Moderne sampler/sequencer/synth/drummachine vergelijkbaar met RS7000?

Wolfshoek

Nieuwkomer
Lid sinds
14 oktober 2013
Berichten
6
In '07 heb ik mijn trouwe RS7000 en andere apparaten verkocht en sindsdien eigenlijk geen muziek meer gemaakt. Ik wil het weer gaan oppakken, maar vraag me af welk hedendaags apparaat vergelijkbaar is met de RS7000 - dus een combinatie van synth, sampler, drummachine en vooral een goede sequencer, waarmee je echt songs met een kop en staart kunt bouwen. Een beetje richting Boards of Canada, Four Tet, Múm, Lali Puna, dat soort dingen.

Ik heb het met soft-synths geprobeerd, maar dat is het niet. NI's Maschine ziet er erg veelbelovend uit, maar ik krijg de indruk dat het sequencer-gedeelte daarvan vooral in de meegeleverde software zit, en de hardware zelf vooral geschikt is voor herhalende beats en basloopjes. Niets ten nadele van de Maschine-users hier! Ik moet het doen met wat ik op YouTube-filmpjes zie, en ben erg geïnteresseerd in ervaringen van Maschine-liefhebbers.

Wat voor tips zouden jullie hebben?
 
Lees je in over die NI machine.. al heb je volgends mij gelijk.. de hardware opzich doet niet gek veel.
tis de software (welke heel erg bedienbaar is door die hardware) die al het werk doet..

En kwa hardware sequencers, je heb zoveel mogelijkheden.. dat eigenlijk beetje moeilijk zeggen is..
Ben zelf best blij met me elektron-spul en me roland gedoe.. maar hmm als ik mensen hoor over hun rs7000
en waarom.. dan lijkt het eigenlijk helemaal niet op de roland en elektron spulletjes... netzomin de roland spulletjes lijken op de elektron dingen.. (en dan heb ik het niet over klank.. maar gewoon functies/bediening/benoeming van functies)

waarom koop je niet gewoon een 2e hands rs7000 en ga verder waar je ben gebleven?? weet je precies wat je in huis haalt en of je het leuk vind..
 
Ik denk niet dat er nog nieuwe alles in één dozen zijn uitgekomen sinds de RS7000. Kijk eens op de site van elektron of daar iets tussen staat wat je bevalt. Wat ook een optie is, is een mpc1000 of 2500 met jjos. Dan heb je al n code sequencer en sampler. Je kan er dan nog een leuke synth aan hangen, bescheiden setup met veel potentieel
 
Elektron maakt inderdaad redelijk complete bakken. Octatrack daar hoor ik niks van goede verhalen over en heel eerlijk gezegd is de RS7000 niet echt een synthesizer waar je heel wild van wordt, sequencer en sampling daar haal je hem voor.

Een losse sequencer zoals een Cirklon is ook geen gekke keuze. Of je haalt gewoon nog eens een RS7000 of een QY700.
 
Kijk eens op youtube. Knock square. Saint joe. Maschinetutorials.com
Mijn maschine gaat nooit meer weg. En voor minder dan 250 heb je er een... Audio interface er nog bij nemen waarmee je kan reloopen = opnemen) vd outputs en plots is elk geluid hoppa- gesampled.
Massive vst zit erbij. Eventueel nog een controller keyboard en wat vd sample packs en je staat snel ver. De controller kan meer dan je denkt. Ik gebruik spijtig genoeg zelf teveel de muis. Op tde bovengenoemde website leren ze je zowel vd controller als op t scherm werken.
 
kzou zeggen elektron delivers.;-]
asje rs7000 gewend ben , never change a winning team ;-] hopla .. sample is een manier van werken ..vooral winter thuis / kunje heerlijk uren mee bezig zijn ,.. sequence laatk graag over aan een scherm [ never change a winning team;-]
win nooit wat'-]
 
Nog een vote voor elektron. Met een octatrack kan je makkelijk een four-tet achtige track maken. Four-tet gebruikt meestal nieteens synths, maar samplet alles en dan arrangen. Dat is precies waar de octa goed in is. Het is in het begin misschien even puzzelen hoe het apparaat werkt maar als je het door hebt is het erg gebruiksvriendelijk en levert het veel inspiratie op. Je kan er ook externe hardware mee sequencen via midi, dus je setjes zijn makkelijk uit te breiden met eventueel een synth.
 
Top, bedankt voor alle reacties!

Ik heb eraan gedacht gewoon opnieuw een RS7000 te kopen, maar ben ergens bang dat ik snel tegen de beperkingen aan zou lopen van een bak van toch alweer zo'n 15 jaar oud. Bovendien had ik voorheen studioruimte en kon ik de RS en anders synths gewoon laten staan - dat heb ik nu niet meer, vandaar dat ik op zoek ben naar iets zo klein mogelijks.

Die OP-1 is een vet ding zeg, komt erg dicht in de buurt bij wat ik zoek. De Octatrack en Spectralis 2 ga ik ook zeker checken, en natuurlijk de Maschine. Ik ben er nog niet achter hoe uitgebreid de sequencers zijn van deze apparaten - ik had een paar maanden terug een Electribe gekocht die in feite alleen kon step-sequencen, en dat vond ik toch wat te beperkt. Wat op YouTube wordt gedemonstreerd is toch voornamelijk het programmeren van herhalende 4-bar loops en daarin ben ik niet zo geïnteresseerd - ben van huis uit een tracker he, dus gewend aan een bijna oneindig aantal patterns. ;-)
 
Waar ligt voor jou het zwaartepunt? De sequencer of de geluiden? Ik denk dat de Ocatrack vooral als sequencer voor de interne sampler interessant is, maar minder leuk wordt zodra je er meerdere externe apparaten mee wil gaan aansturen. Die ene midi output verraad dat al een beetje. Spectralis sequencer is ook wat beperkt als je dat gaat vergelijken met een software tracker.

