In de cloud werken met muziek

cemonvicta

Stamgast
Lid sinds
1 december 2009
Berichten
152
Niks is onmogelijk maar het volgende.

Wij werken samen maar hebben uiteraard niet altijd tijd om bij elkaar te komen.

We zaten te denken aan een gezamenlijke studio ruimte maar das kostbaar.

Maar de cloud moet toch iets kunnen betekenen hierin? Dat je een gezamenlijke project map hebt waar je in werkt met je files?
Vsts geven geen probleem. Hebben dezelfde.

Is dit simpel te realiseren of willen we teveel? Of zijn er andere gedachten hierover?

Hoor ze graag.
 
Zo deden wij het ook ongeveer. Alleen we willen een echte gezamenlijke werkplek. Alsof het een extra schijf is. Ik zie dat vaak snelheid een probleem is maar geen enkele andere oplossing voor dit? Of willen we teveel?
 
Als je tegelijk wil spelen. Dan will je IDD teveel. Bestanden delen is toch geen probleem.? En als je dezelfde daw hebt is dat nog beter.
 
Om de een of andere reden gebruik ik geen clouddiensten. Ik vertrouw het allemaal voor geen meter.
 
Ik leg het probleem een beetje verder uit:

Wij willen een soort gezamenlijke HDD hebben waar onze projecten en samples op staan en je daar dus ook op werkt.

Nu heb ik bv DATA schijf op me mac en Ruud heeft zijn C: schijf. We willen samen zo iets welke wij beide op afstand kunnen benaderen. Ik roep cloud, omdat ik onwetend ben in die wereld. Ik zat ook te denken aan een soort remote systeem, maar dan moet je beide inloggen. Dat werkt denk ik ook niet handig.

Wat bied deze snelheid wel?
 
ga eerst maar eens nadenken wat je dan echt wil en wat dat mag kosten.
denk na over workflow en versie management.
transfers blijven natuurlijk altijd net zo traag je verbinding. bestanden kunnen zonder beheers systeem sowieso niet door beide kanten gelijk geopend worden, je werkt dan met lokale copieen etc etc.
bovenstaand is veel te vraag om te begrijpen wat je wel en niet wil
 
wij willen:

een stukje ruimte (500GB) die wij allebei kunnen benaderen op afstand en ook op kunnen werken wat snel genoeg is om ook gelijk in te laden in je DAW. Alsof je op je eigen schijf werkt.

Internet verbinding gaat snel.

Uiteraard snappen we dat je niet tegelijk kan werken aan een project.

Alleen elkaar zenden heeft de belangrijkste beperking voor ons dat je afhankelijk bent van de ander. Soms begint Ruud een stukje waar ik een idee over heb en verder aan wil werken, maar dan moet ik wachten tot hij het mij zend. Andersom ook. Hij heeft dan een idee met iets wat ik start maar hij moet wachten tot ik het hem een keer zend.

Hopelijk omschrijf ik het zo wat duidelijker. "Gewoon" een gezamenlijke harde schijf waar al onze projecten en samples op staan waar wij allebei bij kunnen komen, maar ook werkbaar is om in te laden in je DAW. (dus niet eerst moeten downloaden op je schijf en dan ermee verder)
 
Ik heb bv strato hidrive getest, die bied de mogelijkheid om een D: schijf ervan te maken waar je bij kan. Alleen die snelheid is erg laag. Maar dat principe zoeken we wel.
 
de snelheid zal overal hetzelfde zijn
als je toch niet beide werkt kan je toch ook gewoon dropbox nemen en je project file na iedere sessie daar weer terugzetten? is 10sec werk
 
Dat zou een laatste optie kunnen zijn idd. Alleen niet wenselijk.

Andere weg: via een netwerk schijf bij de ene thuis? Of gaat dat niet werken?
 
Omdat ik op drie plekken met mijn muziek aan de slag kan, wilde ik ook zo'n optie zonder elke keer project opslaan op losse schijf en meenemen. Ik had toen ook de optie voor een sever gechecked en dat zou een goede manier geweest kunnen zijn. Het was alleen wat prijzig en redelijke kennis van computers zou toch wel handig geweest zijn. Dat heb ik niet dus nu reis ik nog steeds rond met een kleine harde schijf indien nodig. Dropobox heb ik geprobeerd maar vond ik niet zo ivm privacy en dingen en zo.
 
Wij wel twee keer.

en de losse HDD is logisch als je idd in je 1tje meerdere werkplekken hebt. Wij moeten gewoon beide bij dezelfde files kunnen.

misschien dat ik probeer het dropbox verhaal, maar dan via strato (prijs is veel aantrekkelijker). dan toch maar de projecten daar neerzetten en dan binnenhalen.
 
Vst's gebruik ik tot op heden nog niet. Daar zal wel verandering in komen maar dat zie ik dan wel weer. Wat bedoel je met instances? Als je daar de Ableton mee bedoelt, ja. Standaard heb je twee licenties maar na een mailtje met Ableton kreeg ik zonder problemen een derde.
 
Ik mailde ze om te vragen wat een derde licentie zou kosten aangezien ik ergens had gelezen dat dat ongeveer de helft van de aanschafwaarde van je pakket zou zijn. Ik heb mijn pakket met een redelijke korting aangeschaft, dus hoopte ik dat het dan de helft daarvan zou zijn maar ik kreeg vrij snel een reply dat ze een derde licentie had geactiveerd voor me met zonder kosten, zeg maar... Ik heb zo en zo het idee wel dat ze bij Ableton chill zijn. Waarschijnlijk uit angst ook dat ze (potentieel) gebruikers verliezen aan BitWig en andere softwareproducenten. Een starre opstelling haalt dan niet zoveel uit.
 
Back
Top