euro per stuk en voor verwarming.. haha en last but not least instant 80s sounds. vooral die pitch verschuiving vind ik erg leuk. (Sound of je een gitaar snaar opdraait en afdraait). De delay is erg goed ..reverb is iets minder geef ik eerlijk toe. maar wat wil je voor 30 euro

Ik ben wel aan het rond kijken naar monitortjes die ook een lekkere laag geven. maar moet niet te duur zijn. misschien de neumann 120a lijken leuk. alleen de sub is erg duur.

http://www.bax-shop.nl/dj-studio-mo...details.html?gclid=CMKQ-MLInMACFW3JtAodanEAuw

misschien met een KRK SUB .. maar eerst ff sparen ;)
 
Voor die 120hz heb je veel meer trapping nodig, als in nog een halve pallet, of luisterpositie aanpassen,

Meet eens op 1/3 50% en 2/3 kamerlengte?
En hetzelfde in de breedte, dus in totaal 9 posities?

Kan je dat beter uitleggen ik snap dit niet. moet dit niet alleen in de luister positie en op oor hoogte zijn?
plaatje misschien?
 
gewoon 9 posities als in

XXX
XXX
XXX

dit gaat niet noodzakelijkerwijs je daadwerkelijke luisterpositie zijn, maar is goed om te zien WAAR in de kamer je de beste respons hebt. kan best zijn dat als je een andere opstelling neemt die dip al weg is.
 
dat ga ik eens proberen.
 
update
 

Attachments

  • update van de roommeeting.jpg
    update van de roommeeting.jpg
    51,2 KB · Bekeken: 82
  • Update roommeeting .jpg
    Update roommeeting .jpg
    44,4 KB · Bekeken: 87
Laatst gewijzigd:
Ik zou eens minder smoothing gebruiken. Zo ziet alles er mooier uit dan dat het is in het laag. Met 1/24 smoothing ga je al meteen meer zien waar je nog problemen hebt in het laag.
 
Ik zou eens minder smoothing gebruiken. Zo ziet alles er mooier uit dan dat het is in het laag. Met 1/24 smoothing ga je al meteen meer zien waar je nog problemen hebt in het laag.

24 smooty

een nare bijkomstigheid is als je met eq aan de gang gaat dat je microphone gaat rondzingen al je een beetje alles aan het vlak trekken bent
 

Attachments

  • UPDATE.jpg
    UPDATE.jpg
    71,4 KB · Bekeken: 87
dat was een beetje dom... ik had het geluid zachter moeten zetten.
 
Back
Top