Ook goeiemiddag

Lynxxx

8 bit is de shit!
Lid sinds
5 augustus 2003
Berichten
1.216
Locatie
het vrije westen :-)
Hoi Allemaal,

beter laat dan nooit... ik zal me even voorstellen...

Mijn naam is Lynxxx. Ik woon in een grote stad in Nederland (die waar al die herrie vandaan komt).
Altijd al eens zin gehad om hier eens een uitgebreid stukje over te schrijven.. past mooi hier..

Eigenlijk ben ik al mijn hele leven geinteresseerd in muziek en film. Mijn liefde voor muziek "sorry meneer vhgroenewoud :) )" begon op de dag dat mijn ouders een GEM DSK-3 keyboard kochten ter vervanging van hun solina orgel, dat door de hond van de buren om zeep was geholpen (dont ask). Ik was toen nog een klein jongetje, dat zeer onder de indruk was van de gesampelde soundjes van die DSK. Toen ik de ritmesectie had gevonden kon het feest beginnen. Maanden heb ik mijn ouders helemaal geschift gemaakt met mijn toendertijd zeer ehm, avantgardistische melodielijnen en akkoorden.

Jaren later op de middelbare school werd ik geconfronteerd met iets dat muziekles heette. In het lokaal van mijn school stond het gebruikelijk casio en yamaha keyboard spul, maar achterin de klas stond een kleine flightcase met een Korg Poly 800. Niemand wist hoe die werkte (behalve de leraar, want die was de eigenaar) en de joystick was tijdens een eerdere "poging" het ding aan de praat te krijgen gesloopt.

Na weken lang zeuren bij mijn ouders en mijn leraar muziek wist ik uiteindelijk de honderdzoveel gulden bij elkaar te krijgen om die poly 800 te kunnen kopen. En met een beetje secondelijm en een paperclip was de joystick ook weer gefixed.

WAUW.. Een wereld ging voor me open.. DIT was waar ik op had gewacht.. je eigen sounds maken.. MIDI!.. oscillatoren, chorus.. al die dingen waar ik in de folders over had gelezen zaten erop (nou ja bijna alle dan).. Ik was de gelukkigste tiener van de hele wereld... Ik begreep nog maar weinig van dat ding.. maar ik kreeg er toch mooi geluiden uit en vooral dikke vette pads...

Daarna ging het helemaaaal mis :)

Op een middag ging ik bij mijn muziekleraar langs om een setje papieren (en handleiding) van die Poly 800 op te halen.. en daar stond een Roland TR626.. Dit was het! snoeren! keyboards! en iets met (bijna) echte drumgeluiden!..

Weer een paar jaar later stond ik (bijna elke) woensdagmiddag op de knopjes te drukken bij Saris muziek (inmiddels over de kop) in Rotterdam.. Op een demodag hoorde ik iemand spelen op een Peavey Sampler.. Pump Up The Volume van MARRS hadden ze gesampeld.. En alhoewel ik geen flauw idee had hoe het werkte, wat je ermee kon doen.. MOEST IK EEN SAMPLER HEBBEN!

Dus... na enkele weken kocht ilk mijn eerste ultieme sampler!.. De Casio SK-5 ! heheheh

NIet lang daarna wist ik de hand te leggen op een echte Covox Soundkaart en het ultieme composer programma "Lyra". De eerste technodeuntjes met FM synthese waren geboren en ik was voorgoed verziekt :)

In 1992 kwam ik in aanraking met een medestudent die een manier wist om geluiden onder elke toets van je computer op te slaan.. trackers ware een feit en Screamtracker 3 werd mijn religie.
Bij gebrek aan een geluidskaart met PCM weergave soldeerde ik mijn eigen 8 bits LPT soundplayer in elkaar en zo kon ik van de de eerste digitale NIET-FM klanken uit mijn PC

Enige tijd daarna volgde Fasttracker II, gemaakt door de goden der tracker muziek :)
De ene na de andere module vulde mijn harddisk (meeste nooit af) :) En in ca 2 jaar tijd had ik 1200 tracks geschreven (argh!). Alle pijn, liefde, vreugde, verdriet kon ik in dit programma kwijt. geweldig.

