Diy Studio bouw (niet Pro)

Mooie ruimte en leuk project! Ziet er goed uit. Begrijp ik t goed dat je je isolatie rechtstreeks overspannen hebt met stretchkatoen? misschien puntje van aandacht: afhankelijk van welke stoffen er aan het katoen zijn toegevoegd om t stretchbaar te maken kan deze stof onbehandeld zeer ontvlambaar zijn. Ik zou in dat geval zeer sterk aanraden om deze in te spuiten met een brandvertragend middel om te voorkomen dat bij een vuurtje of kortsluiting oid je hele studio in een keer in de fik staat. Dat gaat namelijk extreeem snel (secondenwerk bij vertikaal hangende stof) als je gebruik maakt van bijvoorbeeld polyesther houdend katoen. De boel verandert dan in een grote oven. Rookmelder en blusapparaat zijn sowieso geen overbodige luxe in een studio maar in dit geval zou ik zeker even nagaan of de toegepaste stof behandeld is.
 
@Arv ..tis wel klein ja .. de studio is zelf ook niet groot.. ik zit er over te denken om er op de grond een kleine airco te zetten en die aan te sluiten op de slang..

@brz ik heb er geen speciaal gat voor gemaakt dus er is nu wel een kleine onderdruk idd.

@Lynxxx Ik heb het getest .. het materiaal brand niet echt maar gloeit wel wel lang door. Een spuitbusje moet wel te doen zijn. dat ga ik maar proberen.
 
Als je geen lucht invoert, maar wel uitvoert is niet zo goed voor je hoofd...
 
Als je geen lucht invoert, maar wel uitvoert is niet zo goed voor je hoofd...

Is blazen dan een betere optie denk je?
 
Losse lucht invoer laag bij de grond en een losse lucht uitvoer hoog van de grond af.
Anders kijg je een gebrek aan zuurstof als je alleen afzuigt.
 
de eerste is alleen de geluids kaart RME UFX en de tweede is de spieker + room
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2014-08-15 om 04.00.34.jpg
    Schermafbeelding 2014-08-15 om 04.00.34.jpg
    44,4 KB · Bekeken: 82
  • Schermafbeelding 2014-08-15 om 03.04.15.jpg
    Schermafbeelding 2014-08-15 om 03.04.15.jpg
    93,8 KB · Bekeken: 86
Laatst gewijzigd:
de dip op 120 hz is moeilijk om er uit te krijgen. zelf met wat eq gespeeld, wordt wel wat kleiner maar niet echt het goede resultaat nog.
 
Voor die 120hz heb je veel meer trapping nodig, als in nog een halve pallet, of luisterpositie aanpassen,

Meet eens op 1/3 50% en 2/3 kamerlengte?
En hetzelfde in de breedte, dus in totaal 9 posities?
Als die in een aantal wegvalt kan je verschuiven anders is tracking de enige optie
Kijk trouwens ook even met 1/3oct wanneer het redelijk smalbandig is, hoeft het geen probleem te zijn, overall response ziet er verder goed uit!
 
de eerste is alleen de geluids kaart RME UFX en de tweede is de spieker + room

De range van de waterfall plot moet worden ingesteld op 20Hz - 300Hz en is om de LF ringjng in kaart te brengen (LF nooit met smoothing weergeven).
Als je daarnaast ook een gewone 20Hz -20kHz frequency plot (1/3 oct smoothing) wilt posten, zou dat behuplzaam zijn.
 
de dip op 120 hz is moeilijk om er uit te krijgen. zelf met wat eq gespeeld, wordt wel wat kleiner maar niet echt het goede resultaat nog.

Probeer jouw akoestische problemen eerst akoestisch op te lossen; EQ als allerlaatste redmiddel en wellicht niet nodig.
Om de 120Hz te elimineren, zou een absorber op 72cm ( =1/4 wavelenght) van de reflecterende wand nodig zijn, maar dat zal natuurlijk niet praktisch zijn.

Als eerste moet je wel weten welke muur (muren) de bron(nen) van die staande golf zijn.
Dit vind je als volgt:
- Speel die 120Hz sinustoon af op jouw systeem.
- Loop heen en weer tussen je luisterpositie en de achterwand en luister of je afwisselend dips en pieken waarneemt. Zo ja, is de achterwand de bron van die staande golf.
- Vervolgens loop je heen en weer tussen de zijwanden en luister je weer naar de afwisselende pieken en dalen in geluidsniveau.