Ik heb voor live sets altijd een RS7000 gebruikt, en in de studio ook een tracker (Renoise). Mijn keuze is uiteindelijk op de Cirklon gevallen omdat ik een breed inzetbare sequencer het belangrijkste vond. Maar dat hield wel weer in dat ik voor mijn live set alternatieven moest bedenken voor de sampler en de rompler uit de RS. De RS7000 blijft naar mijn idee een van de meest veelzijdige apparaten die ik ooit heb gezien, mijn zoektocht naar een alternatief maakte dat wel weer duidelijk. Ik ben nu wel beter af, maar het gemak van alles in 1 apparaat, dat is helaas wel weg.
 
Ik was onlangs ook van plan om een RS7000 te kopen omdat ik dit een geweldige bak vind.
Ik neig laatste tijd meer naar hardware vandaar de keuze.

Ik kreeg toen ook de tip om NI Maschine te proberen en heb het mij nog niet beklaagd. Ik vind dit echt wel lekker werken. Ik gebruik het in samenwerking met mijn DAW (cubase) en hardware synths.
Je kan de MK1 kopen waarvan de software tot versie 1.8 gaat.
Wat leuk is, is dat je eventueel kan upgrade naar de software voor de MK2 en je dus nog steeds een unit hebt die (voorlopig) mee is met zijn tijd.
Ik heb die upgrade nog niet gedaan omdat ik versie 1.8 nog aan het uitspitten ben.
 
Waar ligt voor jou het zwaartepunt? De sequencer of de geluiden? Ik denk dat de Ocatrack vooral als sequencer voor de interne sampler interessant is, maar minder leuk wordt zodra je er meerdere externe apparaten mee wil gaan aansturen. Die ene midi output verraad dat al een beetje.
.

De meeste mensen zien de octatrack als een sampler.. maar je kan m ook als 4kanaals mono-mixer + fx machine + looper + phrase-sampler gebruiken.. Je zou als je dat leuk vind.. een octatrack kunnen koppelen aan 4 simpele geluidsbronnen (simpele synth, simpele bassgenerator, drumdoosje, iets met vocoder) die 4 apparaten aansturen met de midi-sequencer van de octatrack. en dan fx-en en bewerken met de sample/mixer kant van de octa.. Je zou het gewoon in 1 flightcase kunnen proppen.
Het enige jammere eraan is.. de fader doet geen ruk met de midi-sequencer kant van de octa.. wel een hoop met de mixer/sampler kant.. Dat er maar 1 midi-uitgang opzit is denk meer kwestie van form-factor.
niet een teken of de machine wel of niet geschikt is als externe sequencer.

Je ziet het gewoon minder, omdat ze op het elektron forum altijd bezig zijn met die trinity of hoera ik heb een quadrinity.. Maar das eigenlijk een raar soort dubbelop van dingen (wel erg geinig) achteraf gesproken.. zit ik me wel eens hardop af te vragen waarom ik 3 elektron-apparaten heb.. maakt het wel eens "onnodig ingewikkeld".. terwijl het met 1 elektron eigenlijk dikke pret is..

Anyways : Tis maar net wat je wil... gek genoeg zou ik niet eens uitgaan van "op welke muzikant wil ik lijken" maar meer "wat voor manier van werken is lollig"..
 
Ik zou eigenlijk graag eens een topic zijn in 't nederlands met filmpjes waar mensen begrijpelijk met geluiden hun speeltje uitleggen. Die octatrack met een TT 303 bleek een BANGER combi te zijn op de synthmeet, maar ik snapte er geen ruk van. (te weinig tijd) en de analog four stond de tafelrij er achter klonk me maar heel droevig (wat zou liggen aan de gebruikte samples, zei iemand,) - maar misschien heb ik dat ook verkeerd en stond er een andere elektron bak ipv die analog four hoor. Ben er niet in thuis, vind 't erg verwarrend.
Misschien blijft dat beter zo, want als ik GAS krijg, 't is duur speelgoed :-O
 
Als jij een link hebt van een muziekje in het genre dat je wil maken, wil ik wel eens een octatrack/analog four tutorial in het nederlands proberen te maken voor je. De a4 kan net als iedere andere synth droevig klinken maar dat ligt zeker niet aan het apoaraat zelf ;)
En ik denk dat diegene het ook niet over de a4 had, want daar zitten geen samples in
 
Laatst gewijzigd:
Praga khan - breakfast in vegas
Emanuelle top - acid phase
Tiga - pleasure from the bass
Mr oizo - animaux
Als je er eentje uit kiest en kan tonen hoe je t meest gelaagde bouwt, vocals hoeven lang niet juist en uitgebreidt, als ik de laagjes herken is t al super.
 
je kan van mij wel die vocal krijgen van dat praka kahn nummer :)
ik mag dan vals zingen. . maar klinkse krijgt dan wel het idee :)
 
Maakt helemaal niet uit. Laat je zeker gaan ik kijk er naar uit!
 
Back
Top