Niet lang daarna kwamen de verzoekjes van vrienden en kennissen om eens wat herrie aan elkaar te mixen.. Dus sampelde ik een zooitje CD's en begon met remixen van "nightmare in rotterdam" herrie CD's, trance spul, mayday, filmmuziek, je kunt het zo gek niet bedenken..

Tot 1999 bleef Fasttracker voor mij het ultieme geluidsprogramma. Ik begreep geen moer van al die MIDI maloten met hun dure samplers en ingewikkelde setups.. 1 XM bestandje was voldoende en sampletjes had ik zat..

Vanaf 95 kreeg ik minder tijd voor muziek.. en alhoewel mijn gearlist zich snel uitbreidde "produceerde" ik steeds minder. Vanaf 1998 ben ik min of meer gestopt met FT2.. sindsdien niet zo veel meer mee gedaan.. werk koste teveel tijd..
In 97 heb ik nog een demootje aan meneer Tiesto (toen nog gewoon thijs) bij basic beat overhandigd. Hij vond het nummer wel lekker klinken, met wat tweaks zou het wat kunnen zijn zei ie. Datzelfde zeiden zijn "collegas" bij Midtown.. Ronald Molendijk viel bijna achter zijn balie vandaan bij Basic Beat toen ie een snoeiharde Anastasia Synth in combinatie met een beetje mellow club hoorde :) Helaas heb ik nooit meer de tijd gehad om iets "te doen" met al die herrie..
Achteraf gezien was ik misschien mijn tijd te ver vooruit :) hehehe.. Een jaar nadat ik 11 mixen van The House Of God in elkaar had geflanst werd de plaat gerereleased.. en na een ode aan "Navigator" kwam ook die plaat weer boven water.. Maar mooi dat er geen rotherrie van mij op stond.. IK HAD WAT MOETEN DOEN grrrr... luiwammes..

Nu heb ik eindelijk weer wat tijd over en ga ik me EINDELIJK verdiepen in de midi wereld.. Werlkelijk alles waar knoppen en ledjes op zitten en waar herrie uitkomt boeit me, dus dit forum is een waar paradijs voor me. Een polaatje produceren zal er mogelijk nooit meer van komen.. ik heb teveel het idee dat ik "eruit ben".. het "ritme' waar ik in zat en de inspiratie is minder dan toen.. maar toch kan ik het nie laten rusten.. Ik zal binnenkort wat oud FT2 spul en wat nieuwer RM1X herrie posten..

Het is erg leuk om weer in aanraking te komen met enthousiaste muzikanten en knoppenfreaks.. geeft een beetje een gevoel van thuiskomen :) Weet nu wat ik de afgelopen jaren heb gemist


Dank voor het lezen van bovenstaand oeverloos gezwets :) Het is een beetje veel maar geeft wel een aardige indruk hoe ik hier uiteindelijk verzeild ben geraakt :)
 
Welkom!

Mooie historie, hoor hier en daar wat bekends voorbij vliegen :)

Success, hier zit je goed voor alle advies.
 
gegroet en welgekomen!!

ik heb gans je verhaal gelezen en vind het geen gezwetz.
spijtig dat je remixen nooit uitkwamen.
misschien kun je er hier ooit eens eentje of enkele posten?
the house of god en navigator... das wel al een tijd geleden, maar toch.
muziek uit mijn beginnende muziekverslaving :) (oke, toen was het niet meer zo beginnend,
maar was ik eerder goed op weg :P)

midi en trackers blijken wel twee zeer verschillende dingen te zijn, maar ik vind dat het een
het ander niet moet uitsluiten :)
(trackers still rule! voila :D)

anyway, heel veel fun hier

greetz

cloudman
 
:Z :z .. huh? he? O, sorri! Welkom!!!! :D kiddin'
 
Back
Top