GEM Equinox editor en System Exclusive informatie

Hover

-
Lid sinds
16 Maart 2002
Berichten
3.944
Locatie
Sint-Niklaas
Ik heb al geruime tijd een GEM Equinox synth waar ik heel blij mee ben.

Het maken van eigen geluiden is best een tijdrovende klus en bestaat uit het vaak kiezen van verschillende menu-opties.

Een editor zou zeker welkom zijn. Echter, ik kan er geen vinden.
Mogelijks is de oorzaak het ontbreken van de system exclusive informatie. Normaal vind je deze terug in de handleiding maar dat is bij de GEM Equinox helaas niet het geval.

Aangezien GEM al een tijdje niet meer bestaat is het vinden van dergelijke informatie geen eenvoudige klus.
Misschien was er ooit wel uitgebreide informatie beschikbaar en heeft iemand nog de nodige informatie.

Heeft er iemand
  • de system exclusive informatie voor de GEM Equinox?
  • Bestaat er een editor voor de GEM Equinox?
 
Mogelijks zit de system exclusive informatie in een andere manual van GEM.
Zo lees ik net op het Synthzone forum dat de handleiding van de SK760/880 arranger keyboards dezelfde system exclusive informatie gebruiken:

The sysex codes for the SK760/880 are indentical to those used by the Equinox. You can download an SK760 or 880 manual from www.peavey.com which include full sysex documentation.

Chris


Wellicht is dit Chris Anthony die mee de Equinox heeft gemaakt?
En inderdaad, in de handleiding van de SK760/880 vind ik wel system exclusive informatie.

Mocht iemand nog specifieke Equinox informatie hebben dan hoor ik dat graag natuurlijk.
 
Hallo Hover,
Leuk om de Equinox hier ook tegen te komen, een veelzijdige synth, zeker voor die tijd. Als je de handleiding nog hebt kom je mijn naam ook nog tegen ;-)
Zelf heb ik de 61 PRO versie met SCSI nog en heb de harddisk ook vervangen door een Flashdisk. Heb er veel sounds voor gemaakt; bij sommige staan bij gebrek aan naam-inspiratie mijn initialen.
Chris (Anthony inderdaad) heeft deels gelijk over de sysex, maar de Equinox soundstructuur wijkt wat af van de SK-serie.
Generalmusic was inderdaad vaak karig met Sysex info; en editors hadden we zelf ook niet ter beschikking.
Hoewel de interne soundengine (DSP's) hetzelfde zijn, is de klankopbouw afwijkend van de SK. Bij de Equinox worden de effecten ook meegenomen bij een sound. Maak je een performance met meerdere sounds dan moet je de effecten kiezen, zoals bij de meeste synths uit die tijd. Er waren tenslotte maar 3 simultane effecten (4 bij de SK maar anders geconfigureerd).
De editors die ik af en toe tegenkom voor Generalmusic zijn gemaakt door handige hobbyisten; zelf heb ik daar nooit de tijd voor genomen.
Sound-editing was / is daardoor inderdaad erg tijdrovend.
Als het je puur over de sounds gaat, en je hebt de masterkeyboardfuncties en Grooves niet nodig, dan zou ik voor de SK760 gaan. Daarin zit een synth-mode waarmee je de complete editor krijgt maar in een beduidend groter scherm dan de Equinox.
Veel verder kan ik je hiermee niet helpen, als ik een editor tegenkom zal ik dat hier melden.

Groeten,
Bitflipper
 
Als het je puur over de sounds gaat, en je hebt de masterkeyboardfuncties en Grooves niet nodig, dan zou ik voor de SK760 gaan. Daarin zit een synth-mode waarmee je de complete editor krijgt maar in een beduidend groter scherm dan de Equinox.
Veel verder kan ik je hiermee niet helpen, als ik een editor tegenkom zal ik dat hier melden.

Groeten,
Bitflipper
Die SK760/880 heb ik in het verleden al eens wat dieper bestudeerd.

Geen idee of bv de GEM Genesys veel gelijkenissen vertoond met de Equinox? Die zijn ongeveer rond hetzelfde tijdstip op de markt gebracht. Een kennis van mij heeft er zo eentje en ik herkende in de menu's toch heel veel dat ik op een Equinox ook aantrof.

Voor akoestische geluiden gebruikte ik mijn Equinox niet, wel voor pure synthetische klanken. Tot 6 osc. beschikbaar al gebruikte ik meestal slechts 2. De Grooves gebruikte ik niet (heb me er ook niet echt in verdiept) maar de arpeggiator vond ik erg makkelijk in gebruik en heel bruikbaar.

De effecten vond ik ook heel erg bruikbaar. Van een eenvoudige, droge monosample kon je makkelijk een kamerbreed geluid maken, een monstergeluid,.... Er zaten verschillende, puike presets in die heel groots klonken.

Een van de sterkte punten (voor mij toch) was het klavier van mijn Equinox 76. Op geen enkel ander klavier kon ik zo snel spelen.
Alleen al daarvoor zou ik opnieuw een GEM Equinox kopen.

