studio upgrade

ano150122

Gedeactiveerd account
Lid sinds
1 januari 2004
Berichten
2.363
Ik ga mijn 'studio' upgraden.
Nieuwe pc ( i7 16 gig ssd etc. )
Ik heb 2 pc's staan met in de ene een emu 0404 en in de andere een 1212m geluidskaart.
Geweldige kaarten voor dat geld. Zeer tevreden.
Ik heb ivm kleine woning + incoming tweeling een jaar of wat geleden al mijn hardware synths verkocht om met software verder te gaan.

Inmiddels heb ik roland v-drums, een electrische gitaar + guitar rig5 + pedaal, een electronische basgitaar etc.

Ik wil een andere workflow creëeren en meer met mijn gitaren en drums gaan werken, hele tracks inspelen, eerst bas, dan drums, gitaar etc.
Ik heb 2 mixers trouwens ( Behringer, dat wel).

Ik heb zitten denken hoe ik het best mijn geld kan besteden.


Het doel is : instrument pakken, inspelen. volgend instrument pakken, spelen... etc. zonder steeds kabels te moeten switchen. Gewoon pakken en jammen.


Mijn vraag is of er mensen zijn die een duidelijke visie hebben over hoe ik dat het beste bereik.

Zelf heb ik bedacht om een focusrite scarlet 18i8 usb interface te kopen zodat alles gewoon ingeplugd kan blijven. Ik wil niet mijn flow killen door steeds stekkerrs te moeten wisselen etc.

Heb ik mijn mixer nog nodig ? of zal ik alles 'in de box' doen ?
Wat is jullie idee ?
moet ik alles gewoon in mijn mixer knallen en die in mijn 1212m voeden? dan kan ik de focusrite laten liggen.
Ik heb gewoon het idee dat ik iets over het hoofd zie. vandaar deze post.
Ik wil wel graag een behoorlijke kwaliteit opnames, en daarom had ik die scarlet bedacht, aangezien ik wel 2 mixers heb, maar niet al te beste.
Geen scarlet, maar een betere mixer kopen ? Of gewoon zonder mixer verder...ik weet het niet.

Daarbij komt dan nog een hardware synth. Ik mis mijn hardware synths echt. Maar ik hoef het niet te sequencen, ik zou hem gewoon als instrument bespelen en samplen/ opnemen, net als de gitaren, mics etc..
Wat ik zeker wil is een synth met vocoder. Daarom dacht ik aan een novation ultranova. niet multitimbraal, maar wel polyfoon, leuke modulatie mogelijkheden en klankpallet en dus een vocoder. Weet imand hoe goed die vocoder is ?

Een andere keuze is een analoge bak. Korg mini ms20, minibrute oid. Maar ja, dan dus geen vocoder. ik vind de vocoder echt het belangrijkst, dus dan maar een synth met wat minder draaiknoppen en niet echt analoog en dan later nog een analoogje erbij als er eens een goede deal langskomt. Leuke extra van de Ultranova is dat ie een audio-interface ingebouwd heeft, altijd handig.


Nou heel verhaal, iemand die nog wat heeft in te brengen wellicht ?
Alle tips zijn welkom uiteraard :)

Bvd. Man-T
 
Als je mixers genoeg ingangen hebben om die in geluidskaart te prikken dan hoef je geen andere interface te kopen: mits je tevreden bent over het geluid natuurlijk. Maar je hebt nogal wat kanalen nodig: gitaar+bas+2xdrums met alle synths die je nog wil kopen.

Bij een upgrade van een studio zal ik altijd een paar jaar vooruit plannen: dan kan je ff vooruit anders moet je volgend jaar weer iets anders kopen.
 
Aangezien je niet om wilt gaan prikken met kabels, al e-drums, gitaar en bas hebt, en er ook nog één of meer synths bij wilt, zou ik gaan voor een wat grotere mixer.
Je kunt dan kiezen uit een analoge mixer en dan naar de 1212m, óf een digitale mixer met USB/FW interface en daarmee rechtstreeks naar je computer.
Als je dan de monitors aan de mixer aansluit in plaats van aan de interface, kun je ook jammen zonder je computer aan te moeten zetten. Zelf vind ik dat ideaal, maar ik denk dat je eigen voorkeur het belangrijkste is.

In ieder geval zou ik niet zonder mixer gaan werken, want zoals ik het lees ga je nog wel eens inputs te kort komen.....

Bij een digitale mixer met interface denk ik dan aan zoiets:http://www.bax-shop.nl/digitale-mix...digitale-recording-mixer/product-details.html
Maar dan kunnen je mixers en andere interfaces wel allemaal in 1x de deur uit.
 
Aangezien je niet om wilt gaan prikken met kabels, al e-drums, gitaar en bas hebt, en er ook nog één of meer synths bij wilt, zou ik gaan voor een wat grotere mixer.
Je kunt dan kiezen uit een analoge mixer en dan naar de 1212m, óf een digitale mixer met USB/FW interface en daarmee rechtstreeks naar je computer.
Als je dan de monitors aan de mixer aansluit in plaats van aan de interface, kun je ook jammen zonder je computer aan te moeten zetten. Zelf vind ik dat ideaal, maar ik denk dat je eigen voorkeur het belangrijkste is.

In ieder geval zou ik niet zonder mixer gaan werken, want zoals ik het lees ga je nog wel eens inputs te kort komen.....

Bij een digitale mixer met interface denk ik dan aan zoiets:http://www.bax-shop.nl/digitale-mix...digitale-recording-mixer/product-details.html
Maar dan kunnen je mixers en andere interfaces wel allemaal in 1x de deur uit.



Ja het punt is dat ik mijn gitaar effecten uit guitar rig 5 haal. Dat gebeurt dus in de computer. het liefste speel ik natuurlijk in met fx er al over ( iig voor het spelen, de opname zelf mag clean zijn, dat ik achteraf de fx toevoeg. ) Maar met zo'n mixer is dat wel te routen dacht ik.
 
Ja het punt is dat ik mijn gitaar effecten uit guitar rig 5 haal. Dat gebeurt dus in de computer. het liefste speel ik natuurlijk in met fx er al over ( iig voor het spelen, de opname zelf mag clean zijn, dat ik achteraf de fx toevoeg. ) Maar met zo'n mixer is dat wel te routen dacht ik.

Ja, met een mixer heb je alle vrijheid.
of de gitaar eerst door een hardware FX en dan de hardware mixer in
of de gitaar clean de mixer in en hardware FX op een send/return of een insert van de hardware mixer
of de gitaar clean de mixer in en naar de PC met GuitarRig of een DAW met weer een gitaar FX simulator op de insert in de software mixer
kan allemaal!
 
Op zoek naar een wat betere mixer dan maar denk ik inderdaad :)
Heb inmiddels presonus eris E8 monitors ( actief).

Ik denk dat ik voor de ultranova vragen maar beter kan vragen in de 'welke synth moet ik kiezen ' thread :)

Thanks voor de feedback iig alvast mensen :) wordt op prijs gesteld !
 
Back
Top