Als je ontdekt hebt welke wanden het probleem veroorzaken, kun je, nog steeds met die sinustoon aan, dicht tegen desbetreffende muur gaan staan en zal je die drukgolf ook duidelijk horen.

**Ik weet niet hoe diep jouw monitoren zijn, maar als deze 22cm diep zijn en ze staan met de achterkant 50cm van de voorwand, dan komt de baffle op 72cm en is die 120Hz mogelijk het gevolg van de 'cancellation' door de voorwand (achter de speakers).
Experimenteren met een (kortere) afstand tot de voorwand i.c.m. absorptie achter de speakers is in zo'n geval de oplossing zijn voor die 'cancellation'.
 
**Ik weet niet hoe diep jouw monitoren zijn, maar als deze 22cm diep zijn en ze staan met de achterkant 50cm van de voorwand, dan komt de baffle op 72cm en is die 120Hz mogelijk het gevolg van de 'cancellation' door de voorwand (achter de speakers).
Experimenteren met een (kortere) afstand tot de voorwand i.c.m. absorptie achter de speakers is in zo'n geval de oplossing zijn voor die 'cancellation'.

Ik zie nu dat ik de post van een ander SF-lid, die ook bezig is met de bouw van een studio (en zijn speakers op 50cm van de muur heeft) met deze heb verward.8D
Wellicht is bovenstaand dus niet relevant in jouw situatie.
 
Probeer jouw akoestische problemen eerst akoestisch op te lossen; EQ als allerlaatste redmiddel en wellicht niet nodig.
Om de 120Hz te elimineren, zou een absorber op 72cm ( =1/4 wavelenght) van de reflecterende wand nodig zijn, maar dat zal natuurlijk niet praktisch zijn.

Als eerste moet je wel weten welke muur (muren) de bron(nen) van die staande golf zijn.
Dit vind je als volgt:
- Speel die 120Hz sinustoon af op jouw systeem.


dat ga ik eens proberen goeie tip
 
...

ik vind het nu wel acceptabel straks nog een 2x 31 band eq er op om de laatst kleine beetje weg te krijgen en dan is het oke
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2014-08-15 om 18.17.12.jpg
    Schermafbeelding 2014-08-15 om 18.17.12.jpg
    64,7 KB · Bekeken: 85
...

ik vind het nu wel acceptabel straks nog een 2x 31 band eq er op om de laatst kleine beetje weg te krijgen en dan is het oke

Het ziet er inderdaad vrij netjes uit:)

Realiseer je wel dat je akoestishe dips/dalen niet gaat weg krijgen met eq.
De reden is dat zo'n uitdoving op een gegeven locatie het resultaat is van de botsing van de teruggekaatste golf met de directe golf, met de een in tegengestelde polariteit t.o.v. de andere, op dat punt.
Door die frequentie te boosten d.m.v. eq, zal de gereflecteerde golf ook in dezelfde mate in amplitude toenemen, waardoor per saldo de situatie hetzelfde blijft.

+5 + -5 = 0, maar ook +10 + -10 = 0

De enige remedie (tegen nullen) is voorkomen dat de golfvorm kan weerkaatsen en interferreren met het directe signaal; door absorptie op het weerkaatsende oppervlak.
 
@Jompo

ik ga ook niet echt hard eqen gewoon een beetje zo dat het net recht is

ik heb dus nu geeqed met een kleine boss geq10 eq dikste dalen er uit.

opzich hoor ik het verschil niet tussen wel en niet eqen maar de mic wel.


nog niet echt recht natuurlijk maar ik heb nog geen meeting van een andere studio gezien met een compleet rechte lijn.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2014-08-16 om 17.01.13.jpg
    Schermafbeelding 2014-08-16 om 17.01.13.jpg
    51,5 KB · Bekeken: 89
  • Schermafbeelding 2014-08-16 om 17.01.25.jpg
    Schermafbeelding 2014-08-16 om 17.01.25.jpg
    55,8 KB · Bekeken: 82
  • Schermafbeelding 2014-08-16 om 17.01.47.jpg
    Schermafbeelding 2014-08-16 om 17.01.47.jpg
    46,8 KB · Bekeken: 87
  • Schermafbeelding 2014-08-16 om 17.02.19.jpg
    Schermafbeelding 2014-08-16 om 17.02.19.jpg
    67,4 KB · Bekeken: 91
Back
Top