Ik heb ook een tijdje een GEM S3 Turbo gehad maar die had helaas last van een lekkende batterij waardoor het display strepen vertoonde.
(oorzaak was dat de 'beeldschermchip' al was aangetast). Die had een ander klavier maar vond ik iets te 'stug' reageren en de poly aftertouch paste niet direct bij mijn speelstijl. Het klavier van de Equinox was lichter en de (mono) aftertouch was uitstekend te doseren.

Wat documentatie betreft denk ik wel dat ik het meeste in mijn bezit had. Zelfs de documentatie die achter een login stond op de General Music website met PDF's en paswoord.

Wat ik ook altijd opvallend vond was dat de Equinox (net als de S2/S3) TWEE hoofdtelefoonaansluitingen had. Was precies een GEM-eigenschap want ook TWEE complete MIDI-aansluitingen.

En de handleiding in een handige ringmap.
 
Laatst gewijzigd:
De Genesys is het laatste grote Keyboard-workstation van GEM. Is doorontwikkeling van de WK/SK serie. Wat erg jammer is van dit instrument is dat het nog dezelfde DSP's heeft als de voorgaande serie.
Toen we met de ontwikkeling begonnen mochten we uitgaan van de veel krachtigere nieuwe DRAKE processor, die we ook gebruikten in de ProMega pianos. Hiermee zouden we naast sampling en subtractieve synthese in hogere resolutie ook de beschikking hebben over Physical Modelling. Helaas wilde het nieuwe management het instrument sneller lanceren, zodat we beperkt werden tot de 'oude' DSP's;{. Verder wel een mooi instrument met een voor toen uniek concept (complete muziekproductie t/m CD op één instrument. Qua spec's is de Genesys dus wel de beste keus mocht je er een aan kunnen komen.

P.S. Persoonlijk vond ik de Polyfone aftertouch op de S2 en S3 gaaf, je kon pads fantastisch tot leven laten komen door individuele noten bijv. te laten reageren op het filter.
Ik mis deze feature op mijn huidige instrumentarium (Heb de S Turbo helaas alleen nog maar in rack); gelukkig beginnen er weer meer nieuwe synths op de markt te komen met poly aftertouch.
 
Kan iemand van jullie iets zeggen over het uploaden van samples bij de Equinox? Ik heb sinds kort de 88 Pro. Daarin zit de DRAM module en ik heb ook twee SIMMs ingebouwd. Heel leuk, maar het uploaden van samples lukt (nog) niet. Als ik bijvoorbeeld korte WAV sampletjes probeer te sturen via MIDI met behulp van Elektron C6 voor Windows (het enige programma waarvan ik denk dat hiervoor geschikt is), dan resulteert dat in zwaar vervormde geluiden. Bovendien loopt het sturen en ontvangen van de sampletjes niet synchroon met elkaar, dus deze methode werkt om een of andere reden niet. Maar welke dan wel?
 
Kan iemand van jullie iets zeggen over het uploaden van samples bij de Equinox? Ik heb sinds kort de 88 Pro. Daarin zit de DRAM module en ik heb ook twee SIMMs ingebouwd. Heel leuk, maar het uploaden van samples lukt (nog) niet. Als ik bijvoorbeeld korte WAV sampletjes probeer te sturen via MIDI met behulp van Elektron C6 voor Windows (het enige programma waarvan ik denk dat hiervoor geschikt is), dan resulteert dat in zwaar vervormde geluiden. Bovendien loopt het sturen en ontvangen van de sampletjes niet synchroon met elkaar, dus deze methode werkt om een of andere reden niet. Maar welke dan wel?
Hoi Amalgam,
Het is alweer even geleden dat ik hiermee gespeeld heb, destijds importeerde ik de meeste samples via de ingebouwde Sample Translator, en wav files op floppy.
Hierbij een stukje uit de handleiding hoe het via Sample Dump zou moeten werken....
Lukt dit niet dan kun. je de samples misschien op floppy zetten en vervolgens importeren via de genoemde Sample Translator.
Succes,
Aard
Mogelijks zit de system exclusive informatie in een andere manual van GEM.
Zo lees ik net op het Synthzone forum dat de handleiding van de SK760/880 arranger keyboards dezelfde system exclusive informatie gebruiken:




Wellicht is dit Chris Anthony die mee de Equinox heeft gemaakt?
En inderdaad, in de handleiding van de SK760/880 vind ik wel system exclusive informatie.

Mocht iemand nog specifieke Equinox informatie hebben dan hoor ik dat graag natuurlijk.
 

Attachments

  • Equinox Sample import.jpg
    Equinox Sample import.jpg
    234,3 KB · Bekeken: 32
  • Equinox manual.jpg
    Equinox manual.jpg
    195,2 KB · Bekeken: 38
Heb inmiddels de manuals gevonden van de Equinox, maar zowel in de (gedeeltelijk) Nederlandse als origineel engelse staan totaal geen sysex details ;{.
In de (qua soundengine beetje vergelijkbare) WK8 staan een paar pagina's sysex info; maar die heb ik niet digitaal.
(De CD met alle manuals van GEM krijg ik niet meer gelezen helaas....)
Ik zal op zoek gaan naar een kopier die het kleine formaat kan scannen, en dan zet ik de gescande pdf's alsnog wel hierachter.
Even geduld svp :)
Grtz Aard
 
Back
Top