Dexed: een goede DX7 emulatie

Vanavond de DX7 maar eens van stal halen. Want..........

Version 0.9.0


  • Apple AU support
  • Cartridge Manager
  • Store action also can update the currently loaded cartridge
  • Basic theming
  • Fixed the UI corruption when more than one Dexed instance was loaded
  • Fixed wrong display value issues (coarse and fine)
 
Dexed werkt niet helemaal ok met mn DX200.
Het liefst zou ik patches maken in Dexed en daarna dumpen naar de DX.

Sowieso zie ik dat de "Send Program" functie geen sysex headers meestuurt?

Weet iemand hoe ik een enkele patch uit Dexed als sysex weg kan schrijven om zo in de DX te krijgen? Rechtstreeks editten ja ok, maar het lijkt me leuk om af en toe op de bank sounds te kunnen maken met dexed die later in de DX terecht komen.
 
Deze weer ff een update gegeven en het is me net gelukt om een "AFX" pad die online circuleert via Dexed in mn DX200 te krijgen.
 
Deze weer ff een update gegeven en het is me net gelukt om een "AFX" pad die online circuleert via Dexed in mn DX200 te krijgen.

Gaaf :okdan: Hoe heb je dat gedaan? Bij mij is het (bij 1x kort ff proberen) niet gelukt. Ik gebruik Dexed wel om mijn TX802 te editten en dat werkt prima.
 
Gaaf :okdan: Hoe heb je dat gedaan? Bij mij is het (bij 1x kort ff proberen) niet gelukt. Ik gebruik Dexed wel om mijn TX802 te editten en dat werkt prima.

Niks bijzonders gedaan.

In "PARM" DX7 midi device geselcteerd voor I/O
in "CART" rechtsklikken op een patch en "Send to DX7"
 
Hoe krijg ik die DX7 ROM patches in Dexed?
 
Nou, ik zie nergens Card staan.
 
Vreemd, ikben het nog niet tegengekomen.
 
Ik weet waar het probleem ligt. Ik heb het programma DX W, en niet Dexed wat ik niet kan openen.
 
Gelukt (zonder bril)
 
Ik zat gewoon in de 'verkeerde DX-7'. Dank je.
 
Als Yamaha SY prutser mis ik wel een paar Operator opties bij de DX

Minimale (fixed) frequentie:
DX = 1
SY = 0

Met die 0 herz is niet-modulerende Wave Shaping mogelijk. Iets wat de DX ook zou moeten kunnen, omdat dat eigenlijk ook Phase Modulation is (waar 0 Hz mogelijk is) en geen Frequency Modulation.

Phase
DX fixed
SY adjustable / unsynced

Geeft weer meer variatie in spectra voor operators

Waveform
DX sine only
SY multiple spectra

Ook weer meer spectra.


Deze extra opties zouden waarschijnlijk zo binnen de Architectuur van Dexed passen.

En een hele hoop extra klanken mogelijk maken.

Maar gaat dan wel voorbij het doel van Dexed: een DX7 emulator zijn.
 
De DX7 heeft wel een free run optie op de operators (synced-unsynced).. hij zit alleen niet op dexed jammer genoeg. En idd alle andere modellen met 4 operators hebben het ook niet.

Een andere optie die de TG77/ SY77-99 extra biedt is 3 vrij programmeerbare feedback lussen. Bij de andere DXen is dat maar op 1 lus op een vaste operator.
 
De DX7 heeft wel een free run optie op de operators (synced-unsynced).. hij zit alleen niet op dexed jammer genoeg. En idd alle andere modellen met 4 operators hebben het ook niet.

Een andere optie die de TG77/ SY77-99 extra biedt is 3 vrij programmeerbare feedback lussen. Bij de andere DXen is dat maar op 1 lus op een vaste operator.

Een uitgebreidere feedback matrix past denk ik niet zomaar in de Dexed architectuur. Ik zat meer even te denken aan wat relatief makkelijk als extra feature in Dexed zou kunnen.

Naast een feedback matrix zouden dan ook de uitgebreide envelopes van de SY fijn zijn (loopable).

En een hogere resolutie van modulatie parameters. Dat zijn in Dexed wel weinig hele grote sprongen.

In de free VST sfeer is er niet zoveel FM. Oxe FM is qua routing wel flexibeler dan Dexed en andere DX emulaties.

Maar het is qua mogelijkheden nog lang niet op het nivo van NI FM7/8.

Maar dat laat ik toch liggen. Ik heb me een aantal jaar geleden voorgenomen geen (of in elk geval zo min mogelijk) geld in hardware en software te laten verdwijnen. En dat lukt tot nu toe prima.

Ik heb er zelfs wel serieus over gedacht om een zeer flexibele FM synth te gaan ontwikkelen. Of beter gezegd Phase Modulation. Maar dat zou al snel een te forse aanslag op mijn vrije tijd worden.
 
Back
Top