Korg karma floppy - gotek usb emulator

Hilltree

SoundDesign and MusicArts
Lid sinds
28 december 2004
Berichten
6.494
Locatie
Winethereswick
oi

Ik ben nu al een tijdje in bezit van een korg karma v.2.0
Leuke bak en ik wil er eigenlijk nog jaren gebruik van blijven maken .
Maar de floppydrive is toch eigenlijk wel heel erg jaren 80 vorige eeuw, zeker omdat de dataoverdracht erg traag gaat en de drives een kans hebben dat ze eens uitvallen.
Nu bestaan er op de [chinese] markt de floppy/usb emulator en die worden dus daar ook veelvuldig aangeboden op ebay vanaf 10 tot 50 euro.
Er bestaan overigens verschillende soorten van de floppy/usb emulatoren en men moet oppassen dat er geen verkeerde gekocht word.
zoals 34 pens connector [voor de karma] of 24 of industriele connectoren
De oudere versies maken nog gebruik van usbstick partition software.
En deze software is vaak ook nog besturingsysteem afhankelijk [ xp of zelfs ouder].
Op het web zijn overigens berichten dat het soms ook werkt op nieuwere besturinsystemen of mac.
Maar voor mezelf wilde ik het risico niet aangaan en heb de nieuwste , en duurdere versie, besteld voor 28 dollar.
Dit is de SFR1M44-FUM-DL converter.
Deze maakt geen gebruik van extra software en men kan elk willekeurige usbstick flash geheugen gebruiken.
Ik heb zelf getest met een 1gb/2gb/4gb/32gb stick , en ze doen het allemaal.
Je hebt eigenlijk maar een 256mb nodig dus je gooit de de overige gb´s weg.
Maar probeer tegenwoordig maar eens een geheugen stick te kopen onder de 4gb ;)
Maar een oude doet het dus ook of zelfs een oude externe harde schijf.

De emulator in de karma monteren was maar een half uurtje werk.
Ik was langer bezig om de karma open en dicht te schroeven dan de eigenlijke montage.
Hieronder dus wat foto's van mij, en wat extra goed beschreven info .pdf vanuit het web van de montage van een oudere type floppy/usb emulator.
Je hebt daarna de beschikking over 999 mappen van maximaal 1.44 mb
De mappen mogen geen naam hebben of speciale tekens , maar beginnend bij 001 - 002- 003 - enzovoort
laden en dumpen gaat supersnel.

De floppy / usb emulator is ook geschikt voor andere synths/samplers of drumbakken.
Maar zoek voor het eventuele bestellen goed uit welke versie jezelf nodig hebt.
Mijn karma gaat nu weer jaren mee.

attachment.php


attachment.php


attachment.php
 

Attachments

  • KARMA FLOPPY DRIVE USB EMULATOR pt1.pdf
    1,5 MB · Bekeken: 314
  • KARMA FLOPPY DRIVE USB EMULATOR pt2.pdf
    1,8 MB · Bekeken: 120
  • SAM_0588 (Small).JPG
    SAM_0588 (Small).JPG
    121,9 KB · Bekeken: 119
  • SAM_0589 (Small).JPG
    SAM_0589 (Small).JPG
    106,2 KB · Bekeken: 126
  • SAM_0590 (Small).JPG
    SAM_0590 (Small).JPG
    102,6 KB · Bekeken: 126
Met name prettig om te zien dat ze inmiddels zoveel goedkoper zijn. Ik zat nog met richting de 100 euro in mijn hoofd voor die HxC dingen. Voor deze prijzen gaat mijn S50 ook nog wel een keer...
 
En ik heb net maar even een DataTraveler Micro USB-stick van 4 euro gekocht bij bax met mijn 10% korting :P
Whoehooeee.. maar liefst 40 cent korting !!!

In ieder geval steekt de usb stick er dan niet een stuk uit , met kans op beschadiging als ik er een keertje tegenaan stoot.
 
@Hilltree
Zo'n uitstekende USB stick zou bij mij er binnen de kortste keren uit gestoten zijn.
Je hebt tegenwoordig ook echte micro sticks. Die zag ik gisteren in de etalage bij de kijkshop.
Die steken niet meer dan een 1 cm uit als ie in de poort zir.
Voor mij te klein - raak ik kwijt tussen mijn andere zooi maar, wellicht voor jouw wel geschikt.
 
Ik ging ook nog steeds uit van dure prijzen voor Floppy USB emulators. Maar 28 dollar is zeker niet duur.

Er slingeren hier nog een 2-tal Synths met floppy's rond. Ik ga ook maar eens wat uitpluizen en kijken of ik de floppy drive kan vervangen. USB sticks van 512 MB heb ik nog wel 'een paar' dus dat zit al goed.
 
Ik kan rapporteren dat de SFRM72-FU-DL het in één keer doet in de Roland S50 (zodra je doorhebt hoe hij werkt...)

De disk-images die ik van het net heb slikt hij 1-op-1 (da's het voordeel van die iets duurdere versies)
 
Gaaf zeg, ik wist helemaal niet dat dit soort dingen op de markt zijn. Vet dat het werkt, mooie beschrijving ook hoe je het gedaan hebt :okdan:
 
Mooi etaoin :)

Ik was voor de eerste keer ook een beetje aan het klungelen .
De mappen had ik mooie namen gegeven zodat ik het weer terug kon vonden wat er is zat.
Maar het moest dus echt 001-002-003- tot 999 wezen.
En het ding even een halve seconde de tijd geven heb ik gemerkt ... niet gelijk op alle knoppen drukken [ je hoort namelijk het floppy geratel niet meer] ;)

... en bedankt quif ..
 
Wat ik alleen gehoopt had kan ie niet (in ieder geval niet in image mode). Omdat de S50 ook moet opstarten van een floppy had ik gehoopt dat hij er altijd eentje stand-by kon hebben, maar ik moet elke keer als de S50 aan gaat hem weer in image mode zetten, dan de stick erin, image downloaden, en dan wachten totdat de S50 de diskwissel ziet.
 
Die van mij start sowieso standaard op met E16 (memory fault) na een cold-boot. Dan moet ik hem eerst resetten en daarna functioneert hij pas.

Ik vraag me af of dat wel klopt...
 
Ik kan zo iets niet vinden voor een K2600 kurzweil of E4XT ultra EMU ??
Staat niet in de lijst ?

Ik weet niet hoe de aansluiting achterop de 2600 zit maar bij de 2000 is dit dus al een keertje gedaan.
Dus zelf wat research doen hierna , je bent waarschijnlijk de eerste die dit probeert :)

Bij het filmpje hebben ze de SFR1M44-U100K gebruikt

 
Ik zou mijn Yamaha A4000 floppy drive wel eens willen ombouwen, maar hoe kom ik te weten welk model ik precies nodig heb ?
zowiezo een 1.44 MB model en het aantal pins kom ik ook nog wel te weten, maar dan ?
 
Daarna is de belangrijkste vraag of de disk een DOS filesystem gebruikt of niet. Indien niet dan moet je een versie hebben die met disk-images kan werken (dat zijn de duurdere). En je de disk-images moeten dan 1-op-1 zijn, dus niet een of andere compressiemethode gebruiken.
 
Back
Top