Elektron Overbridge

Annoncing Overbridge, Computer Integration for Analog

We are very proud to reveal the forthcoming Overbridge implementation for Analog Four, Analog Keys, and Analog Rytm. This breakthrough technology completely erases the line between analog hardware and software plug-in instruments. For the first time in history, seamless DAW integration of analog synthesizers and drum machines is a reality.

Main-Push-2014-03-12-Overbridge_0.jpg


Full VST/AU control

Thanks to Overbridge, the Analog range of Elektron machines can be deeply integrated with PC and Mac computers. The customized and machine specific software plugins, available in VST and AU formats, give direct parameter access over USB and allows efficient DAW based sound editing and sequencing. Overbridge merges the functionality of software plug-ins with the unmatched sound of analog hardware.

Bi-directional USB audio streaming

Overbridge makes multi tracking easy. Connect a USB cable and record multiple Elektron machine voices to separate DAW tracks in 24 bit quality. Or send audio from a DAW, process it with the analog circuitry of the Elektron machines and bring back the results to a new DAW track – all over a single USB cable and without timing issues. Overbridge even allows the Analog range of machines to be used as multi-channel USB sound cards.

Total Recall

Management of analog sounds and sequences has never been easier. Any adjustments made either directly on the Elektron hardware or via the software plug-in can be automatically recalled when loading a DAW project. Overbridge offers ultimate convenience when handling Elektron machine data.

Overbridge will be a part of a free OS update expected to be released Q4 2014. The OS update will work on all Analog Four, Analog Keys, and Analog Rytm units in existence.
 
Nou, voor mij vandaag het begin en einde van overbridge, mijn Mac pro wordt dus niet ondersteund, jammer want ik heb weinig zin om die omslachtige interface van de analog Keys te programmeren.

Aan de MacBook pro hang ik hem niet, die is voor mobiel en vst's.

De plugin editor zal wel niet zonder overbridge werken neem ik aan? Zie nergens de mogelijkheid om midi in en out te selecteren helaas, audio over USB en het hele overbridge verhaal boeit me verder toch niet zo heel veel.
 
Je kan de audio in de overbridge app uitzetten(kanalen) dan is het enkel control.
 
Heb hem aan usb hangen, krijg netjes de midi in en out porten van de analog keys, maar nergens wordt hij herkent, niet in de overbridge app en ook niet in de vst plugin. Audio uitzetten zie ik ook niet, dat zal denk ik als optie komen als overbridge de analog keys herkent?
 
Zo, toch even door global settings op de analog keys gegaan. USB config stond op midi only, nu ik overbridge heb geselecteerd werkt alles ineens op mijn oude mac pro 3.1 ook audio, nu nog even kijken hoe ik de audio uit krijg want ik heb inputs genoeg op mijn geluidskaart. Had het ding bijna weer op marktplaats gegooid, en dat op dezelfde dag dat hij binnen kwam hehe, dat heb ik nog nooit met een synth gehad.

Om de synth te programmeren op de interface zelf zit echt geen enkel stukje plezier in, wat een onding.
 
hmmm, als ik audio uit zet in de mixer van de overbridge app, ontvang hij ook geen noten meer van een midi controller, de knoppen in de plugin sturen wel door. Beetje vaag. Echt geen zin om die manual door te spitten, eerste synth denk ik die ik heb waar dat wel bij zal moeten.
 
Overbridge app kan je per kanaal de audio uitzetten. Uit is echt uit, latency etc is ook meteen weg.

Wel grappig, ik zit veel liever aan de knoppen dan aan de muis, maar werk al lang met Elektron dus ken hun methode redelijk goed. Werkt super!
 
Ik werk ook liever met knoppen als met een muis, maar in het geval van deze analog keys werkt de plugin voor mij beter wat een rot ding om te editten zeg.

Zoals al gezegt als ik in overbridge de kanalen uitzet ontvangt hij ook geen midi noten meer van de analog plugin, ontvang wel midi op de midi poorten vanuit een midi track in ableton.
 
Overbridge als in de applicatie bedoel ik he, niet op de machine zelf. Er is een plugin, en een applicatie.
 
Ja klopt, had audio uitgezet in de applicatie, maar dan ontvang hij ook geen midi noten meer over usb, gek genoeg wel knoppen draaien van de plugin.

Midi noten over de midi in poort van de analog keys werkt dan nog wel.

Ik wou het namelijk zo doen, een track laden met de elektron vst erin, midi gaat dan over usb met de plugin, achter de elektron analog vst plugin laad ik een external fx unit van ableton en trek daar het stereo kanaal via de audio interface naar binnen. Dat werkt in principe prima maar ik moet nu een extra midi track aanmaken om midi noten naar de analog keys te verzenden, nogal vreemd.
 
Ik denk sowieso dat als je niet de interne sequencer van de Elektron gebruikt je eigenlijk een onhandig complexe middelmatige synth overhoud. Een Electribe of MPC is ook ruk als midi-module, maar intern onverslaanbaar. Het is een groovebox(naar woord eigenlijk toch), geen Moog performance synth.
 
Ik krijg ook het idee dat dit niks voor mij is inderdaad, alhoewel sommige presets klinken best lekker eigenlijk en filter feedback is ook echt mijn ding, maar dit gaat hem niet worden denk ik ben toch meer een knoppen synth man.
 
Trek hem even los, koptelefoon erin, middagje jammen, dan weet je genoeg. Als je daar niks mee kan dan heb je echt een hele bak toeters en bellen die alleen maar in de weg zitten. Maar tegelijk: daardoor doet de Elektron weer dingen die met een andere synth gewoon niet kunnen. De sequencer is de synth, de synth is de sequencer, als dat kwartje valt is er geen synth die ook maar in de buurt komt van het gebruiksgemak van de Analog Keys.
 
Alsnog bedankt voor je bericht natuurlijk :D

Ik gebruik sequencers op synths niet echt eigenlijk afgezien van de tt-303 dan, heb ook een dsi evolver pek en ook daar gebruik ik de sequencer niet van maar de synth zelf is zo heerlijk proggen. Heb wel een live hoekje met de nodige dingen aan een mpc, maar ik denk niet dat de analog 4 daarin gaat passen. Jammer leek me zo'n gaaf ding.

Zijn alle elektrons eigenlijk te vergelijken? Heb altijd wel met interesse gekeken naar een elektron machine drum maar er nooit een gehad, ik denk dat de werkwijze mij gewoon echt niet past.

Ooit eens een yamaha r1mx gehad als sequencer voor wat live pielen, dat ding werd de hemel in geprezen, had toen ook al een mpc en die yamaha heeft het ook niet lang uitgehouden bij mij.

Ik zal in elk geval zolang ie nog niet weg is eens een dagje er vooruit trekken om er mee te jammen.
 
De AK sequencer gaat meer richting MPC dan Evolver, maar dan met alle dingen erbij die de MPC mist individuele tracklength etc en stepsequencing die wel goed werkt. En een goed filter en top fx natuurlijk. Maar het is dus geen DSI of gemiddelde synth met een soort arpeggio plus, het is echt een volledige realtime inspeelbare sequencer die ik echt fijner vindt werken dan een daw(of MPC).
 
Oke, ik ben nu wat sequencer tutorials van de analog keys aan het kijken van cuckoo en inderdaad het is iets heel anders als ik dacht te kopen maar dit is toch best gaaf.
 
Als je de A4 en/of een AK een beetje kent dan is het een heerlijke synth! En even over overbridge, ik gebruik het op dit moment nauwelijks, maar het werkt prima op mijn oude macbookje. De AK (of A4) is trouwens ook een goede audio interface....
 
Back
Top